2710
Sök

En elbils-långpendlares dagbok.

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
21 mars 2022
Trådstartare
#161
Hybrid_ skrev:
Dessa siffror talar ju för noll problem. Kona och dåvarande Optima PHEV laddade även bilen även om den var avstängd och låst. 12v testas av systemet en gång per dygn. Tidiga Kona har faktiskt en liten grön lysdiod som lyser vid viloladdning. Mitt i fronten på utsidan!

Ändå har många av dagens elbilar problem med just dålig spänning i 12v... Men folk har nog en tendens till att köra både ratt, stolsvärme & annat under vintern. Många Amperé där.

Just Enyaq har ju dessutom möjligheten att värma stol, ratt och rutvärme om sådan finns. Allt sånt drivs ju med 12v så det frestar säkerligen på.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

3 122 Inlägg
22 mars 2022
#162
Brådhis skrev:
viccoA skrev:
xXSammy skrev:
Elbilar och hybrider laddar 12V systemet när tändningen är i läge II

Även vid laddning HV-Systemet.. däremot när det är fulladdat så verkar den sluta ladda 12V system.

Inte Tesla tongue Där laddas det hela tiden om det behövs...

Aha, laddar alltså alltid Tesla 12V-batteriet vid laddning av HV-batteriet? Vet du om det gäller alla Tesla?

Nja, tesla kan ladda 12v när helst det behövs. Du behöver inte vara i bilen och den behöver inte stå på laddning.
Varför man har valt den lösningen är för att bla Sentry Mode drar en hel del batteri.

Nyare teslor har litium batteri även på 12v sidan.


* Voff voff *
10 702 Inlägg
22 mars 2022
#163
viccoA skrev:
Brådhis skrev:
viccoA skrev:

Inte Tesla tongue Där laddas det hela tiden om det behövs...

Aha, laddar alltså alltid Tesla 12V-batteriet vid laddning av HV-batteriet? Vet du om det gäller alla Tesla?

Nja, tesla kan ladda 12v när helst det behövs. Du behöver inte vara i bilen och den behöver inte stå på laddning.
Varför man har valt den lösningen är för att bla Sentry Mode drar en hel del batteri.

Nyare teslor har litium batteri även på 12v sidan.

Sedärja, tack för infon. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 026 Inlägg
22 mars 2022
#164
viccoA skrev:
Brådhis skrev:
viccoA skrev:

Inte Tesla tongue Där laddas det hela tiden om det behövs...

Aha, laddar alltså alltid Tesla 12V-batteriet vid laddning av HV-batteriet? Vet du om det gäller alla Tesla?

Nja, tesla kan ladda 12v när helst det behövs. Du behöver inte vara i bilen och den behöver inte stå på laddning.
Varför man har valt den lösningen är för att bla Sentry Mode drar en hel del batteri.

Nyare teslor har litium batteri även på 12v sidan.

Håller ett sådant 12-volts batteri fler år än andra? Vad kan det kosta?

VAG har världens bästa bilar.

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
28 mars 2022
Trådstartare
#165
Ännu några veckor har gått, bilen har nu passerat 1550 mil och det första större bekymret har uppstått.
Eller stort o stort...
Jag upplever en tendens till vibrationer vid inbromsning.
Man använder ju bromsarna väldigt sällan på en elbil, men jag försöker i alla fall hålla dem vid liv, men något är knas.
Felsökning är bokad, vi får väl se vad dom hittar på antar jag!
Annars börjar räckvidden bli riktigt hygglig nu när temperaturen klättrar uppåt! Trots lite svala nätter så kommer jag som regel 40+ mil på en laddning, och det bådar gott inför sommarens planerade bilsemester! 😁

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
28 mars 2022
#166
Cuefa skrev:
Ännu några veckor har gått, bilen har nu passerat 1550 mil och det första större bekymret har uppstått.
Eller stort o stort...
Jag upplever en tendens till vibrationer vid inbromsning.
Man använder ju bromsarna väldigt sällan på en elbil, men jag försöker i alla fall hålla dem vid liv, men något är knas.
Felsökning är bokad, vi får väl se vad dom hittar på antar jag!
Annars börjar räckvidden bli riktigt hygglig nu när temperaturen klättrar uppåt! Trots lite svala nätter så kommer jag som regel 40+ mil på en laddning, och det bådar gott inför sommarens planerade bilsemester! 😁

40mil är ju okej.   hur långt ner var du när det var som kallast?

Kör fort så hinner inget hända...

