3370
Sök

GM leder i utvecklingen av elbilar?!

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 januari 2022
Trådstartare
#1
https://insideevs.com/news/548768/biden … ev-leader/

Det finns ett viralt klipp där USAs president Joe Biden står och prisar GM och Detroit. Han säger att GM elektrifierat hela bilindustrin och att Detroit är ledande i världen på elbilar.

Det fick mig att fundera på vad jag missat och om min info är fel eller vinklad. Man vet ju aldrig. Nu efter Q4 löpt ut så kom dock siffror på hur många bilar de olika tillverkarna levererat under just Q4.  Tesla 308000 bilar. GM levererade 26st elbilar under Q4 2021. 25st Bolt och en st Hummer.  Så ja, Hummerleveranserna är igång! Nu har jag inte plockat fram fler siffror hos andra tillverkare, men jag tror VW är bra med i spelet jämsides många Kinesiska spelare.

26st elbilar totalt och Världens mäktigaste man tror att GM och Detroid är världsledande. Det är en smula oroande.

Poängen här är väl något i stil med att det är inte konstigt att det blir lite tokigt när dom som bestämmer har fel med en faktor på typ 12000 i en sakfråga. Tesla verkar ha blivit lite USAs SD som ingen vill prata om eller med.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 067 Inlägg
7 januari 2022
#2
Gubben är dement men var inte orolig, det finns andra bak i kulisserna som hjälper honom med regerandet

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
7 januari 2022
#3
haha vafan pundar gubbfan eller?     Tesla leder elbilsutvecklingen till 100% finns väll ingen i hela världen som kan påstå något annat.    att det kommer att ädnras tror jag men just nu leder dom hela utveckligen..   vad har Gm att visa upp ihvudtaget?      ford har ju sin äkliga Mustang som jag inte förstår varför dom använder mustang i ordet   

men gm vad har dom?

Kör fort så hinner inget hända...

1 Inlägg
9 januari 2022
#4
Detta är väll helt och hållet baserat på vilket synsätt man väljer att se det på?

På ena sidan har man de mest sålda bilarna 2021 i Europa så ser det ut som tabellen nedan och där räknar jag till 3 olika Volkswagen modeller som tillsammans slår Tesla.
1.    Tesla Model 3    19 459
2.    Volkswagen ID.3    13 078
3.    Renault Zoe    12 693
4.    Hyundai Kona    11 313
5.    Volkswagen e-Up!    10 926
6.    Volkswagen ID.4    10 678
7.    Peugeot e-208    10 370
8.    Kia e-Niro    7 990
9.    Smart Fortwo    6 828
10.    Audi e-tron    6 196
Källa: https://www.dagensps.se/motor/de-mest-s … la-listan/

Sedan på andra sidan så vinner just Tesla 3 "Car of the year 2021" så där kan man hävda att Tesla är i framkant.
Källa: https://www.whatcar.com/news/car-of-the … ear/n22440

Sedan såg jag att BMW släpper en elbil som kan byta färgen på exteriören med ett knapptryck - det är innovativt på nya nivåer som jag inte sett tidigare.
Källa: https://eltrender.se/bmw-ix-flow-kan-sk … napptryck/

Vilken av dessa tre tillverkar ligger då i framkant? Svårt att säga tycker jag.
Men skulle inte påstå att det är GM som Herr.Biden säger iaf.
Senast redigerat av Nofun (9 januari 2022)

7 454 Inlägg
10 januari 2022
#5
Utan att på något sätt var kunnig i ämnet batteribilar så vill jag hänvisa till Teknikens Värld som nyligen testade ett stor antal laddningsbara batteribilar.

KIA och Hyundai samt MG utmärkte sig genom att vara utmärkta.
De bilarna kom längre än vad tillverkarna utlovat.
Tesla kom 38 % kortare och Polstar 35 % kortare sträcka än utlovat.
Koreanerna verkar även leda överlägset när det gäller grenen ladda 20 - 80%.

Så för mig är det klart vem/vilka som leder utvecklingen av batteribilar - f n!!!!!
Lägger man även till kvalitetsaspekten och prisvärdheten så utkristalliserar sig två länders bilar ännu mer.

Rätta mig om jag har fel - och om Teknikens Världs "verklighetsprov" är fel - och i s f p vilket sätt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
10 januari 2022
#6
torsen skrev:
Utan att på något sätt var kunnig i ämnet batteribilar så vill jag hänvisa till Teknikens Värld som nyligen testade ett stor antal laddningsbara batteribilar.

