3398
Sök

”Köpråd” BMW f11 långmilare

144 Inlägg
7 november 2021
Trådstartare
#1
Tja, Letar en BMW 520d som är en lång milare! (F11)

Är det någon som vet hur serviceintervallerna är?
Är det varje år/ vartannat år?


6 061 Inlägg
7 november 2021
#2
Enligt BMW skall de ha "longlifeservice", alltså efter 3000 mil. Kan du hitta en som ägaren servat var 1500:ade mil istället så är det guld värt. Har de dessutom bytt olja i växellådan är det ännu bättre, BMW menar att oljan skall hålla hela bilens liv men de vill väl sälja nya bilar inom rimlig tid.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
7 november 2021
#3
Utmarks-Loke skrev:
Enligt BMW skall de ha "longlifeservice", alltså efter 3000 mil. Kan du hitta en som ägaren servat var 1500:ade mil istället så är det guld värt. Har de dessutom bytt olja i växellådan är det ännu bättre, BMW menar att oljan skall hålla hela bilens liv men de vill väl sälja nya bilar inom rimlig tid.

Och hittar du en som servat oftare så kolla så dom använt rätt olja. Alltför ofta ser man folk bara gå på viskositeten och inte kolla klassningarna "eftersom dom inte behöver longlife-oljan" när dom servar oftare...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

144 Inlägg
7 november 2021
Trådstartare
#4
Okej! Ska kolla efter det!
Vad tror ni om den här? https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 6/97926373

Ser väldigt välvårdad ut för sina mil tycker jag. Enligt beskrivningen så har den komplett ifylld service bok också


4 822 Inlägg
7 november 2021
#5
har inte typ alla tillverkare en viss körsträcka (oftast 3000mil nu för tiden) eller 1 år beroende vilket som inträffar först? hade mina föräldrar gått på körsträckan (3000mil) så hade deras bil (Volvo V60) bara blivit servad ca var 3e år då dom kör knappt 1000mil/år istället för varje år.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
7 november 2021
#6
Christian S skrev:
har inte typ alla tillverkare en viss körsträcka (oftast 3000mil nu för tiden) eller 1 år beroende vilket som inträffar först? hade mina föräldrar gått på körsträckan (3000mil) så hade deras bil (Volvo V60) bara blivit servad ca var 3e år då dom kör knappt 1000mil/år istället för varje år.

Visst är det väl så. Och kör man dessa 3000 mil per år så går det fint att serva bilen enligt boken på körsträckan, kör man mindre så kan man också serva enligt boken en gång per år. I det mesta så kan man oftast alltid följa boken faktiskt. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

144 Inlägg
7 november 2021
Trådstartare
#7
Hur är det och köpa en f11 som gått 27k mil? Brukar motorerna hålla bra? Sen byts ju såklart slitage delar. Något man ska tänka på? Sen är det någon som vet hur tyg stolarna i dem här är? Är det någon komfort i dem?

//Andreas


144 Inlägg
7 november 2021
Trådstartare
#8


4 261 Inlägg
7 november 2021
#9
Andreas03 skrev:
Okej, det står mellan dem här två
https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/98014738

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 6/97926373

Vilken hade ni valt och varför?

Skulle kolla upp lite grejer innan köp av dessa modeller, lyssna efter kedjerassel då det har varit många brustna kedjor på dessa n47 motorer fast efter 2013 har de varit mindre men man vet aldrig, så lyssna efter rassel vid olika varvtal och hör du rassel spring därifrån. Gasa på vid olika varvtal och hör efter vinande ljud=dålig turbo, vanligt på dessa modeller. Kombi modellen som du kollar på brukar ha luftfjädring där bak som brukar paja, det är 2 luftbälgar där bak som brukar krångla, man märker att bilen är extrasänkt där bak ifall dom är dåliga eller nån sida där bak så bilen ser ihopsänkt. Ganska dyrt att byta hos bmw om du inte gör det sj. Ac kondensor brukar ta stryk eftersom stenskott går rakt igenom grillen så ett till litet skit att se upp för. Lite tips bara till dig så att du inte hamnar i nån skit;) Bilen bestämmer sj när den vill ha service genom färddatorn/datorn inne i bilen dvs men lika bra serva varje år eller 1000mil, vänta inte 3000mil. Riktigt sköna och tysta bilar annars som går riktigt bra på motorväg. Automatlådan brukar växla mjukt o fint samt motorn är ganska skön fast än det är bara 180hk. Hittar du ett ex som inte har dessa bekymmer så är det en väldigt bekväm bil som går även snålt som satan, min fick ja ner till 4.5/milen landsväg. Bästa hälsningar

144 Inlägg
7 november 2021
Trådstartare
#10
panda666 skrev:
Andreas03 skrev:
Okej, det står mellan dem här två
https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/98014738

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 6/97926373

Vilken hade ni valt och varför?

Skulle kolla upp lite grejer innan köp av dessa modeller, lyssna efter kedjerassel då det har varit många brustna kedjor på dessa n47 motorer fast efter 2013 har de varit mindre men man vet aldrig, så lyssna efter rassel vid olika varvtal och hör du rassel spring därifrån. Gasa på vid olika varvtal och hör efter vinande ljud=dålig turbo, vanligt på dessa modeller. Kombi modellen som du kollar på brukar ha luftfjädring där bak som brukar paja, det är 2 luftbälgar där bak som brukar krångla, man märker att bilen är extrasänkt där bak ifall dom är dåliga eller nån sida där bak så bilen ser ihopsänkt. Ganska dyrt att byta hos bmw om du inte gör det sj. Ac kondensor brukar ta stryk eftersom stenskott går rakt igenom grillen så ett till litet skit att se upp för. Lite tips bara till dig så att du inte hamnar i nån skit;) Bilen bestämmer sj när den vill ha service genom färddatorn/datorn inne i bilen dvs men lika bra serva varje år eller 1000mil, vänta inte 3000mil. Riktigt sköna och tysta bilar annars som går riktigt bra på motorväg. Automatlådan brukar växla mjukt o fint samt motorn är ganska skön fast än det är bara 180hk. Hittar du ett ex som inte har dessa bekymmer så är det en väldigt bekväm bil som går även snålt som satan, min fick ja ner till 4.5/milen landsväg. Bästa hälsningar

Tack!! Ska kolla det imorgon då när vi ska åka och kolla på dem. Tack för jätte bra tips

//Andreas


4 467 Inlägg
7 november 2021
#11
Har någon av dom dubbelkopplingslåda? Hoppa över den isåfall,..är vad jag tycker...

4 261 Inlägg
7 november 2021
#12
Andreas03 skrev:
panda666 skrev:
Andreas03 skrev:
Okej, det står mellan dem här två
https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/98014738

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 6/97926373

Vilken hade ni valt och varför?

Skulle kolla upp lite grejer innan köp av dessa modeller, lyssna efter kedjerassel då det har varit många brustna kedjor på dessa n47 motorer fast efter 2013 har de varit mindre men man vet aldrig, så lyssna efter rassel vid olika varvtal och hör du rassel spring därifrån. Gasa på vid olika varvtal och hör efter vinande ljud=dålig turbo, vanligt på dessa modeller. Kombi modellen som du kollar på brukar ha luftfjädring där bak som brukar paja, det är 2 luftbälgar där bak som brukar krångla, man märker att bilen är extrasänkt där bak ifall dom är dåliga eller nån sida där bak så bilen ser ihopsänkt. Ganska dyrt att byta hos bmw om du inte gör det sj. Ac kondensor brukar ta stryk eftersom stenskott går rakt igenom grillen så ett till litet skit att se upp för. Lite tips bara till dig så att du inte hamnar i nån skit;) Bilen bestämmer sj när den vill ha service genom färddatorn/datorn inne i bilen dvs men lika bra serva varje år eller 1000mil, vänta inte 3000mil. Riktigt sköna och tysta bilar annars som går riktigt bra på motorväg. Automatlådan brukar växla mjukt o fint samt motorn är ganska skön fast än det är bara 180hk. Hittar du ett ex som inte har dessa bekymmer så är det en väldigt bekväm bil som går även snålt som satan, min fick ja ner till 4.5/milen landsväg. Bästa hälsningar

Tack!! Ska kolla det imorgon då när vi ska åka och kolla på dem. Tack för jätte bra tips

//Andreas

varsågodis! hoppas det går bra, återkom gärna med uppdatering.

6 061 Inlägg
7 november 2021
#13
Andreas03 skrev:
Hur är det och köpa en f11 som gått 27k mil? Brukar motorerna hålla bra? Sen byts ju såklart slitage delar. Något man ska tänka på? Sen är det någon som vet hur tyg stolarna i dem här är? Är det någon komfort i dem?

//Andreas

Jag har samma motor fast nedtrimmad i min 118d -11 och motorn är det bästa på hela bilen. Nu efter 30k mil har det varit en del krångel med hjulupphängningar bromsar och liknande, bilen känns lite skramlig och inte lika "tight" längre, men motorn funkar fortfarande perfekt. Har aldrig varit några problem med den, startar alltid direkt och går som en klocka. Aldrig någonsin några problem med kamkedja, turbo, EGR-ventil, spridare, glödstift eller någonting. Den bara går och går och känns fortfarande som ny.

144 Inlägg
7 november 2021
Trådstartare
#14
panda666 skrev:
Andreas03 skrev:
panda666 skrev:

Skulle kolla upp lite grejer innan köp av dessa modeller, lyssna efter kedjerassel då det har varit många brustna kedjor på dessa n47 motorer fast efter 2013 har de varit mindre men man vet aldrig, så lyssna efter rassel vid olika varvtal och hör du rassel spring därifrån. Gasa på vid olika varvtal och hör efter vinande ljud=dålig turbo, vanligt på dessa modeller. Kombi modellen som du kollar på brukar ha luftfjädring där bak som brukar paja, det är 2 luftbälgar där bak som brukar krångla, man märker att bilen är extrasänkt där bak ifall dom är dåliga eller nån sida där bak så bilen ser ihopsänkt. Ganska dyrt att byta hos bmw om du inte gör det sj. Ac kondensor brukar ta stryk eftersom stenskott går rakt igenom grillen så ett till litet skit att se upp för. Lite tips bara till dig så att du inte hamnar i nån skit;) Bilen bestämmer sj när den vill ha service genom färddatorn/datorn inne i bilen dvs men lika bra serva varje år eller 1000mil, vänta inte 3000mil. Riktigt sköna och tysta bilar annars som går riktigt bra på motorväg. Automatlådan brukar växla mjukt o fint samt motorn är ganska skön fast än det är bara 180hk. Hittar du ett ex som inte har dessa bekymmer så är det en väldigt bekväm bil som går även snålt som satan, min fick ja ner till 4.5/milen landsväg. Bästa hälsningar

Tack!! Ska kolla det imorgon då när vi ska åka och kolla på dem. Tack för jätte bra tips

//Andreas

varsågodis! hoppas det går bra, återkom gärna med uppdatering.

Återkommer imorgon med en uppdatering senare under dagen hur det gick!


144 Inlägg
7 november 2021
Trådstartare
#15
Utmarks-Loke skrev:
Andreas03 skrev:
Hur är det och köpa en f11 som gått 27k mil? Brukar motorerna hålla bra? Sen byts ju såklart slitage delar. Något man ska tänka på? Sen är det någon som vet hur tyg stolarna i dem här är? Är det någon komfort i dem?

//Andreas

Jag har samma motor fast nedtrimmad i min 118d -11 och motorn är det bästa på hela bilen. Nu efter 30k mil har det varit en del krångel med hjulupphängningar bromsar och liknande, bilen känns lite skramlig och inte lika "tight" längre, men motorn funkar fortfarande perfekt. Har aldrig varit några problem med den, startar alltid direkt och går som en klocka. Aldrig någonsin några problem med kamkedja, turbo, EGR-ventil, spridare, glödstift eller någonting. Den bara går och går och känns fortfarande som ny.

Okej, så motorn verkar inte vara några problem då! Men ska kolla kedje rassel iallafall. Hoppas på att det inte är några problem med dem jag ska kolla imorgon då.


144 Inlägg
7 november 2021
Trådstartare
#16
zzr94092 skrev:
Har någon av dom dubbelkopplingslåda? Hoppa över den isåfall,..är vad jag tycker...

Vad jag vet så har ingen av dem här dubbel kopplingslåda


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
7 november 2021
#17
Utöver tipsen du har fått så tipsar jag även om en bil som har sport eller komfortstolar. Den övre bilen av de två har vanliga standardstolar, de tycker jag är obekväma. Särskilt om man ska åka några mil. Den undre bilen har sportstolar, bekvämare att åka långt i. Sen finns det de som har komfortstolar med mycket inställningsmöjligheter. Övre delen av stolen kan vinklas, justerbart svankstöd, större nackstöd m.m.

Men det är en smaksak vilket man tycker och föredrar smile


144 Inlägg
7 november 2021
Trådstartare
#18
Marcus_89 skrev:
Utöver tipsen du har fått så tipsar jag även om en bil som har sport eller komfortstolar. Den övre bilen av de två har vanliga standardstolar, de tycker jag är obekväma. Särskilt om man ska åka några mil. Den undre bilen har sportstolar, bekvämare att åka långt i. Sen finns det de som har komfortstolar med mycket inställningsmöjligheter. Övre delen av stolen kan vinklas, justerbart svankstöd, större nackstöd m.m.

Men det är en smaksak vilket man tycker och föredrar smile

Jo exakt, ska se hur tyg stolarna känns imorgon men föredrar annars sportstolar mera.


144 Inlägg
8 november 2021
Trådstartare
#19
Så där, det vart en vit bmw 520d 2013, den gick bra och hade gått 20400mil. Men efter köpet på vägen hem så märkte vi att det är något el fel vid ratten så när man vrider på den så funkar ratt knappar ibland samt belysningen i ratten.

Får ta kontakt med bilfirman imorgon!


* Voff voff *
10 588 Inlägg
8 november 2021
#20
Andreas03 skrev:
Så där, det vart en vit bmw 520d 2013, den gick bra och hade gått 20400mil. Men efter köpet på vägen hem så märkte vi att det är något el fel vid ratten så när man vrider på den så funkar ratt knappar ibland samt belysningen i ratten.

Får ta kontakt med bilfirman imorgon!

En kompis hade en BMW 740i som plötsligt låste sig i ratten i en rondell, han tog då i mer för att kunna svänga och då krasade det till bakom ratten och sedan lyste airbag-lampan. Han fick byta nå´n halvdyr enhet. Sedan funkade det igen. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök