2817
Sök

Varför gillar ni en Volvo 740?

DFFL
9 020 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Vad är det ni gillar med volvo 740?
Har sett många som är väldigt stolta över sina bilar av den modellen, och även om jag skulle försökt så hade jag inte kunnat förmå mig att tycka om den.
Den är enligt mig den fulaste bilen som finns, ritad med en linjal av en 4-åring :S

*Rubrik ändrad av moderator.
Läs: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18179
Senast redigerat av FireTraXX (1 februari 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
1 februari 2007
Detta kommer bli pajkastning.

Varför skapa en tråd för att klaga på en viss bil?
Ska jag be om ursäkt för att jag kör (och är nöjd med) min 740?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

303 Inlägg
1 februari 2007
FireTraXX skrev:
Den är enligt mig den fulaste bilen som finns, ritad med en linjal av en 4-åring :S

Okej

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

DFFL
9 020 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Detta kommer bli pajkastning.

Varför skapa en tråd för att klaga på en viss bil?
Ska jag be om ursäkt för att jag kör (och är nöjd med) min 740?

Nej Nej.
Jag vill veta vad det är ni tycker om med dem alltså.
Detta är mot förmodan en allvarlig tråd.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

873 Inlägg
1 februari 2007
Billig i inköp.
Billiga reservdelar.
Hållbar motor som går långt.
Rätt skön att sitta i under långfärder och även rymlig.

Det är väl vad jag tycker om den.

Sedan det där att den är ful som stryk.
Jo jag håller med. Därför gråter jag inte om det sätts någon buckla i den heller wink

Don't get mad, get even.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
1 februari 2007
Sandman skrev:
Billig i inköp.
Billiga reservdelar.

Jo jag håller med. Därför gråter jag inte om det sätts någon buckla i den heller wink

Word!
Håller med på nästan allt.

Billig i det mesta. Dricker en del kanske, men det jämnas ut på andra utgifter.
Hållbar som... Nåt väldigt hållbart, kom inte på en bra jämförelse tongue

Tycker att den är ganska snygg ändå om man ser GLT- och Turbo-versionerna.
GL-varianten är dock riktigt ful.
Och kantiga är dom alla.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

873 Inlägg
1 februari 2007
John87 skrev:
Sandman skrev:
Billig i inköp.
Billiga reservdelar.

Word!
Håller med på nästan allt.

Billig i det mesta. Dricker en del kanske, men det jämnas ut på andra utgifter.
Hållbar som... Nåt väldigt hållbart, kom inte på en bra jämförelse tongue

Tycker att den är ganska snygg ändå om man ser GLT- och Turbo-versionerna.
GL-varianten är dock riktigt ful.
Och kantiga är dom alla.

De flesta håller nog inte med mig om vilka bilar som är vackra ändå.
Det är väl tur att man tycker olika wink

Men jag hann faktiskt alldrig skriva en grej.
Och det är krocksäkerheten.
Trots att moderna bilar har airbags och andra inovationer står en gammal Volvo sig fortfarande rätt bra i jämförelse ur krocksäkerhetsynpunkt!

Don't get mad, get even.

2 182 Inlägg
1 februari 2007
Jag tycker om kantiga bilar, och gillar alla volov bilar.
De flesta har sagt dem grejer som gör 740 så bra rymlig,billiga reservdelar man kan göra enla reparationer själv utan nåra speciella verktyg.
kan beskriva den som en bil för folket, den har allt tongue

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 februari 2007
Sandman skrev:
Billig i inköp.
Billiga reservdelar.

håller med, men den är snygg tycker jag! speciellt med 940 el s90 front.

två viktiga saker till, en svensk bil och bakhjulsdrift!

Jonas

499 Inlägg
1 februari 2007
Ska jag vara ärlig tycker jag faktiskt att 740n är bland de snyggare bilarna från 80-talet. Japanare från samma år är ju betydligt fulare. Självklart är inte 740n snyggast bilen i världen. Sedan finns det ju såklart 740 som inte är snygga.. tycker min egna ser rätt bra ut.. Är oftast blankast  och har störst fälgar på parkeringarna smile

Att jag har 740 beror mycket på att den är billig, hållbar, billiga reservdelar, bra komfort, bakhjulsdriven, enkel att meka med själv. Det är många egenskaper man vill ha när man är 18-19 år och inte har någon inkomst. Sen har min bil spårat ur lite med fälgar osv..

/Fredrik
Senast redigerat av Hellquist (1 februari 2007)

555 Inlägg
1 februari 2007
Jag har kört 740 i typ 4 år nu och det enda som har pajat är LMM och kopplingen (första gången på 17 år) för vi i familjen har ägt bilen sedan ny.

Sen att den dricker 0,9-1l/mil är helt okej för skatten/försäkringen ligger på runt 3500 om året.  Vissa bilar kan ju knappt ha det bara på försäkringen. Sen att den är skön vid långa färder, ja till viss del, den är ju rymlig. Men ljudnivån och stolarna är inte så värst sköna men helt dugliga !