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
28 mars 2022
Trådstartare
#167
Growe skrev:
Cuefa skrev:
Ännu några veckor har gått, bilen har nu passerat 1550 mil och det första större bekymret har uppstått.
Eller stort o stort...
Jag upplever en tendens till vibrationer vid inbromsning.
Man använder ju bromsarna väldigt sällan på en elbil, men jag försöker i alla fall hålla dem vid liv, men något är knas.
Felsökning är bokad, vi får väl se vad dom hittar på antar jag!
Annars börjar räckvidden bli riktigt hygglig nu när temperaturen klättrar uppåt! Trots lite svala nätter så kommer jag som regel 40+ mil på en laddning, och det bådar gott inför sommarens planerade bilsemester! 😁

40mil är ju okej.   hur långt ner var du när det var som kallast?

Skulle vilja säga att 30 mil var inga problem när det var -20 där i slutet av Januari.
Så helt ok ändå.
Då stod bilen ute och laddade, och än så länge förvärmer ju inte Enyaq batteriet OM laddaren är ansluten.
Lagom bakvänt, jag vet... Ska tydligen rättas till med en mjukvaruuppdatering vad det lider.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
28 mars 2022
#168
Cuefa skrev:
Growe skrev:
Cuefa skrev:
Ännu några veckor har gått, bilen har nu passerat 1550 mil och det första större bekymret har uppstått.
Eller stort o stort...
Jag upplever en tendens till vibrationer vid inbromsning.
Man använder ju bromsarna väldigt sällan på en elbil, men jag försöker i alla fall hålla dem vid liv, men något är knas.
Felsökning är bokad, vi får väl se vad dom hittar på antar jag!
Annars börjar räckvidden bli riktigt hygglig nu när temperaturen klättrar uppåt! Trots lite svala nätter så kommer jag som regel 40+ mil på en laddning, och det bådar gott inför sommarens planerade bilsemester! 😁

40mil är ju okej.   hur långt ner var du när det var som kallast?

Skulle vilja säga att 30 mil var inga problem när det var -20 där i slutet av Januari.
Så helt ok ändå.
Då stod bilen ute och laddade, och än så länge förvärmer ju inte Enyaq batteriet OM laddaren är ansluten.
Lagom bakvänt, jag vet... Ska tydligen rättas till med en mjukvaruuppdatering vad det lider.

ja det är ju endå okej..  men det är väll där gränsen är för att kunna ta sig någonstans utan att bli galen.

önskar ju att e-upen släpptes med sån räckvid.  då skulle det vara en nobrainer för mig utan tvekan.  ska jag välja el ska det vara något litet så man maximerar nyttan med elbilen till max

Kör fort så hinner inget hända...

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
28 mars 2022
Trådstartare
#169
Growe skrev:
Cuefa skrev:
Growe skrev:

40mil är ju okej.   hur långt ner var du när det var som kallast?

Skulle vilja säga att 30 mil var inga problem när det var -20 där i slutet av Januari.
Så helt ok ändå.
Då stod bilen ute och laddade, och än så länge förvärmer ju inte Enyaq batteriet OM laddaren är ansluten.
Lagom bakvänt, jag vet... Ska tydligen rättas till med en mjukvaruuppdatering vad det lider.

ja det är ju endå okej..  men det är väll där gränsen är för att kunna ta sig någonstans utan att bli galen.

önskar ju att e-upen släpptes med sån räckvid.  då skulle det vara en nobrainer för mig utan tvekan.  ska jag välja el ska det vara något litet så man maximerar nyttan med elbilen till max

Ja, jag har ju inte heller nytta av en så stor bil som Enyaqen trots allt är.
Men det är ju inte alls dumt med utrymmet, och komforten är ju underbar, så jag tänker inte klaga... 😁

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

6 Inlägg
28 mars 2022
#170
Cuefa skrev:
Growe skrev:
Cuefa skrev:
Ännu några veckor har gått, bilen har nu passerat 1550 mil och det första större bekymret har uppstått.
Eller stort o stort...
Jag upplever en tendens till vibrationer vid inbromsning.
Man använder ju bromsarna väldigt sällan på en elbil, men jag försöker i alla fall hålla dem vid liv, men något är knas.
Felsökning är bokad, vi får väl se vad dom hittar på antar jag!
Annars börjar räckvidden bli riktigt hygglig nu när temperaturen klättrar uppåt! Trots lite svala nätter så kommer jag som regel 40+ mil på en laddning, och det bådar gott inför sommarens planerade bilsemester! 😁

40mil är ju okej.   hur långt ner var du när det var som kallast?