KIA och Hyundai samt MG utmärkte sig genom att vara utmärkta.
De bilarna kom längre än vad tillverkarna utlovat.
Tesla kom 38 % kortare och Polstar 35 % kortare sträcka än utlovat.
Koreanerna verkar även leda överlägset när det gäller grenen ladda 20 - 80%.

Så för mig är det klart vem/vilka som leder utvecklingen av batteribilar - f n!!!!!
Lägger man även till kvalitetsaspekten och prisvärdheten så utkristalliserar sig två länders bilar ännu mer.

Rätta mig om jag har fel - och om Teknikens Världs "verklighetsprov" är fel - och i s f p vilket sätt.

Mg är något jag tittar allt mer på.    såg att det kommer en normal kombi  Mg5  den verkar trevlig nackdelen är väll att dom inte verkar ha en värmepump vilket oroar mig en del.

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 januari 2022
Trådstartare
#7
torsen skrev:
Rätta mig om jag har fel - och om Teknikens Världs "verklighetsprov" är fel - och i s f p vilket sätt.

Jag kan bara reflektera lite utifrån hur en som faktiskt kör elbil tänker.  Jag vill aldrig ladda 20-80%, jag laddar aldrig i procent, jag laddar i km/h. Man kan alltså som Porsche, Audi, Ioniq 5 ladda snabbt i procent, men batteriet är relativt litet och bilen törstig så från A till B är bilen långsammare trots att den laddar 20-80% snabbast.    Ganska självklart när man väl tänker på det.  Min bil laddar förövrigt snabbare än de snabbaste 20-80%, men jag har bara 28kWh batteri.

Sen att en bil som kommer längre än utlovat är bättre än en som kommer kortare? Man får ju på något vis se vad bilen faktiskt gör för siffror i verkligheten. Igen så vinner ju ett test över lagstadgade siffror. Teslan kommer ju längst trots att den bara når en viss del av utlovade räckvidden.

Tesla är helt enkelt överlägsna på drivlinan, det som liksom gör elbiten i en elbil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

* Voff voff *
10 607 Inlägg
10 januari 2022
#8
torpis skrev:
torsen skrev:
Rätta mig om jag har fel - och om Teknikens Världs "verklighetsprov" är fel - och i s f p vilket sätt.

Jag kan bara reflektera lite utifrån hur en som faktiskt kör elbil tänker.  Jag vill aldrig ladda 20-80%, jag laddar aldrig i procent, jag laddar i km/h.

Räknar du mobilladdningen i taltid istället för procent också? wink tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
10 januari 2022
#9
Brådhis skrev:
torpis skrev:
torsen skrev:
Rätta mig om jag har fel - och om Teknikens Världs "verklighetsprov" är fel - och i s f p vilket sätt.

Jag kan bara reflektera lite utifrån hur en som faktiskt kör elbil tänker.  Jag vill aldrig ladda 20-80%, jag laddar aldrig i procent, jag laddar i km/h.

Räknar du mobilladdningen i taltid istället för procent också? wink tongue

ja man undra ju..   km/h är väll för fan inget jävla mått för hur lång man kommer med laddningen man har i batteriet! det är en hastighet.. hur mycket el det går åt påverkas allt   motvind uppförslut nedförsbacke.. hur fort man kör osv.
Senast redigerat av Growe (10 januari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 januari 2022
Trådstartare
#10
Growe skrev:
ja man undra ju..   km/h är väll för fan inget jävla mått för hur lång man kommer med laddningen man har i batteriet! det är en hastighet.. hur mycket el det går åt påverkas allt   motvind uppförslut nedförsbacke.. hur fort man kör osv.

Man laddar med km/h. Du laddar in ett antal kilometrar per timma, en hastighet.

Min bil 20-80% kommer kanske 10mil, en Ioniq 5 20-80% kommer kanske 30mil. Varför är det då av mening att nämna hur fort den laddar 20-80%. Det som är av intresse är hur länga du behöver stanna och ladda för att komma fram.

Min bil laddar med 67kW det är 500km/h, fyller på 50mil per timme alltså.  Audi E-tron laddar med 150kW - också 500km/h för den drar det dubbla per mil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 146 Inlägg
Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
10 januari 2022
#12
torpis skrev:
Growe skrev:
ja man undra ju..   km/h är väll för fan inget jävla mått för hur lång man kommer med laddningen man har i batteriet! det är en hastighet.. hur mycket el det går åt påverkas allt   motvind uppförslut nedförsbacke.. hur fort man kör osv.

Man laddar med km/h. Du laddar in ett antal kilometrar per timma, en hastighet.

Min bil 20-80% kommer kanske 10mil, en Ioniq 5 20-80% kommer kanske 30mil. Varför är det då av mening att nämna hur fort den laddar 20-80%. Det som är av intresse är hur länga du behöver stanna och ladda för att komma fram.

