KÖPRÅD: 945a eller min golf 2a?

dwadw
30 oktober 2021 · 292 Inlägg

Är sugen på något annat än min golf just nu, men är osäker på just vad. Min farmors bror har en 945a som han skulle kunna sälja till mig för 20.000kr. Om det är värt det eller inte har jag ingen aning om.

Här är några dåliga bilder på den iaf: 1, 2, 3, 4.

Volvon har ju nå skönhetsfel, klarlacksläpp är väl det enda som vad jag vet. Men inget jag stör mig mkt på. Annars är styrservon trög, speciell när den är kall. Annars tycker jag den går bra och fint.

Min golf 2 1.8 manhattan har dock inga skönhetsfel förutom spricka i framrutan. Men den har avgas läckage. Tänkte försöka få 15-17 tusen för den. 1, 2, 3.

Nackdelen med volvon är att den drar mer, men den är ju också roligare att köra till vintern. Tycker också att volvon är sjuk skön att köra, mer komfort.

Var tycker ni? Gillar också golfen men är nästan sugen på annat.

Senast redigerat av dwadw (30 oktober 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 oktober 2021 · 14 079 Inlägg

dwadw skrev:
Är sugen på något annat än min golf just nu, men är osäker på just vad. Min farmors bror har en 945a som han skulle kunna sälja till mig för 20.000kr. Om det är värt det eller inte har jag ingen aning om.

Här är några dåliga bilder på den iaf: 1, 2, 3, 4.

Volvon har ju nå skönhetsfel, klarlacksläpp är väl det enda som vad jag vet. Men inget jag stör mig mkt på. Annars är styrservon trög, speciell när den är kall. Annars tycker jag den går bra och fint.

Min golf 2 1.8 manhattan har dock inga skönhetsfel förutom spricka i framrutan. Men den har avgas läckage. Tänkte försöka få 15-17 tusen för den. 1, 2, 3.

Nackdelen med volvon är att den drar mer, men den är ju också roligare att köra till vintern. Tycker också att volvon är sjuk skön att köra, mer komfort.

Var tycker ni? Gillar också golfen men är nästan sugen på annat.

Gillar man inte hög soppaförbrukning så är det väl det som talar emot Volvon. Volvo har väl aldrig varit kända för att tillverka bilar som drar lite soppa. Det där med styrservon kan ju vara dålig olja, kanske det löser sig med några oljebyten. Volvon är ju en trevligare och skönare bil enligt mig. Men det är ju du som ska välja vilken bil du ska ha.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Noobnisse
30 oktober 2021 · 182 Inlägg

Hur långt har volvon gått? Mellan just dem två alternativen hade jag valt volvon alla dagar i veckan, speciellt om miltalen är under 40 000 = lågmilad Volvo.

Om vi leker med tanken om att det finns andra alternativ så tror jag att man kan få oändligt mycket mer bil för pengarna än en Volvo 940/golf mk2 för 20 000.
Ett exempel skulle kunna vara denna Mazda Om du inte måste ha bakhjulsdrift:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … t/98160676

Vill du ha bakhjulsdrift kanske en Mercedes kan vara något att titta på? Vet att mercedes har STORA rostproblem kring dessa årsmodeller men det går säkert att hitta någon fin om man letar!
Denna relativt lågmilade kanske kan vara ett alternativ till volvon?
https://www.blocket.se/annons/stockholm … r/97613507

Men det finns ju såklart många andra alternativ

Det kokar ju i slutändan ner till vad man vill ha för sorts bil. En 940 är ju mer eller mindre odödlig och ett fint exemplar lär ju knappast minska något i värde, -  snarare tvärtom. Jag skulle som sagt välja den över golfen men det är ju en 30 år gammal bil (som bygger på 740 som är 40 år gammal) och man åker förmodligen väldigt mycket bekvämare/snabbare/billigare/säkrare i en modernare bil.
Med det sagt vill jag flika in att jag själv kör en  Nissan Sunny 1.6 från 1992 och med den leder en krock med en normalstor ekorre förmodligen till ögonblicklig död för föraren. Så jag vet inte om jag är rätt person att kritisera en 940 som är en betydligt mycket bekvämare/snabbare/säkrare bil än en Nissan Sunny.

