2320
Sök

F*N!, Har inte råd att köpa nån bil av de snabbare sorterna, så man får skaffa billig bil iställe

1 893 Inlägg
1 februari 2007
Jag kör med Golf Variant 1.6a 93års modell. 70hkr.
Lägger du dig där någonstans, så får du bra förbrukning, billigast möjliga skatt och försäkring. Skatten går ju på vikten (5x för Diesel) försäkringen blir dyrare ju större motor du har i.
Det tråkiga är att ifall andra vid rödljusen gasar, så är man inte först.
Destu roligare vid pumpen. När man efter 70 mil svänger in där och får i nästan 50 liter. (Förorts/Stads-körning.) =ca 0.7
På landsvägen, om man håller sig på 110 drar den under 0.6.
Det är siffror som en Volvo endast kan mäta sig med om man kör Diesel. wink Fast då har man 8-10k i skatt/år.

Bilköp handlar om kompromisser! Du kan inte köpa en bil som är buskul att köra och tro att bilägandet blir billigt.
Min lilla Golf, tar mig till jobbet och hem. Hela vinterhalvåret sitter jag i trafiken och fantiserar om att det är Pontiacen jag sitter i.

692 Inlägg
1 februari 2007
Opel vectra combi? smile 1.8 på 116 hk går bra, finns ju även 2.0 på 136 hk och 2.5 v6 på 174 hk tror jag dom låg på.

Supraman
2 300 Inlägg
1 februari 2007
Du har inte funderat på en japs?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
1 februari 2007
Köp bil från estland/lettland/litauen. Pissbilligt och helt ok bilar. Bara importera själv!
Rätt enkelt att navigera och förstå trots att man inte fattar ett skit av det som står:
http://www.autoplius.lt/

Kolla den här Imprezan för 28 lök:
http://www.autoplius.lt/pirkejams/skelb … id=1046606

Bara maila på engelska, funkar om det är företag som säljer bilen, kan funka annars också, värt å prova iaf. smile

7 120 Inlägg
1 februari 2007
FL3JM skrev:
Köp bil från estland/lettland/litauen. Pissbilligt och helt ok bilar. Bara importera själv!
Rätt enkelt att navigera och förstå trots att man inte fattar ett skit av det som står:
http://www.autoplius.lt/

Kolla den här Imprezan för 28 lök:
http://www.autoplius.lt/pirkejams/skelb … id=1046606

Bara maila på engelska, funkar om det är företag som säljer bilen, kan funka annars också, värt å prova iaf. smile

Imprezan hade jag slagit till på direkt om jag hade dina krav tongue

SSS -12
3 217 Inlägg
1 februari 2007
Imponerande den Imprezan... 115 hk tongue

Jag satt också och spanade, man hade väl inte gjort någon enorm vinstaffär direkt! sad

Mer om man köper en dyrare bil! Saab 9-7x fanns där yikes

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 129 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
För min del så är det soppan o försäkringen som snackar högst. O sen blir det delar och hästar. Men om ja köper en hyffast lätt kombi som har ca 100 hk nånting, så tror ja att ja kommer klara mig rätt bra med den som bruksbil.

Men nån bmw, vovlvo lr audi tror ja inte är nån bra ide att köpa om jag ska ha en "billig" bil.

452 Inlägg
1 februari 2007
En saab 900 -95 .. ägt en sån, hade 27.000 på mätaren men gick som en klocka!
Krockade oturligt nog den på 31.000 mil men kostade mig inte ett öre i reperationer.
Stort jäkla bagage hade den också och komforten talar ju för sig själv, saab är ju rätt kända för det + alla roliga knappar på panelen big_smile

En saab 900 kan man få billigt .. 130-135hk hade min och fick fin fint ..
Hade bara haft körkort i typ 6 månder innan jag köpte den så den gick på 800:-/mån helförsäkrad så den var iof rätt dyr men troligtvis så är den mycket billigare efter snart 4 år med körkort .. iaf lite billigare iaf!

