3015
Sök

V70 D5 2008 stannade. Hjälp med felsökning

6 Inlägg
30 oktober 2021
Trådstartare
#1
Hej! Behöver hjälp med följande problem. V70 D5 2008, alltså precis i övergången. Jag byggde om denna som A-traktor till min dotter i juni 2021. Den har gått felfritt med omprogrammerad styrbox tills den en kväll bara stannade. Jag misstänkte direkt att dottern hade råka tankat bensin, men eftersom hon hade 10mil kvar att köra och fyllde efter de 30 liter och körde två dagar innan den stannade så har jag släppt den tanken. Men för säkerhetsskull så har jag tömt tanken och fyllt ny diesel.
Jag har kollat och felsökt följande:
Bränslepump i tanken funkar.
Högtryckspumpen är bytt.
Kamaxelgivare bytt då det fanns en felkod på den.
De flesta kablar är kollade så att det inte finns några kabelbrott.
Mätt upp vevaxelgivaren och den är okej.
Programmerat om styrboxen till original programvara.
Har försökt koll backläckaget på spridarna, men då den bara går på startmotorn så får jag inget backläckage? (Ska väl flöda Ca. 50ml/minut på tomgång)
Till saken hör att till en början så fick jag den att gå på tomgång, men hände inget när man gasade. Vart efter den gick på tomgång så började den gå sämre och jag upplevde att den tappade en cylinder, eller alternativt att den bara gick så lågt i varv att det lät så. Nu börjar jag ha slut på idéer och hoppas någon har några kloka tankat att lägga till.
Jag har pratat med en gammal bekant som skruvar Volvo och han säger att dom haft om D5:or omprogrammerade som A-traktor där styrboxen gått sönder och att man även haft felkod kamaxelgivare. Någon som varit med om det? Finns styrboxar på skroten, men dom är inte billiga, så man vill gärna vara mer säker innan man testar då man knappast får lämna tillbaka dom?

320 Inlägg
30 oktober 2021
#2
du kan börja med att läsa av aktuella felkoder

6 Inlägg
30 oktober 2021
Trådstartare
#3
Lyckas inte lägga upp bild på felkoderna

4 474 Inlägg
30 oktober 2021
#4
Går inte att byta styrboxar "hejs svejs" nyckel o box hör ihop!

6 Inlägg
30 oktober 2021
Trådstartare
#5
Ja det vet jag, men jag har en som klonar den, så det löser sig.

* Voff voff *
10 634 Inlägg
31 oktober 2021
#6
Jimpa1980 skrev:
Lyckas inte lägga upp bild på felkoderna

Skriv dom i text då? Underlättar rejält... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
31 oktober 2021
Trådstartare
#7
CEM:
B10D794
B10E515
B1C8214
U030100

ECM:
P034100 Denna säger kamaxelgivare, men jag googlar fram ”mass flow sensor” med?
P067200
U032200
P200400
P201561

Någon som har erfarenhet av trasig bränsletrycksregulator på en common rail?

Jag gick igenom alla kablar igår för att ha gjort det två gånger. Jag får den att tända till, men orkar aldrig riktigt igång. Upplever att den inte får bränsle. Testar jag startgas så vill den igång på de, men stannar direkt den förbränt de.

4 474 Inlägg
31 oktober 2021
#8
Tycker att det är väl många felcoder, om du raderar dom och försöker starta,och sen läser av dom igen,eller är det så du har  gjort så? Vad har du för läsare?

6 Inlägg
31 oktober 2021
Trådstartare
#9
Dessa felkoder var det som kom upp. Dom raderades och provstartade efter de, men samma sak. Jag är osäker vad det är för felkodsläsare. Det var personen som programmerat boxen som kom förbi och läste av.

6 Inlägg
31 oktober 2021
Trådstartare
#10
Fick fram dessa felkoder och när jag nollställt dessa och provar starta så kommer dom tillbaka. Kamaxelgivare är nog de som gör att den inte går. Har bytt givare till två olika. Måste kolla kablaget en tredje gång. Kan triggern på kamaxeln gå ur läge? Läst nånstans att dessa är pressade dit?

Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: Volvo
VIN: YV1BW714081004277

============1==============
P0725
Raw code: 0725
ECU: Transmission control unit
Status: Confirmed
OBDII: Engine RPM input - circuit malfunction

============2==============
P1719
Raw code: 1719
ECU: Transmission control unit
Status: Confirmed

============3==============
P0201
Raw code: 0201
ECU: Engine control unit
Status: Pending
OBDII: Injector 1 - circuit malfunction

============4==============
P0672
Raw code: 0672
ECU: Engine control unit
Status: Pending
OBDII: Glow plug, cylinder 2 - circuit malfunction

============5==============
P0341
Raw code: 0341
ECU: Engine control unit
Status: Pending
OBDII: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - range/performance problem

============6==============
P2452(02)
Raw code: 245202
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Confirmed, Test failed since last DTC clear
OBDII: Diesel particulate filter (DPF) pressure sensor A - circuit malfunction

============7==============
P0700(00)
Raw code: 070000
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Confirmed, Test failed since last DTC clear, Warning indicator requested
OBDII: Transmission control system, MIL request - circuit malfunction

============8==============
P0340(00)
Raw code: 034000
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Pending, Test failed since last DTC clear
OBDII: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - circuit malfunction

============9==============
P0341(00)
Raw code: 034100
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Pending, Test failed since last DTC clear
OBDII: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - range/performance problem

============10==============
P0672(00)
Raw code: 067200
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
OBDII: Glow plug, cylinder 2 - circuit malfunction

============11==============
P0201(00)
Raw code: 020100
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
OBDII: Injector 1 - circuit malfunction

============12==============
P2452(02)
Raw code: 245202
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Confirmed, Test failed since last DTC clear
OBDII: Diesel particulate filter (DPF) pressure sensor A - circuit malfunction

============13==============
P0340(00)
Raw code: 034000
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Pending, Test failed since last DTC clear
OBDII: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - circuit malfunction

============14==============
P0341(00)
Raw code: 034100
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Pending, Test failed since last DTC clear
OBDII: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - range/performance problem

============15==============
P0700(00)
Raw code: 070000
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Confirmed, Test failed since last DTC clear, Warning indicator requested
OBDII: Transmission control system, MIL request - circuit malfunction

============16==============
P0672(00)
Raw code: 067200
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
OBDII: Glow plug, cylinder 2 - circuit malfunction

============17==============
P0201(00)
Raw code: 020100
ECU: Engine control unit
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
OBDII: Injector 1 - circuit malfunction

============18==============
B1C82(14)
Raw code: 9C8214
ECU: CEM
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear


Sök