Min bil laddar med 67kW det är 500km/h, fyller på 50mil per timme alltså.  Audi E-tron laddar med 150kW - också 500km/h för den drar det dubbla per mil.

så på din elräkning står det att du har använt  5000km/h el?  eller..... wink

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 januari 2022
Trådstartare
#13
Growe skrev:
torpis skrev:
Growe skrev:
ja man undra ju..   km/h är väll för fan inget jävla mått för hur lång man kommer med laddningen man har i batteriet! det är en hastighet.. hur mycket el det går åt påverkas allt   motvind uppförslut nedförsbacke.. hur fort man kör osv.

Man laddar med km/h. Du laddar in ett antal kilometrar per timma, en hastighet.

Min bil 20-80% kommer kanske 10mil, en Ioniq 5 20-80% kommer kanske 30mil. Varför är det då av mening att nämna hur fort den laddar 20-80%. Det som är av intresse är hur länga du behöver stanna och ladda för att komma fram.

Min bil laddar med 67kW det är 500km/h, fyller på 50mil per timme alltså.  Audi E-tron laddar med 150kW - också 500km/h för den drar det dubbla per mil.

så på din elräkning står det att du har använt  5000km/h el?  eller..... wink

Jag betalar ju inte min el i liter i alla fall.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 januari 2022
Trådstartare
#14
amazinjoey skrev:
https://electrek.co/2021/11/18/gm-promised-20-new-evs-by-2023-they-brought-zero-to-the-la-auto-show/

Säg väl allt...

Woho! ett inlägg på ämnet.  Det är många som lovar och få som levererar och tyvärr verkar bara politiker lyssna på vad som lovas och inte vad som verkställs.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
10 januari 2022
#15
torpis skrev:
Growe skrev:
torpis skrev:

Man laddar med km/h. Du laddar in ett antal kilometrar per timma, en hastighet.

Min bil 20-80% kommer kanske 10mil, en Ioniq 5 20-80% kommer kanske 30mil. Varför är det då av mening att nämna hur fort den laddar 20-80%. Det som är av intresse är hur länga du behöver stanna och ladda för att komma fram.

Min bil laddar med 67kW det är 500km/h, fyller på 50mil per timme alltså.  Audi E-tron laddar med 150kW - också 500km/h för den drar det dubbla per mil.

så på din elräkning står det att du har använt  5000km/h el?  eller..... wink

Jag betalar ju inte min el i liter i alla fall.

trist   det går dock att göra..  bensin eller dieseldrivet elverk betalar man elen i liter ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
10 januari 2022
#16
torpis skrev:
amazinjoey skrev:
https://electrek.co/2021/11/18/gm-promised-20-new-evs-by-2023-they-brought-zero-to-the-la-auto-show/

Säg väl allt...

Woho! ett inlägg på ämnet.  Det är många som lovar och få som levererar och tyvärr verkar bara politiker lyssna på vad som lovas och inte vad som verkställs.

man tycker ju att en President skulle ha bättre koll..    men det är ju gamla skruttiga gubbjävlar som styr usa så dom har väll nada koll.. smile

vad är medelåldern bland usas prseidenter..  95bast eller nått utifrån hur dom ser ut smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 013 Inlägg
10 januari 2022
#17
Har kört nya Dodge RAM Hybrid. Fina grejer... En rejält kraftig generator som kan knuffa på lite med och ett löjeväckande batteripack bakom baksätet. Men visst är det en hybrid. På pappret.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
10 januari 2022
#18
Hybrid_ skrev:
Har kört nya Dodge RAM Hybrid. Fina grejer... En rejält kraftig generator som kan knuffa på lite med och ett löjeväckande batteripack bakom baksätet. Men visst är det en hybrid. På pappret.

haha ja det finns en del "hybrider" som ja det är där för syns skull..    men det är som bäddat för det..

Kör fort så hinner inget hända...

1 510 Inlägg
10 januari 2022
#19
Hybrid_ skrev:
Har kört nya Dodge RAM Hybrid. Fina grejer... En rejält kraftig generator som kan knuffa på lite med och ett löjeväckande batteripack bakom baksätet. Men visst är det en hybrid. På pappret.

Som en Teknikens Värld-reporter uttryckte det när han recenserade en Cadillac Escalade Hybrid för bortåt 10 år sedan. Apropå en liten batteridrivkälla ihopparad med en 6-liters v8.

"som att dricka cola light till kebabpizzan.. "

Offensiv inkompetens är bästa försvar.


Sök