En arbetskollega har en Polo Kombi av nyare modell, har typ 55hk och den drar typ 0,6 milen + att det finns hyfsat gott med lastutrymme .. kostar honom runt 200:-/mån helförsäkrad, 28 år.

Får önska dig lycka till med letandet och hoppas du hittar det du söker!

1 129 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Raised skrev:
En saab 900 -95 .. ägt en sån, hade 27.000 på mätaren men gick som en klocka!
Krockade oturligt nog den på 31.000 mil men kostade mig inte ett öre i reperationer.
Stort jäkla bagage hade den också och komforten talar ju för sig själv, saab är ju rätt kända för det + alla roliga knappar på panelen big_smile

En saab 900 kan man få billigt .. 130-135hk hade min och fick fin fint ..
Hade bara haft körkort i typ 6 månder innan jag köpte den så den gick på 800:-/mån helförsäkrad så den var iof rätt dyr men troligtvis så är den mycket billigare efter snart 4 år med körkort .. iaf lite billigare iaf!

En arbetskollega har en Polo Kombi av nyare modell, har typ 55hk och den drar typ 0,6 milen + att det finns hyfsat gott med lastutrymme .. kostar honom runt 200:-/mån helförsäkrad, 28 år.

Får önska dig lycka till med letandet och hoppas du hittar det du söker!

Har sett en del på saab. Men min kusin är saabfrälst. O han sa att om ja ska ha en 900 så ska det va en 2,0T om det ska vara nåt att ha. Jag fråga honom om 900 2,3. Och han svara att den accar som en död katt och har risk för att dra mer soppa. En annan sak som stör mig är oxå att vägegenskaper, hållbarhet och rostskydd etc. har fått dåligt betyg i många tester. 9000 ligger däremot bättre till. Men den är något tung, o drar med det mer soppa och speciellt om den har turbo

Och som sagt så tror ja att ja ska passa mig för turbo.

På dom tester jag har sett så ligger opel astra rätt bra till.

Skoda octavia hade oxå rätt ok  resultat. Men en kompis fick höra att 1,6 motorerna m.m var skräp då han hade praktik på en vag verkstad.

När det gäller japanare så tycker jag att toyota avensis såg rätt hyffsad ut. Men den kan ja nog glömma att få för 40.000.

1 129 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Jag har kollat en del på priser o tester nu. Och just nu står valet mellan en opel astra 1,6  kombi(tycker att det är konstigt att 1,8-2,0 o sportversionen är så dyr när 1,6 ä så billig) och en skoda oktavia 1,6 glx kombi.

Vilken hade ni valt?.

1 582 Inlägg
2 februari 2007
Jag hade kört på en VW Passat eller en Golf Variant. Skippa både Opeln och Skodan big_smile

1 893 Inlägg
2 februari 2007
Palicuse skrev:
Jag har kollat en del på priser o tester nu. Och just nu står valet mellan en opel astra 1,6  kombi(tycker att det är konstigt att 1,8-2,0 o sportversionen är så dyr när 1,6 ä så billig) och en skoda oktavia 1,6 glx kombi.

Vilken hade ni valt?.

Ta skodan, den låter billig (Det du var ute efter.)

Att 1.6an är så mycket billigare, är för att inte många vill ha en bil med så liten motor.
Därför som jag själv kör med en 1.6a. Golfen (14'000mil då.)kostade mig 15k för två år sedan, nybessiktigad och med kanon frächa däck (Både S&V däck.)
Jag har åkt på att byta bränsle pump och en drivknuts dammask. (ca 1000:- i delar.) Så jag har åkt BILLIGT! big_smile

1 129 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
Jo!, skodan låter faktiskt billigare big_smile. Men jag är lite osäker på om skodans delar är så mycke billigare än astrans hmm.

