Vem ansvarar för säkerhetsbälte berusad person

uhlin
1 november 2021 · 2 834 Inlägg

Vet inte om jag lägger under rätt kategori men tror det.

Vi säger jag är fyllechafför och en eller fler passagerare är dyngraka, vem har ansvar för att de ifråga använder bilbälte. Är det jag som förare, vet att upp till 15 är det förarens ansvar att se till att de använder bälte, men hur ställer det sig då nån är dyngrak och inte tänker själv? Nån som vet?

Lucif3r
1 november 2021 · 2 224 Inlägg

Hm... Rent principellt och moraliskt är det ju förarens ansvar att se till att alla passagerare har säkerhetsbältet på sig, men juridiskt så är det vuxna människor som har eget ansvar. Att vara "dyngrak" har, mig veterligen, aldrig varit en ursäkt juridiskt.

Själv kör jag inte en meter innan passagerarna har bältet på sig. Är dom så dyngraka att "dom inte kan tänka själva" så sätter jag på bältet åt dom. Det är det minsta man kan göra tycker jag. Vid en ev. olycka vill åtminstonde inte jag ha på samvetet att någon blivit onödigt skadad(eller värre..) bara för att jag inte kontrollerade att personen hade bältet på sig.

uhlin
1 november 2021 · 2 834 Inlägg

Lucif3r skrev:
Hm... Rent principellt och moraliskt är det ju förarens ansvar att se till att alla passagerare har säkerhetsbältet på sig, men juridiskt så är det vuxna människor som har eget ansvar. Att vara "dyngrak" har, mig veterligen, aldrig varit en ursäkt juridiskt.

Själv kör jag inte en meter innan passagerarna har bältet på sig. Är dom så dyngraka att "dom inte kan tänka själva" så sätter jag på bältet åt dom. Det är det minsta man kan göra tycker jag. Vid en ev. olycka vill åtminstonde inte jag ha på samvetet att någon blivit onödigt skadad(eller värre..) bara för att jag inte kontrollerade att personen hade bältet på sig.

Jo, så tänker ju jag med, men även om passageraren är dyngrak så är det alltså inte föraren som är ansvarig för bälte.

Konstigt tycker jag, skulle heller inte vilja ha det på mitt samvete. När de inte kan ta hand om sig själva borde föraren ta ansvar och ligga på på föraren juridiskt sett. En fjortonåring har nog mer tänk än en 20-30 åring som är klapp kanon.

Senast redigerat av uhlin (1 november 2021)

Hamilton
2 november 2021 · 8 868 Inlägg

Passagerarens ansvar i det här fallet

Fotograf på tierpidag.se
Mossan1
2 november 2021 · 2 874 Inlägg

Fylla har aldrig varit en ursäkt för någonting. 
(Utom vid våldtäkter otroligt nog, men förändring är på gång)

Men jag skulle heller inte köra en meter med obältad passagerare.
Om jag så ska bälta utslagen vederbörande själv.

Brådhis * Voff voff *
2 november 2021 · 10 298 Inlägg

Rent juridiskt har du inget ansvar.

Moraliskt kan du ha det...

Personligen skulle jag aldrig låta någon som är så pass packad att denne inte kan ta på sig bältet själv åka i min bil. Men har förstått att det inom jänkebilskulturen ingår att kröka skallen av sig och kräkas på varandras bilar... Brukar tydligen förkläs med ordet "Cruising".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
2 november 2021 · 2 834 Inlägg

Tack för alla svar. Då är det inte föraren som har det yttersta ansvaret juridiskt sett. Är ju sällan jag kör fyllon, (det är mindre kul) men visst kan det väl hända en gång vartannat år om nån man känner vill hem efter en utekväll.

Diskuterade detta med en kompis hur det förhöll sig.

JN1975
2 november 2021 · 235 Inlägg

När jag tog körkort så var det iaf så att man har ansvar för att de under 15 har bälte överallt i bilen, dvs även om de sitter bak, medan en vuxen har ansvaret själv. Fram har du som förare ansvar att de tar på bälte även om det är en vuxen.

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
uhlin
2 november 2021 · 2 834 Inlägg

Är dom vuxna ansvarar de själv för bältet även i framsätet.

Frågan var ju hur det ställer sig om de är dyngraka, vilket jag fått svar på.

JN1975
2 november 2021 · 235 Inlägg

uhlin skrev:
Är dom vuxna ansvarar de själv för bältet även i framsätet.

Kanske ändrat, men har för mig att föraren har ansvar fram oavsett ålder? Iaf var det så när jag tog KK 1993.

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
it_mutt Avstängd
2 november 2021 · 10 388 Inlägg

JN1975 skrev:

uhlin skrev:
Är dom vuxna ansvarar de själv för bältet även i framsätet.

Kanske ändrat, men har för mig att föraren har ansvar fram oavsett ålder? Iaf var det så när jag tog KK 1993.

Kort svar; Nope. Är passageraren över 15 år är det dennes ansvar, oavsett placering.

Långt svar;


TRF 4 kap.
6 § I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.
9 §  - Gäller Skyddshjälm -
10 §  Vid färd på väg i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri gäller i fråga om användning av bilbälten och andra skyddsanordningar följande:

1. Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.

2. Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfälliga transporter under korta sträckor. I sådana fall skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte färdas i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil.

3. Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Förordning (2006:1208).


10 a §  Alla som är äldre än tre år och som färdas i en buss som är utrustad med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får dock passagerare använda en annan plats än en plats som är försedd med bilbälte.

6 kap.
3 §  - Gäller cykel & moped -
4 b § - Gäller trampmoped -


TRF 14 kap. 8 §
Passagerare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelserna i 4 kap. 6, 9 eller 10 § eller 10 a § första stycket, 6 kap.3 eller 4 b § eller mot föreskrifter som har meddelats med stöd av denna förordning för tillämpningen av 4 kap. 10 § döms till penningböter. Förordning (2015:929).



Gällande förarens ansvar;


TRF 4 kap. 10 c §
Föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp skall vidta lämpliga åtgärder så att passagerare som är under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning och hjälpa passagerare att placera rullstol i enlighet med bestämmelserna

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang