zemet skrev:
Growe skrev:
zemet skrev:
Jag läste denna artikeln och blev lite bekymrad. [link]https://www.dn.se/motor/utlovad-rackvidd-holl-inte-mattet/[/link]
Givetvis går förbrukningen på en elbil upp om man kör snabbt, samma som en förbränningsbil.
Men att man inte ens kommer hälften så långt som den utlovade räckvidden oroar mig får jag säga.
Jag ligger normalt i snabbfilen på motorvägen och håller gärna 130 eller mer om trafiken tillåter det. Och jag vill ha varmt i bilen, 23 grader och stolsvärme.
Vad är din erfarenhet att bilen drar om man ligger lite snabbare på motorväg i minusgrader?
Jag funderar lite från och till på typ MG CZ EV tex som har en räckvidd på 44 mil.
Men efter att ha läst denna artikeln så känns det ju tveksamt om jag kommer kunna pendla med den 2 dagar i rad (11 mil om dagen).
Om förbrukningen ökar till 3-4 kwh/mil så börjar den ju närma sig min C3 i bränsle/el kostnad också.
ja att köpa en dyr ny bil och inte kunna använda den normalt känns ju så där.
dock är 23grader för varmt för mig
22grader är mer lagom. det har jag både hemma och i bilen
jag kör ju ganska ofta stockholm-örebro på sommarn mitt i natten brukar ju vara där och jobba och efter 14dagar brukar man ha 2dagar ledigt och man vill hem. då är det ju inte aktuellt efter att ha jobbat 12-15timmar att ligga och puttra i 80km/h klockan 3 på natten
130-160 brukar vara lagom beronde på väder och trafik den tiden på dygnet.
då vill man inte stå där utan batteri halv vägs hem
faktist oxå kollat på Mg då priset är ganska rätt. men det gäller ju att man kan ta sig 25mil utan att behöva puttra fram. där är nog den gränsen jag behöver klara mig för att jag ens ska ha en chans att äga en elbil.
vi kör ju inte skitslångt i våran familj men stockholm sommar tid kör jag ju rätt många gånger. samtidigt så har ju mina kollegor min bil när jag jobbar.
så det är u mycket fram och tilblaka när man är där
en elbil känns som ett bra val om man endå inte ska ha någon form av liv. och sen köpa en högljud bensinbil med 500-1000hk så man har någon form av kvalite där i mellan. för tror inte jag klarar av att noll körkänsla. för mig är en manuell bil ett måste normalt sätt. blir så sjukt utråkad annars.
Vi har nog ganska liknande körstil misstänker jag.
MGn är spärrad i 140 km/h tror jag det var så kanske inget för dig då.
Jag är också ett stort fan av manuell växellåda men det är nog tyvärr bara inse att dem är påväg att dö ut.
Det blir allt en del längre resor för oss också, och dem kommer ju ta tid om man har Elbil. Dessutom verkar det ju kosta 5-6 kr/kwh att ladda på snabbladdare. (såg 6 kr idag på cirkel K). Men det är inte många ggr om året jag gör såna resor.
Pengarna man sparar på bränsle kan man lägga på en hyrbil eller flygbiljett om man skall långt. Samma sak med pengarna man sparar på skatten.
Jag var i fjällen i helgen, dit hade en dansk tagit sig med en hundai Kona hel elektrisk, så det går ju att ta bilarna på långtur med.
Pengarna man sparar på skatten
Jag tror inte heller elbil ger mest körglädje, iaf inte om man köper en MG eller leaf eller dyikt. Men min C3 är ju inte direkt skoj att köra heller.
Så sålänge en elbil kan ge mig ett lägre pris för pendlingen med samma eller bättre komfort så är det ju värt.
Jag ser fram emot att de lite större riktiga bilarna kommer till europa som elektriska.
Nya Silverado EV med 200 kwh batteri och 510hk crew cab och 4wd kostar ju 40K dollar. Och får dra upp till 9 ton.
Det är en elbil jag tror hade upfyllt de mesta av mina behov.
https://www.caranddriver.com/chevrolet/silverado-ev