Senast redigerat av Noobnisse (30 oktober 2021)

Lucif3r
30 oktober 2021 · 2 224 Inlägg

Så jäkla "odödliga" är inte 940 som folk vill påstå.. dom har allt sina fel och brister... Rostiga trösklar är vanligt, rostig batterihylla är standard. Galvsläpp på bakluckan(kombi) är också vanligt.
Beroende på färg är klarlackssläpp väldigt vanligt också.
Växellådorna lämnar en del att önska. M90 är väl "bäst", men den har en 3a gjord i skumgummi.. räcker med att missa den en gång så är det adjöss med den, typ. M47 har pissvag 5a istället, och M46 är 4-växlad med elektrisk overdrive som ofta bråkar...

Men visst, 8v rödblockarna överlever ju ett kamremsras.... (Som om det vore något att skryta med...).

Men när allt lirar så är det rätt trevliga bilar, men ack så omoderna på alla sätt och vis. En charm i sig förstås.

Detta säger jag som ägare av en V70T5 -97, 945 FTT -98 och en 944 -92 smile

dwadw
31 oktober 2021 · 292 Inlägg

Noobnisse skrev:
Hur långt har volvon gått? Mellan just dem två alternativen hade jag valt volvon alla dagar i veckan, speciellt om miltalen är under 40 000 = lågmilad Volvo.

Om vi leker med tanken om att det finns andra alternativ så tror jag att man kan få oändligt mycket mer bil för pengarna än en Volvo 940/golf mk2 för 20 000.
Ett exempel skulle kunna vara denna Mazda Om du inte måste ha bakhjulsdrift:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … t/98160676

Vill du ha bakhjulsdrift kanske en Mercedes kan vara något att titta på? Vet att mercedes har STORA rostproblem kring dessa årsmodeller men det går säkert att hitta någon fin om man letar!
Denna relativt lågmilade kanske kan vara ett alternativ till volvon?
https://www.blocket.se/annons/stockholm … r/97613507

Men det finns ju såklart många andra alternativ

Det kokar ju i slutändan ner till vad man vill ha för sorts bil. En 940 är ju mer eller mindre odödlig och ett fint exemplar lär ju knappast minska något i värde, -  snarare tvärtom. Jag skulle som sagt välja den över golfen men det är ju en 30 år gammal bil (som bygger på 740 som är 40 år gammal) och man åker förmodligen väldigt mycket bekvämare/snabbare/billigare/säkrare i en modernare bil.
Med det sagt vill jag flika in att jag själv kör en  Nissan Sunny 1.6 från 1992 och med den leder en krock med en normalstor ekorre förmodligen till ögonblicklig död för föraren. Så jag vet inte om jag är rätt person att kritisera en 940 som är en betydligt mycket bekvämare/snabbare/säkrare bil än en Nissan Sunny.

Dom där var ju rena gubb bilar ju. Jag är en ungdom och vill ha en bil som jag tycker om och är rolig att köra. Tycker mest om skattefria och gamla bilar. Eller typ 90 tals bilar som inte är stenåldriga men inte för moderna heller. Typ som 945an eller en s70.

Senast redigerat av dwadw (31 oktober 2021)

panda666
31 oktober 2021 · 4 259 Inlägg

Verkar inte vara nån turbo på denna du ska köpa, 945an alltså. Men behöver du kombi? ska du ha 940 så är de nästan ett måste me turbo annars är dom helt döda i motorn, och det är just turbomotorn som är bra. Dom håller bra och går bra. s70 har mer problem och är inte så snygga;) s60 är mycket snyggare och har mycket mods och trevliga motorer. 940 kan bli as snygga med lite sänkning och fetare fälgar, samt turbo som sagt kan man fixa fram 200hk ganska lätt och sen bygga vidare till närmare 300-400 om man sparar lite pengar. Tänk bara på 940= rwd samt ingen antisladd så det är bäst att man kan köra bil;)

Marcus_89 Biltokig elektriker
31 oktober 2021 · 3 352 Inlägg

940´n är helt klart roligare på vintern om man väljer mellan de två smile Enkelt uppbyggda bilar som är lätta att skruva med. Men de har några år på nacken nu, så  man får räkna med en del rost och saker som kommer gå sönder efterhand. Som med många äldre bilar smile Ser att det är en 91:a med B230FB på 131hk. Bra motor, men tyvärr är den törstig och är inte så kvick. Växellådan är lite tråkig då den är fyrväxlad med overdrive. Kan bli lite onödigt krångel med den.

