740 har allt man vill ha:
* Ganska billig skatt o försäkring
* Funkar alltid! (Notera att 740s som skrotas vid ca 50 000 mil lr mer brukar man ta ur motorn o sälja till afrika där dom går YTTERLIGARE 80 000 mil! De e kvallite)
* Rymlig, både kombin o sedanen.
* Lättmeckan o billig reservdelar.
* Skön o köra, oavsett om man har en chippad TIC eller lr orginal GL.
* Bakhjulsdrivt!
* Säker vid krock! Tom säkrare än småbilar från 2007 med krockkuddar o va allt de heter...
* Måste vara den bil där extraljusen ser bäst ut på.
* Skön vid långa färder.
* Pålitlig. Startar alltid o klagar inte. Körde i två år utan vätska (eller väldigt lite) i kylaren (eftersom det var lekage som jag inte orkade ornda) sommar som vinter gick den som en klocka! (Sen sålde ag bilen, så den pajade inte alltså)
Sen är den inte värd en miljard så man vågar greja med den. O den är lätt att demontera och bygga om.
Sen tycker jag faktiskt att den ser bra ut. Den är stor på vägen, som ett slagskepp.
Skilnaderna mellan 240-740-940 är inte så stora men tycker 740 är lagom/perfekt av dessa tre. Lite modernare än 240 och mycket snyggare än 940. De som sätter dit 940 grejer på en 740 gillar jag inte. De sista åremodellerna av 740 är ju nästan en 940 så dom gillar jag inte. Fram till senast 89 ska det vara! Ingen 940 front med dess lysen, spetsiga front, grill, spoiler osv.
Om jag inte skulle ha en 740 skulle jag nog ha en Golf GTI -07 med trimmad twinturbo. Men den skulle jag bara ha o köra mig själv o flickvännen i (om jag hade nån). En 740 kan man göra allt med, bogsera, åka till fjällen, glida omkring i, köra rally på grusvägar, leka i snön, åka o bada med etc etc..
Sen är de ju kul att de e en svensk bil, men de är ren bonus...