En sak till som är negativt när jag körde skodan är att sätena i bilen kändes hårda sad. Det kanske dom inte är i astran. När ja kolla på nåt körtest så verka det som att astran klara sig bättre än skodan både med o utan last hmm.

vectra--power
2 februari 2007
Smoke skrev:
Opel vectra combi? smile 1.8 på 116 hk går bra, finns ju även 2.0 på 136 hk och 2.5 v6 på 174 hk tror jag dom låg på.

Jag håller med om en vectra kombi! big_smile

1 129 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
vectra--power skrev:
Smoke skrev:

Jag håller med om en vectra kombi! big_smile

Tyvärr så tycker ja inte att vectran är nå fin.

1 129 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
Pappi skrev:
Jag hade kört på en VW Passat eller en Golf Variant. Skippa både Opeln och Skodan big_smile

Nja, jag har kört en passat 4motion en gång. Och den kändes oxå mer lr mindre som en budgetbil. Men det där med att ha hårda stolar är väl typiskt vw, för både det hade både skodan o passaten nåt gemensamt.

Golf variant har möjligen bätre komfort o kanske bättre kvalitet. Men hur det ligger till med resten vet ja inte riktigt.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
1 129 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
Mäki skrev:
http://www.blocket.se/vi/10647595.htm?ca=1_14_s

Den såg frsch ut, men fel färg tongue.

Det som är synd med a4an är ju som sagt trångt baksäte. Min lärare har en a4 avant som vi åkte i en gång o alla som satt i bilen var eniga om att baksätet var för litet. Sen äre ju oxå mycke problem med dom enligt besiktningen oxå. Annars är audin en skitfin bil.

VVS-Montör
231 Inlägg
2 februari 2007
Palicuse skrev:
Nej tack!. Jag håller mig ifrån volvo. Förresten, på vilket sätt tycker ni att volvo är billigt?. Det är möjligt att försäkringen inte är så jättedyr på en volvo utan turbo. Men när det gäller skatt o soppa på en så tung bil så blir man snabbt pank. Och om det är turbo i bilen så blir bilen garanterat dyrare på alla 3 punkterna.

Själv så har ja funderat på nån vw, men det har ja haft ett måndags objekt av i 6 år redan. Så jag känner för att pröva nåt nytt. Jag kanske skulle ta och satsa på en opel astra kombi av den nyare modellen lr så istället.

Jag har en Opel Astra F GLS 1.8 kombi! Som har 125hp! Som jag är skit nöjd mä! När jag köpte den den 2feb förra året hade den gått 14500 idag har den gått 16200... utan nåt som helst problem! Har bytt stift olja och filter! Ja Service! Blankt papper på SBP (som vanligt) Helt rostfri! Sen så har en säkring gått, annars inga problem! Problem fri bil! Men ska du ha en fin så får man betala för det! Finns LIK inom alla bilmärken! Satsa isåfall på mist en 1.8.... 1.6 är inte så upphetsande, har provat en sån....inte intresserad.... men 1.8 är klart mycket roligare! Har iförsig en gsi mä! Inga problem med den heller! Farsan hade en V70 2.5T han köpte den helt ny! Bara problem med den.... han la nog 35.000 på skit högen, har varit delvis uppväxt med volvo, bara problem som efarenhet! Från början skulle jag absolute inte ha opel, men nu är jag fast! Så min nästa bil är en opel och nästa opel osv! Om det blir en opel så välkommen i gänget!

Mvh Kalle

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9

1 997 Inlägg
2 februari 2007
hmm, vår familj har en Opel omega..
dom går billigt (o.7-0.8 l/mil) har VÄLDIT stort bagageutrymme. (går att få in min moppe där tongue) och dom har cirka 100hk som du vill ha tongue

detta e inte våran men en rätt nice omega big_smile

http://www.blocket.se/vi/10339424.htm?ca=2_s
här e en annan..
http://www.blocket.se/vi/10650273.htm?ca=2_s

vad tror du smile
Senast redigerat av Galad8 (2 februari 2007)

Sök