Annars en bra bil att lära sig skruva och sladda med på vintern. Skattebefriad nu med, så det är ju ett plus. Har själv haft tre 940´s och två 240´s, så man har skruvat en del med dem.

dwadw
31 oktober 2021 · 292 Inlägg

panda666 skrev:
Verkar inte vara nån turbo på denna du ska köpa, 945an alltså. Men behöver du kombi? ska du ha 940 så är de nästan ett måste me turbo annars är dom helt döda i motorn, och det är just turbomotorn som är bra. Dom håller bra och går bra. s70 har mer problem och är inte så snygga;) s60 är mycket snyggare och har mycket mods och trevliga motorer. 940 kan bli as snygga med lite sänkning och fetare fälgar, samt turbo som sagt kan man fixa fram 200hk ganska lätt och sen bygga vidare till närmare 300-400 om man sparar lite pengar. Tänk bara på 940= rwd samt ingen antisladd så det är bäst att man kan köra bil;)

Nej jag behöver ingen kombi. Vill ju helst ha en 740 men kan inte hitta en duglig för rätt pris heller.

Vad som behövs för att göra en bil snabbare har jag ingen aning om. Vet inte ens hur en turbo fungerar.

Men sen vill jag även lära mig att skruva med bilar, då det verkar väldigt roligt. Mitt bilintresse har blivit mkt större sen jag tog körkortet och köpte golfen av min farmor.

dwadw
31 oktober 2021 · 292 Inlägg

Marcus_89 skrev:
940´n är helt klart roligare på vintern om man väljer mellan de två smile Enkelt uppbyggda bilar som är lätta att skruva med. Men de har några år på nacken nu, så  man får räkna med en del rost och saker som kommer gå sönder efterhand. Som med många äldre bilar smile Ser att det är en 91:a med B230FB på 131hk. Bra motor, men tyvärr är den törstig och är inte så kvick. Växellådan är lite tråkig då den är fyrväxlad med overdrive. Kan bli lite onödigt krångel med den.

Annars en bra bil att lära sig skruva och sladda med på vintern. Skattebefriad nu med, så det är ju ett plus. Har själv haft tre 940´s och två 240´s, så man har skruvat en del med dem.

Har ju velat lära mig att skruva med bilar. Men jag föredrar ändå äldre bilar. Självklart har de sina skönhetsfel såsom rost men sånt är livet.

Vet inte hur olika motorer osv fungerar men den där volvon hade iaf 5 växlar när jag fick köra den.

panda666
31 oktober 2021 · 4 259 Inlägg

dwadw skrev:

panda666 skrev:
Verkar inte vara nån turbo på denna du ska köpa, 945an alltså. Men behöver du kombi? ska du ha 940 så är de nästan ett måste me turbo annars är dom helt döda i motorn, och det är just turbomotorn som är bra. Dom håller bra och går bra. s70 har mer problem och är inte så snygga;) s60 är mycket snyggare och har mycket mods och trevliga motorer. 940 kan bli as snygga med lite sänkning och fetare fälgar, samt turbo som sagt kan man fixa fram 200hk ganska lätt och sen bygga vidare till närmare 300-400 om man sparar lite pengar. Tänk bara på 940= rwd samt ingen antisladd så det är bäst att man kan köra bil;)

Nej jag behöver ingen kombi. Vill ju helst ha en 740 men kan inte hitta en duglig för rätt pris heller.

Vad som behövs för att göra en bil snabbare har jag ingen aning om. Vet inte ens hur en turbo fungerar.

Men sen vill jag även lära mig att skruva med bilar, då det verkar väldigt roligt. Mitt bilintresse har blivit mkt större sen jag tog körkortet och köpte golfen av min farmor.

om du ska ha 740/940 rekommenderar ja en med turbo;) du hittar massor me 940 för samma peng fast med turbo, finns gamla fulltrycksturbo men dom flesta på blocket är turbos från 95-98. bra bilar som håller bra. Har du tur hittar du en med ac också. dom modellerna med turbo behöver du inte vara rädd om att kamremmen hoppar av heller då inget tar skada. Köper du en utan turbo så är ja rätt säker på att du kommer tycka den är för trött.

dwadw
2 november 2021 · 292 Inlägg

panda666 skrev:

Marcus_89 skrev:

Han vill ha 21 tusen för den nu eftersom han har skaffat vinterdäck till den.