Skulle vilja säga att 30 mil var inga problem när det var -20 där i slutet av Januari.
Så helt ok ändå.
Då stod bilen ute och laddade, och än så länge förvärmer ju inte Enyaq batteriet OM laddaren är ansluten.
Lagom bakvänt, jag vet... Ska tydligen rättas till med en mjukvaruuppdatering vad det lider.

Oook! Ja verkar ju inte dåligt direkt.

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
29 mars 2022
Trådstartare
#171
botavaids skrev:
Cuefa skrev:
Growe skrev:
40mil är ju okej.   hur långt ner var du när det var som kallast?

Skulle vilja säga att 30 mil var inga problem när det var -20 där i slutet av Januari.
Så helt ok ändå.
Då stod bilen ute och laddade, och än så länge förvärmer ju inte Enyaq batteriet OM laddaren är ansluten.
Lagom bakvänt, jag vet... Ska tydligen rättas till med en mjukvaruuppdatering vad det lider.

Oook! Ja verkar ju inte dåligt direkt.

Nä, med tanke på att jag aldrig kört den i eco-läge längre än några mil, alltid har gott om strömförbrukare på och alltid har temperaturen ställd på 22 grader, så kan jag verkligen inte klaga på hur lätt den höll sig varm när det var svinigt ute!
I morse var det "bara" -3,5, men massor med snö o slask.
Det märks på förbrukningen.
Igår hade jag 29,9 mil kvar i batteriet när jag kört mina 13,5 mil till jobbet.
Idag är samma siffra 23,8 mil kvar.

Fast det här är nog en del förklaring...
Senast redigerat av Cuefa (29 mars 2022)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
22 april 2022
Trådstartare
#172
mjaha? ~2000 mil senare.

Hänt något?
Inte mycket.
Fått på sommarskorna, vilket gjort bilen lite alertare på vägen, och lite mer högljudd.
Men också helt klart mer lättrullad.
En stint på E4an i 110-120km/h resulterade i följande förbrukning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2d739159aebf8abb99674fcb3df9b552.jpg


Helt ok tycker jag.
Hemvägen som består av landsvägar blev ännu bättre:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a3dc203fb8877aaa14101f8a42452e79.jpg

Riktigt nöjd.

Just ja, bilen blev ju lite snyggare med finskorna på 😎
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-210d0927b835afa85f617fb637ac950a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-dc3e65641a430599116761f413899358.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-af2115c7b0d28dd1798fcd77693ea955.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0cd500de962a0b20bdb203e3affc867a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-427a216b4ec8fe70ac8a1da4d4a3fb27.jpg

Har allt förlöpt problemfritt då?
Mja, bilen i sig rullar på finfint.
Däremot är det fortfarande lite glitchar i mjukvaran, både kombiinstrument och infotainment har lite flimmer o grejer för sig.
Det mest störande just nu däremot är vibrationer vid inbromsning.
Det känns i bilen och pedalen, men inte ratten så trolig orsak är trumbromsarna bak.

Detta ska tas en titt på inom kort på verksta'n för att se vad som knasar.

Utöver det ska bilen få sin första ordentliga långresa i början av Maj, då det bär av till Österlen och begravning.
Kommer dessutom ha minst 2, eventuellt 3 av mina syskon med mig, så bilen kommer vara ordentligt lastad.
Blir intressant o se förbrukning och annat på den vägen!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

4 179 Inlägg
22 april 2022
#173
Kan du förklara vad det är för olika siffror på första bilden?
Vad innebär det när det är ett diameter tecken (Ø) på förbrukning och hastighet?

Är Ø en genomsnitts förbrukning/hastighet  och 17,3 kwh/100 km momentan förbrukningen?


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
22 april 2022
Trådstartare
#174
zemet skrev:
Kan du förklara vad det är för olika siffror på första bilden?
Vad innebär det när det är ett diameter tecken (Ø) på förbrukning och hastighet?

Är Ø en genomsnitts förbrukning/hastighet  och 17,3 kwh/100 km momentan förbrukningen?

Alldeles riktigt 👍🏼

Momentan är ju ingenting att kolla på, men snittet är helt ok måste jag säga.

