Om vi bortser från kostnaden och att motorlampan kanske börjar lysa snart igen. Är det rimligt att en verkstad vill byta ut topplocket när det uppenbarligen räcker med att byta kamaxeln och när det skiljer 40,000kr mellan dessa åtgärder? Går det att ta miste på topplock och kamaxel? Felsökningen kostar 2000kr så jag utgår från att man gör en ordentlig felsökning då.
Vad är det för bil?
Bilmodellen är en RCZ (2012) som är ovanlig och inte görs längre men det är trots allt en Peugeot med en 1.6 THP motor. Jag antar att kostnaden drar i väg eftersom bilmodellen är ovanlig så priserna tror jag inte att de luras med men däremot litar jag inte på deras felsökning och att de har valt den enklaste och snabbaste lösningen på bekostnad av kunden. Eftersom det är en Peugeot med en vanlig motor så antar jag att den inte är krångligare att felsöka än någon annan bil?
70000:- för att byta topplocket...? Det måste nog ingått något mer då...
Bara topplocket kostar 40.000kr och sen 30k för jobbet och lite annat smått som behöver bytas vid topplocksbyte.
Vad exakt var det som gjorde att man ville byta topplocket för att den variabla ventilstyrningen krånglar?
Jag fick inte veta något mer än den beskrivningen. Internt fel i topplocket och glapp i regleringen är andra ord som använts. Ett alternativ var att byta ut hela motorn eftersom det eventuellt hade varit billigare men det fanns bara en enda motor till salu och det för ett dyrare pris än att byta topplocket för 70k.
Låter det konstigt att byta ut topplocket för att det är fel på det variabla ventilsystemet? Jag är inte det minsta kunnig när det kommer till motorer.
Vilka felkoder fick du fram?
Koderna jag fick fram var:
P1030 - DTC definition not found! Please refer to vehicle service manual!
P0098 - Intake air. Temperature Sensor 2. Circuit High Bank 1.
P0238 - Turbocharger/Supercharger Boost/Sensor A. Circuit High.
20 mil är för övrigt inte mycket i sammanhanget...
Jag antog att det kanske krävs fler mil men jag kör inte bilen så mycket så det kommer dröja innan jag har kommit upp i högre miltal. Men jag tänkte också att om det är ett så pass stort fel att topplocket behöver bytas ut så går lampan i gång ganska omedelbart eller åtminstone inom några mil men det kanske inte funkar så.
Märks det inte på bilen om topplock eller kamaxel behöver bytas ut?
Ungefär hur många mil krävs för att kunna utesluta fel på bilen, om man nu kan det? Har hört att motorlampan kan gå i gång ibland fast det inte är något särskilt fel men det kanske inte stämmer.