Har slipat ner slitageytorna, så nu kan ni vara lugna.
Gick samtidigt över och luftade systemet och bytte bromsvätska, så nu är det ny fräsch DOT 5.1 i systemet.
Skulle montera mitt nya luftfilter som jag fått hem, men där hann någon visst före mig.
Det som sitter i är splitter nytt! Lade det jag köpte på hyllan till nästa byte.
Bytte till nya tändstift. De befintliga var inte så dåliga. Att bilen har skötts väl är ett återkommande faktum.
Pytsade även i en skvätt olja i varje tändstiftshål medan de var ute, för nu var det dags att se om motorn går runt.
Och - jodå, självklart gjorde den det. Den satt inte fast överhuvudtaget, utan gick att dra runt lika lätt som om den ställts dagen innan.
Demonterade remhjul och kamremskåpan - som för övrigt är helt sprickfri (!), nu var det dags för nya remmar. (Ingen av remmarna visade f.ö. några tendenser till torrsprickor - Även dessa verkar ha varit mer eller mindre nybytta när bilen ställdes.
)
Ny spännare. Spännande!
Nya remmen på plats...
...Och allt annat runtomkring med. Som vanligt rengjort och snyggat till kåpa etc innan återmontering.
När jag ändå höll på här framme så skruvade jag loss frontplåten. Bilen saknade ju kondensorn, men AC-slangarna hade som tur är blivit ordentligt tätade, så de borde med lite tur gå att återanvända.
Jag råkade ha en kondensor i nästan nyskick liggandes - dock till en tidig 740 (-85) så fästena skiljde sig något, men själva elementet är mer eller mindre identiskt, så det var inga som helst konstigheter att få dit det. Bockade till ett fäste, så löste sig resten. Det är lite trångt mellan rören och elfläkten, men det funkar. (Elfläkten var förresten - iallafall i Sverige - extra tillval utöver AC - min donator till den blåa hade inte en sådan, men den hjälper till en hel del och rekommenderas tydligen starkt).
Kopplingarna rengjordes såklart mycket noga, sedan tog jag en ny O-ring, smorde in den med lite av den lilla gnutta Esterolja jag har kvar efter den blåas AC-konvertering, och den skruvades ihop. Den andra kopplingen - röret till torkfiltret - får vänta, eftersom det röret saknas för tillfället.
Så åkte frontplåten på igen!
Jag blev nu så sjukt sugen på att få den att se ut lite mer som en bil igen, så jag valde att montera de nya lyktinsatserna!
Och då kunde jag ju inte hålla mig... Rengjorde, snyggade till och monterade ramarna med.
Reflexerna var dåliga, men de sitter bara med clips och går att byta ut. Sargarna såg också lite dassiga ut, men blev faktiskt finare än förväntat efter en ordentlig rengöring!
Dock är de inte perfekta, hade gärna hittat likadana finare. Jag fick faktiskt med en extra, väldigt fin sarg, men det är inte helt rätt för denna bil. Den har nämligen ett hål för strålkastarspolningen, vilket denna bils originalsargar inte har. Ytterligare en skillnad som jag inte visste existerade förrän jag fick tag på denna bil.
Reflexen på den extra kromsargen var nästan helt perfekt, så den flyttade jag iallafall över. Behöver bara hitta en reflex till passagerarsidan nu med.
Avslutningsvis lade jag dit grillen (fortfarande trasig, men rengjord) bara för att ge mig själv (och i förlängningen er) en teaser...