I morse var det -3 när jag åkte hemifrån, men trots det har jag fortfarande 29 mil kvar i batteriet enligt bilen, efter 13 mil körda.
Jag kan verkligen inte klaga på det 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

3 122 Inlägg
28 april 2022
#175
candyweiss skrev:
viccoA skrev:
Brådhis skrev:

Aha, laddar alltså alltid Tesla 12V-batteriet vid laddning av HV-batteriet? Vet du om det gäller alla Tesla?

Nja, tesla kan ladda 12v när helst det behövs. Du behöver inte vara i bilen och den behöver inte stå på laddning.
Varför man har valt den lösningen är för att bla Sentry Mode drar en hel del batteri.

Nyare teslor har litium batteri även på 12v sidan.

Håller ett sådant 12-volts batteri fler år än andra? Vad kan det kosta?

Håller längre (enligt Tesla mer eller mindre hela bilens livslängd) än traditionellt batteri och väger mindre. Ett 12v 50Ah lithium batteri har drygt 46 Ah användbar kapacitet, för att få 46Ah användbar kapacitet i ett blybatteri behöver du ett batteri kring 80Ah.


1 592 Inlägg
23 maj 2022
#176
Hur ser det ut med förbrukningen nu när det börjar bli varmare ute?

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
27 maj 2022
Trådstartare
#177
KenthIJ skrev:
Hur ser det ut med förbrukningen nu när det börjar bli varmare ute?

Den har stadigt förbättrats.
Snittet är fortfarande högt men det är ju för att det är från ny.
De senaste laddningarna har jag haft en riktig förbrukning på ca 17,5-17,6kWh/100km och det är jag nöjd med.
Har som längst kommit ca 45 mil på en laddning, och nu är det inga problem att köra till jobbet, hem igen och till jobbet en gång till på en laddning. Riktigt bra faktiskt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 592 Inlägg
27 maj 2022
#178
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Hur ser det ut med förbrukningen nu när det börjar bli varmare ute?

Den har stadigt förbättrats.
Snittet är fortfarande högt men det är ju för att det är från ny.
De senaste laddningarna har jag haft en riktig förbrukning på ca 17,5-17,6kWh/100km och det är jag nöjd med.
Har som längst kommit ca 45 mil på en laddning, och nu är det inga problem att köra till jobbet, hem igen och till jobbet en gång till på en laddning. Riktigt bra faktiskt!

Låter ju riktigt bra.

Skall bli spännande att se/höra om förbrukning när ute temp ligger runt 20 C.

Vad jag förstår så har du inte haft några större kvalitetsproblem på bilen hittills.

Forummoderator
18 127 Inlägg
28 maj 2022
#179
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Hur ser det ut med förbrukningen nu när det börjar bli varmare ute?

Den har stadigt förbättrats.
Snittet är fortfarande högt men det är ju för att det är från ny.
De senaste laddningarna har jag haft en riktig förbrukning på ca 17,5-17,6kWh/100km och det är jag nöjd med.
Har som längst kommit ca 45 mil på en laddning, och nu är det inga problem att köra till jobbet, hem igen och till jobbet en gång till på en laddning. Riktigt bra faktiskt!

Låter ju riktigt bra.

Skall bli spännande att se/höra om förbrukning när ute temp ligger runt 20 C.

Vad jag förstår så har du inte haft några större kvalitetsproblem på bilen hittills.

På bränsledrivna bilar är väl förbrukningen rätt låg nu. i 25 graders sommarvärme går ju AC-pumpen i stort sett hela tiden. Nu har jag en löjligt liten motor men det syns tydligt en ökning vid fint väder. Osäker på Priusen då även den pumpen går på högvolten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 372 Inlägg
28 maj 2022
#180
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:

Den har stadigt förbättrats.
Snittet är fortfarande högt men det är ju för att det är från ny.
De senaste laddningarna har jag haft en riktig förbrukning på ca 17,5-17,6kWh/100km och det är jag nöjd med.
Har som längst kommit ca 45 mil på en laddning, och nu är det inga problem att köra till jobbet, hem igen och till jobbet en gång till på en laddning. Riktigt bra faktiskt!

Låter ju riktigt bra.

Skall bli spännande att se/höra om förbrukning när ute temp ligger runt 20 C.

Vad jag förstår så har du inte haft några större kvalitetsproblem på bilen hittills.

På bränsledrivna bilar är väl förbrukningen rätt låg nu. i 25 graders sommarvärme går ju AC-pumpen i stort sett hela tiden. Nu har jag en löjligt liten motor men det syns tydligt en ökning vid fint väder. Osäker på Priusen då även den pumpen går på högvolten.

Hur menar du på högvolten?smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13


Sök