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
1 februari 2007
det jag ser hos 740 är sköna säten och en bil som är bra att ha som förstabil om man vill mecka

264 Inlägg
1 februari 2007
Ni har ju glömt det viktigaste, det går ju köra brett me dom så in i helvette, går ju liksom åka på fullt häng i 160 utan problem, det är bra me 740! smile
Senast redigerat av Bos (1 februari 2007)

BILGLASMÄSTARE
92 Inlägg
1 februari 2007
Har själv köppt mig en 740 som bruksbil. Måste faktiskt säga att den är grymm att lasta alla mina saker i och startar alltid. Motorn är ju obrytbar (har provat). Inget klydd, och om det skulle bli det är det lättmekat. Måste dock hålla med om att bilen är kantig och relatift tråkig:))

***hitman***

471 Inlägg
1 februari 2007
volvo är kvalite . slut

Skiiit du nedde ! ;)

1 129 Inlägg
1 februari 2007
740 är en rymlig och hållbar bil som har rätt billiga delar, o ofta billig att försäkra, men kostar då mer i skatt med tanke på tyngden. Den är rätt törstig, men det beror ju oxå på vilken motor o effekt den har. 740 är rätt komportabel men däremot rätt tråkig. Den har bakhjulsdrift som är kul att ha på vintern, men oxå lätt i baken vilket kan va faligt. Men designen på volvo är gjort med linjal, som i sin tur gör det lite svårt o väldigt monotomt att få till stylingen så den passar designen. Och med det så äre svårt att få en 740 o bli fin

740 passar mest som bruksbil eller i arbetet då skötseln är mer eller mindre skitsamma.

Själv skulle ja hellre köpa en 240 lr 940 om jag var tvungen att välja en volvo.

110 Inlägg
1 februari 2007
740 har allt man vill ha:
* Ganska billig skatt o försäkring
* Funkar alltid! (Notera att 740s som skrotas vid ca 50 000 mil lr mer brukar man ta ur motorn o sälja till afrika där dom går YTTERLIGARE 80 000 mil! De e kvallite)
* Rymlig, både kombin o sedanen.
* Lättmeckan o billig reservdelar.
* Skön o köra, oavsett om man har en chippad TIC eller lr orginal GL.
* Bakhjulsdrivt!
* Säker vid krock! Tom säkrare än småbilar från 2007 med krockkuddar o va allt de heter...
* Måste vara den bil där extraljusen ser bäst ut på.
* Skön vid långa färder.
* Pålitlig. Startar alltid o klagar inte. Körde i två år utan vätska (eller väldigt lite) i kylaren (eftersom det var lekage som jag inte orkade ornda) sommar som vinter gick den som en klocka! (Sen sålde ag bilen, så den pajade inte alltså)

Sen är den inte värd en miljard så man vågar greja med den. O den är lätt att demontera och bygga om.
Sen tycker jag faktiskt att den ser bra ut. Den är stor på vägen, som ett slagskepp. smile
Skilnaderna mellan 240-740-940 är inte så stora men tycker 740 är lagom/perfekt av dessa tre. Lite modernare än 240 och mycket snyggare än 940. De som sätter dit 940 grejer på en 740 gillar jag inte. De sista åremodellerna av 740 är ju nästan en 940 så dom gillar jag inte. Fram till senast 89 ska det vara! Ingen 940 front med dess lysen, spetsiga front, grill, spoiler osv.

Om jag inte skulle ha en 740 skulle jag nog ha en Golf GTI -07 med trimmad twinturbo. Men den skulle jag bara ha o köra mig själv o flickvännen i (om jag hade nån). En 740 kan man göra allt med, bogsera, åka till fjällen, glida omkring i, köra rally på grusvägar, leka i snön, åka o bada med etc etc..
Sen är de ju kul att de e en svensk bil, men de är ren bonus... smile

Have a good time, all the time!

1 112 Inlägg
2 februari 2007
Volvo 740 är dagens svenska motsvarighet till tysklands dåvarande svar på en billig bil till folket! Vw Bubbla.

Om man tittar på andra bilmärken från samma tid så var den långt före sina konkurenter särskilt om vi skall nämna storebror 760 med ett allover betyg på utrustning komfort prestanda osv....

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 februari 2007
Bos skrev:
Ni har ju glömt det viktigaste, det går ju köra brett me dom så in i helvette, går ju liksom åka på fullt häng i 160 utan problem, det är bra me 740! smile

sen vakna du?

de där med att köra brett och burna med 740 känns lite "Fnoskigt" 1 hjulsdrift + burn = skämmigt tongue ni som ska burna snälla diff?

har provkört 740 glt trot jag det var förstår inte vad folk menar med komfort? :S taskig inredning och lite knepiga stolar enligt mig komfort kan jag tyvärr inte hålla med om dock väldigt rymlig! perfekt "Jobbar" bil bara mata i saker och köra sen håller dom ju en hel del plågeri.... billig,mekvänlig och massa reservdelar gör väll att den är poppis...dock är den ful som stryk tongue

tur att man inte har bilarna upplagda på gorg just nu många 1:or så fort man kommenterar uttrycker sina egna åsikter här....
Senast redigerat av MeloveGolf (2 februari 2007)

498 Inlägg
2 februari 2007
MeloveGolf skrev:
Bos skrev:

sen vakna du?

de där med att köra brett och burna med 740 känns lite "Fnoskigt" 1 hjulsdrift + burn = skämmigt tongue ni som ska burna snälla diff?

har provkört 740 glt trot jag det var förstår inte vad folk menar med komfort? :S taskig inredning och lite knepiga stolar enligt mig komfort kan jag tyvärr inte hålla med om dock väldigt rymlig! perfekt "Jobbar" bil bara mata i saker och köra sen håller dom ju en hel del plågeri.... billig,mekvänlig och massa reservdelar gör väll att den är poppis...dock är den ful som stryk tongue

tur att man inte har bilarna upplagda på gorg just nu många 1:or så fort man kommenterar uttrycker sina egna åsikter här....

Mja komfort o komfort. De beror på vad man gämför med. Man kan såklart inte jämföra med en modern bil -06/07. Utan får hålla sig till -85 till -92

Jag tycker väl om de gammla volvo bilarna just för dess kantighet och enkelhet.

Sök