2695
Sök

Volvo V50 2,0d -10 helt svart/strömlös ibland(!). Blir verkligen inte klok på detta?! *LÖST*

* Voff voff *
10 702 Inlägg
31 januari 2022
Trådstartare
#1
Sambon har en Volvo V50 2,0d -10 manuell, som gått 22500 mil och den har nu börjat med ett nytt hyss...

Plötsligt när hon hade varit på miljöstationen i förrgår så var bilen helt svart. Alltså stendöd! Hon vred om nyckeln ett par gånger utan resultat. Inte ett ljud eller ljus från bilen. Sedan provade hon ytterligare en gång och då startade den utan problem. Hon körde hem och jag kollade så kablarna till batteriet satt på ordentligt, vilket dom gjorde. Provade att dra och bända i det mesta utan att kunna återskapa felet.

Sedan igår när jag skulle flytta på den. Helt stendöd igen! Ingen kupébelysning, ingenting. Provade att ta i och ur nyckeln, ingen skillnad. Provade att starta igen och plötsligt startar den. Efter det gick den att köra med dom ärenden hon skulle med den.

Idag skulle jag kolla felkoder, (Autel nå´nting och sedan även en BSR PPC) men fanns ingenting som ens avlägset hade med detta att göra (hade nå´n felkod på en parkeringssensor och nå´t med en strålkastare). Kliver ur och larmar på/låser bilen. Så när jag gått 5-10 meter så larmar bilen. Försöker larma av med nyckeln, ingen reaktion. Hämtar reservnyckeln inne i huset, försöker larma av, ingen reaktion. Öppnar med nödnyckeln och bilen är helt stendöd förutom att den larmar (dock bara med ljud, varningsblinkersen blinkar inte)! Stoppar i nyckeln i tändningslåset och då vaknar bilen och startar när jag vrider på nyckeln. Efter det fungerar bilen normalt igen. Iaf för stunden...

Vad är det som händer? Någonting slår ju ut hela bilen. Men vad? Och var ska jag ens börja leta...? Inga felkoder... Trots att jag läst med två läsare som faktiskt kan läsa Volvos koder, dvs inte bara nå´n random läsare.

Värt att notera är att sannolikt gick larmet för att den tog det som sabotage/strömbortfall. Bilen larmade ju bara med ljud, men ej med varningsblinkers.

Så grundproblemet är alltså att hela bilen slås ut och blir helt strömlös. En stund... För att sedan starta utan problem.

Bilen laddar som den ska. Hade körts 7 mil nå´n timme innan det hände första gången. Batteriet är inte nytt, men det är okej. Bilen startar snällt även om man testar 5 gånger på raken när det händer och den vaknat.
Senast redigerat av Brådhis (1 februari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 Inlägg
31 januari 2022
#2
Antar att du redan kollat anslutningarna på batteriet. Kolla även jordkabeln på vänster fjäderbenstorn, samt anliggningsytan i karossen. Den brukar kunna vara rutten.

Hade även kollat under brädan, vattenläckage ifrån vindrutan ner i CEM eller andra enheter, finns även en del jordflätor under mattan i golvet/torpedväggen i kupén som kan vara bra att kontrollera. Passa på att motionera kontakterna i CEM och kontrollera att stiften inte backar när du monterar kontakterna.

Detta känns som ett fel som beror på strömförsörjning från/till någon styrenhet, men om allt ovan är OK. kan det ändå vara värt att kolla styrservopumpen, 2010 bör ha den i HF hjulhus och inte remdriven som tidigare årsmodeller.(?)
Den sitter utsatt till, och kan störa ut hela höghastighetsCAN om den är ärgad/glapp i kontakterna. Har sett problemet på flera bilar.

* Voff voff *
10 702 Inlägg
31 januari 2022
Trådstartare
#3
tiggetigge skrev:
Antar att du redan kollat anslutningarna på batteriet. Kolla även jordkabeln på vänster fjäderbenstorn, samt anliggningsytan i karossen. Den brukar kunna vara rutten.

Hade även kollat under brädan, vattenläckage ifrån vindrutan ner i CEM eller andra enheter, finns även en del jordflätor under mattan i golvet/torpedväggen i kupén som kan vara bra att kontrollera. Passa på att motionera kontakterna i CEM och kontrollera att stiften inte backar när du monterar kontakterna.

Detta känns som ett fel som beror på strömförsörjning från/till någon styrenhet, men om allt ovan är OK. kan det ändå vara värt att kolla styrservopumpen, 2010 bör ha den i HF hjulhus och inte remdriven som tidigare årsmodeller.(?)
Den sitter utsatt till, och kan störa ut hela höghastighetsCAN om den är ärgad/glapp i kontakterna. Har sett problemet på flera bilar.

Utmärkt svar, tackar!

Tänkte ta ett grepp och kolla vidare på bilen imorgon, ska kolla ovanstående. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 702 Inlägg
1 februari 2022
Trådstartare
#4
Har nu konstaterat att ena anslutningen mot batteripolskon (sitter som två anslutningar, en mot säkringsboxen och en mot generatorn, detta är den mot säkringsboxen) blir rejält mycket varmare än den andra vid längre körning. Ska imorgon ta isär och göra rent ytorna. Känns som att det skulle kunna vara en ledtråd iaf...

Återkommer i ämnet! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 702 Inlägg
1 februari 2022
Trådstartare
#5
Såja, nu är det löst.

Mycket riktigt visade det sig att den ena anslutningen mot batteripolskon var lite glapp vilket medförde dålig kontakt (och värmeutvekling). Den sitter med en pinnbult och en mutter, dock gick det ej att dra åt mer då gängorna bottnade på pinnbulten. Så jag ersatte den bara med en kort bult och mutter/brickor. Nu är den lika sval som den andra och glappet är borta. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7682/7682-e632901171a577de94b839e035698302.jpg

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök