Brådhis skrev:
Mossan1 skrev:
För extrabelysning på Helljus kan man väl i princip ha vad som helst så länge det inte sitter trafikfarligt eller väldigt olämpligt. Tex vassa utstickande saker...
Halvljus är en annan femma.
Dimljus/varselljus likaså.
Där ska det vara godkända grejer, eftersom det lyser vid möte.
Det är egentligen krav på e-märkning även på helljus/extraljus. Men som nämnts i tråden så är det i praktiken ingenting som normalt sett kollas annat än vid tex import av en bil (och knappt ens då).
vet faktist att jag läst någonstans om detta med e-märka extraljus det var många som sa att nu är det förbjudet med många extraljus men som sagt sitter dom ofarligt så har jag ALDRIG hört någon som haft problem med extraljus..
förövrigt måste rek Strands ledramper... har 2st på bussen jag kört senaste veckan.. inga stora grejer dom är är lite bredare än nummerplåten infällda snyggt som f-n i kofongaren. dessa lyser ruskigt bra för sin storlek. enkel radig alla mörka resor jag gjort med den bussen har Allla passagerare regerat när jag klipper på helljuset hur bra det lyser. dom som tittat fram på bussen tror knappt att dom små kan lysa så bra..
visst dom kostar en del. men tror dom håller hela bilens livslängd. nu har dessa inte suttit så länge på den här bussen bara drygt 6000mil då bussen är rätt ny.
har en äldre strands ramp på min buss jag normalt sätt kör det är en enkel istort sätt lika stor som dom 2 som sitter på den andra och dom har levt i 50.000mil tvättade med stor högryckstvätt varje dag inte ens ett uns av fukt i dom så dom är väldigt täta och fina

dessa är så klart E-märkta då dom körs i yrkestrafik..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-376af69f2ff0199a7f81e78a17451e4f.jpg]()
Senast redigerat av Growe (23 november 2021)
Kör fort så hinner inget hända...