Hastighetsmätaren går bara till 80. Skulle ni säga det är värt det? Till på söndag har jag att bestämma mig eftersom att han ska fixa den så då blir den ännu dyrare säger han.

Han säger även att han kan få närmare 30-40 tusen när han fixat den.

Brådhis * Voff voff *
2 november 2021 · 10 298 Inlägg

dwadw skrev:

panda666 skrev:

Marcus_89 skrev:

Han vill ha 21 tusen för den nu eftersom han har skaffat vinterdäck till den.

Hastighetsmätaren går bara till 80. Skulle ni säga det är värt det? Till på söndag har jag att bestämma mig eftersom att han ska fixa den så då blir den ännu dyrare säger han.

Han säger även att han kan få närmare 30-40 tusen när han fixat den.

Här har vi en klassisk sak att dra lärdom av för din del. Just dessa fraser har man hört ett antal gånger från folk som ska sälja sin och i 99,9% av fallen är det inte det minsta sant. Köp en annan bil! Han försöker framstå som snäll genom att berätta hur bra affären är, men i själva verket är det bara för egen vinning.

Sanningen är att 21 är lite smådyrt och 30-40 är en ren fantasi...

Senast redigerat av Brådhis (2 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
2 november 2021 · 4 259 Inlägg

dwadw skrev:

panda666 skrev:

Marcus_89 skrev:

Han vill ha 21 tusen för den nu eftersom han har skaffat vinterdäck till den.

Hastighetsmätaren går bara till 80. Skulle ni säga det är värt det? Till på söndag har jag att bestämma mig eftersom att han ska fixa den så då blir den ännu dyrare säger han.

Han säger även att han kan få närmare 30-40 tusen när han fixat den.

Håller me Brådhis, de där är bara skitsnack, bilfan har inte ens turbo. Du hitter fräschare 940 för dom pengarna+turbo. att han får så mycket för den är de bara o fortsätta drömma. Skit i den tycker ja, me den attityden som han har visat så skulle ja titta bort nån annanstans direkt.

dwadw
2 november 2021 · 292 Inlägg

Brådhis skrev:

dwadw skrev:

panda666 skrev:

Marcus_89 skrev:

Han vill ha 21 tusen för den nu eftersom han har skaffat vinterdäck till den.

Hastighetsmätaren går bara till 80. Skulle ni säga det är värt det? Till på söndag har jag att bestämma mig eftersom att han ska fixa den så då blir den ännu dyrare säger han.

Han säger även att han kan få närmare 30-40 tusen när han fixat den.

Här har vi en klassisk sak att dra lärdom av för din del. Just dessa fraser har man hört ett antal gånger från folk som ska sälja sin och i 99,9% av fallen är det inte det minsta sant. Köp en annan bil! Han försöker framstå som snäll genom att berätta hur bra affären är, men i själva verket är det bara för egen vinning.

Sanningen är att 21 är lite smådyrt och 30-40 är en ren fantasi...

Jo det var något sånt jag misstänkte. Men hur viktigt är det med turbo egentligen? För när jag körde den där 945an så märkte jag att den var lite trög.

JN1975
2 november 2021 · 235 Inlägg

dwadw skrev:
Annars är styrservon trög, speciell när den är kall. Annars tycker jag den går bra och fint.

Brukar räcka att byta oljan i servon på 7/940. Ut med den gamla genom att lossa en slang och låta pumpen pumpa ut all gammal vätska, sen fylla på och styra fullt fram och tillbaka så det bubblar och luftar ur. 30 minuters jobb.

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 november 2021 · 13 767 Inlägg

idagens läge skulle jag ALDRIG välja bort en golf mk2 för en gammal volvo.   för dyrt att tanka.

älskade min mk2:a     jag bytte bort min mot en 740turbo 91:A  och visst var volvo rolig. men golfen var mer vättig som bil.   tanke på att den gick märkbart snålare.  ser bättre ut och reservdelar är väldigt billiga.   sen drar den mindre    enda som talat till en volvos fördel är att den är bakhjulsdriven och var anledningen till att jag bytte till mig 740turbon.    men tanke på hur lite snö det oftast är så kvittar det.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
2 november 2021 · 4 259 Inlägg

dwadw skrev:

Brådhis skrev:

dwadw skrev:

panda666 skrev:

Han vill ha 21 tusen för den nu eftersom han har skaffat vinterdäck till den.

Hastighetsmätaren går bara till 80. Skulle ni säga det är värt det? Till på söndag har jag att bestämma mig eftersom att han ska fixa den så då blir den ännu dyrare säger han.

Han säger även att han kan få närmare 30-40 tusen när han fixat den.

Här har vi en klassisk sak att dra lärdom av för din del. Just dessa fraser har man hört ett antal gånger från folk som ska sälja sin och i 99,9% av fallen är det inte det minsta sant. Köp en annan bil! Han försöker framstå som snäll genom att berätta hur bra affären är, men i själva verket är det bara för egen vinning.

Sanningen är att 21 är lite smådyrt och 30-40 är en ren fantasi...

Jo det var något sånt jag misstänkte. Men hur viktigt är det med turbo egentligen? För när jag körde den där 945an så märkte jag att den var lite trög.

Som du redan beskriver så är den trögwink och du har inte ens ägt bilen än, de nästan ett måste me volvo om du ska ha nått knuff alls bakom ratten, turbo är ett måste. Känner du att turbo versionen är också trög är det väldigt billigt att öka effekten mer. Vill du kunna köra om och även ha lite roligt på vinter osv så rekommenderar ja me turbo. Blocket är full me volvos me turbo bara o spana in. Förbrukningen är typ densamma endå. Sen tror ja att volvon håller bättre än en golf;)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 november 2021 · 13 767 Inlägg

panda666 skrev:

dwadw skrev:

Brådhis skrev:

Här har vi en klassisk sak att dra lärdom av för din del. Just dessa fraser har man hört ett antal gånger från folk som ska sälja sin och i 99,9% av fallen är det inte det minsta sant. Köp en annan bil! Han försöker framstå som snäll genom att berätta hur bra affären är, men i själva verket är det bara för egen vinning.

Sanningen är att 21 är lite smådyrt och 30-40 är en ren fantasi...

Jo det var något sånt jag misstänkte. Men hur viktigt är det med turbo egentligen? För när jag körde den där 945an så märkte jag att den var lite trög.

Som du redan beskriver så är den trögwink och du har inte ens ägt bilen än, de nästan ett måste me volvo om du ska ha nått knuff alls bakom ratten, turbo är ett måste. Känner du att turbo versionen är också trög är det väldigt billigt att öka effekten mer. Vill du kunna köra om och även ha lite roligt på vinter osv så rekommenderar ja me turbo. Blocket är full me volvos me turbo bara o spana in. Förbrukningen är typ densamma endå. Sen tror ja att volvon håller bättre än en golf;)

ja tirbp 'helt klart ett måste.om man ska åka 740 eller 940.     annars är dom slösare än en golf mk2a

hade riktigt roligt på vintern med min 740tiurbo   den var bara chippad och 0.8bars ladd men då kunde man leka lite även över 100km/h om det var snö.  annars faller dom platt när 3ans växel åker i ..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dwadw
2 november 2021 · 292 Inlägg

Growe skrev:
idagens läge skulle jag ALDRIG välja bort en golf mk2 för en gammal volvo.   för dyrt att tanka.

älskade min mk2:a     jag bytte bort min mot en 740turbo 91:A  och visst var volvo rolig. men golfen var mer vättig som bil.   tanke på att den gick märkbart snålare.  ser bättre ut och reservdelar är väldigt billiga.   sen drar den mindre    enda som talat till en volvos fördel är att den är bakhjulsdriven och var anledningen till att jag bytte till mig 740turbon.    men tanke på hur lite snö det oftast är så kvittar det.. smile

Förstår vad du menar, är ändå rätt osäker om jag ens vill sälja min golf. Det är ju billigare att tanka men att ha en bakhjulsdriven bil hade varit fett roligt också.

Men sen att den ser bättre ut är ju en smaksak. Jag tycker själv att både 740 och golf 2 är snygga bilar. Just min ser väl lite tråkig ut eftersom den inte är stylad eller något.

dwadw
2 november 2021 · 292 Inlägg

panda666 skrev:

Brådhis skrev:

Få ursäkta att jag citerar er så här men är fundersam över en bil till.

https://www.facebook.com/marketplace/it … ger_banner

Jag frågade om han var intresserad utav byte mot min golf. Han verkar vara det men det finns inte direkt någon info om bilen och sedan är det väl ingen turbo heller. Han är även seg på att svara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang