krar skrev:
Kan man hitta en körbar bil under 10 000 kr?
Jag är på jakt efter en billig bil som startar och kan ta en kortare sträckor på max 5 mil. Har haft körkort i snart 10 år men alltid bott centralt utan något behov av bil. Nu råkar jag ha tillgång till en parkeringsplats där jag gärna vill ställa något. Behovet finns egentligen fortfarande inte, men hade gärna haft en bil för att kunna åka ut till skogen på helgen och ev. köpcentrum men slippa kollektivtrafik. Kraven är med andra ord inte särskilt höga. Har tittat på lite Saab och Volvo och även asiatiska märken, men är egentligen helt blank på vad jag bör leta efter, så alla tips välkomnas! Kan man pressa priset ännu mer mot 5000 blir jag inte besviken. Satsar helt enkelt på att få en bil som rullar så länge den kan, utan några förväntningar på att sälja den vidare sen.
Tack på förhand!
Ja, absolut! Köpte t ex min Accord -92 på Tradera för 9.500 kr, är väl en av de allra mest driftsäkra bilar som tillverkats enligt kunskapsgurun. Nu efter ett års ägande även skattefri och kan försäkras för runt 500:-/år. Inga problem, jättetrevlig säljare och bilen gav 1500 problemfria mil innan jag tröttnade (grå inredning, högt vägljud, fyrcylindrigt, framhjulsdrift)...
Andra bilupplevelser under 10.000:- :
- Audi 80 CD5E -83, förstabilen (köpt 2009), 2.900:-, inköpt samma dag som godkänd besiktning. Drog åt höger men det var typ enda felet på den. Närmast rostfri.
- Audi 90 -88, andra bilen (köpt 2009), byttes mot förstabilen, fick den aldrig att gå, skrotades
- Toyota Celica -87 (köpt 2012), 8.000:-, nylackad, kopplingen brann upp men annars klanderfri de få mil jag hade råd att köra innan arbetslivet
- Audi A4 2.8 quattro -97 (köpt 2017), 9.500:-, fulltankad, besiktad ett år framåt, sliten kaross och servoläckage, annars helt ok
- MB 190E 2.0 -90 (köpt 2018), 6.000:-, bes drygt ett år, maskinellt felfri förutom överhettning vid längre tomgång, åkte runt halva Sverige med den.
- Saab 9-3 -00, 3.000:-, läckte olja och vevaxelgivaren gav upp, men den hängde med ett halvår.
- Toyota Corona -75 (köpt 2020), 9.000:-, räknas nog inte då den inte är bes, men motorn spinner otroligt fint och bilen är frisk under ytrosten. Fixar man bromsarna är det nog bara att besikta.
Dyraste bilen jag ägt: 190E 2.6 automat, 26.000:-. Av mina hittills 19 bilar är det bara tre som pajat:
- Celican (8.000:-) som rasat kopplingen
- BMW 325i'n (20.000:-) som sköt toppackningen i race mot Camaro
- Nuvarande MG ZT (15.000:-) som sköt kamaxellagring vid gashäng och varvstopp i -15c. Å andra sidan, brittisk Alfa...
Då kör jag mina bilar rätt ordentligt, 2-3000 mil per år. Någon gång under i princip varje körning passeras 5.000 varv.
Skulle själv säga att de billigaste bilarna är de allra bästa. Äldre bilar är simplare med färre saker som går sönder, framför allt japsarna. Kör taxi i yrket, döm om min chock när jag häromdagen hoppade in i typ 10:e bilen för säsongen, som utmärkte sig att faktiskt inte ha en enda lysande varningslampa. Skoda Superb är nog värst av alla, där är det motorlampor och däcktryck på precis varenda en i minusgrader. Har bilen ett ekonomiskt värde blir det dessutom svårare att undvika reparationer när allt går sönder hela tiden.
Mitt tips, titta på Tradera, gärna skattefritt och som du nämner, svenskt eller japanskt. BMW och Mercedes erbjuder kamkedja och bakhjulsdrift som kan spara väldigt många tusenlappar, men å andra sidan är dyrare i inköp, och har annat som riskerar annat att paja, t ex BMW:s ökända kylsystem. Även Saab 9-3 NG har kamkedja, åkkomfort som spöar det mesta (inkl tyskarna) och de gamla T5-motorerna ska vara rätt skottsäkra.