2658
Sök

Volvo Penta AQ145 (B23A) som sitter fast... Är det kört?

* Voff voff *
10 592 Inlägg
16 mars 2022
Trådstartare
#21
Kan meddela att efter en hel del rostlösare i olika former så lossnade det. Sedan hur det blir när man kör med den får framtiden utvisa... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 592 Inlägg
4 januari 2023
Trådstartare
#22
Kan meddela för den som nu var nyfiken, vevaxeln var sannolikt krökt efter att motorn blev hydrolocked. Motorn är urplockad och en annan är ilyft...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 798 Inlägg
5 januari 2023
#23
Ja då känns det inte helt motiverat att renovera, vad blev det för motor nu då?


* Voff voff *
10 592 Inlägg
5 januari 2023
Trådstartare
#24
Hilmer skrev:
Ja då känns det inte helt motiverat att renovera, vad blev det för motor nu då?

Fick tag på en Volvo Penta AQ171A -87 istället. Så blev det lite mer effekt på samma gång. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 798 Inlägg
5 januari 2023
#25
Brådhis skrev:
Hilmer skrev:
Ja då känns det inte helt motiverat att renovera, vad blev det för motor nu då?

Fick tag på en Volvo Penta AQ171A -87 istället. Så blev det lite mer effekt på samma gång. wink

Är det en 16V maskin eller jag är helt fel ute, båtmotorer är inte min starka sida?rolltongue


Forummoderator
18 008 Inlägg
5 januari 2023
#26
Hilmer skrev:
Brådhis skrev:
Hilmer skrev:
Ja då känns det inte helt motiverat att renovera, vad blev det för motor nu då?

Fick tag på en Volvo Penta AQ171A -87 istället. Så blev det lite mer effekt på samma gång. wink

Är det en 16V maskin eller jag är helt fel ute, båtmotorer är inte min starka sida?rolltongue

Ingen 16v. Däremot är de kända för sina dåliga vevlager så Brådhis får gasa försiktigt till sommaren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
5 januari 2023
#27
Hybrid_ skrev:
Hilmer skrev:
Brådhis skrev:

Fick tag på en Volvo Penta AQ171A -87 istället. Så blev det lite mer effekt på samma gång. wink

Är det en 16V maskin eller jag är helt fel ute, båtmotorer är inte min starka sida?rolltongue

Ingen 16v. Däremot är de kända för sina dåliga vevlager så Brådhis får gasa försiktigt till sommaren.

aq151 ska väl vara en  8v 2.5 på 146hk och aq171a är 16v  2.5l på 167hk

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
5 januari 2023
#28
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:

en 130hk passat 1.9tdi skulle ju vara ett ganska enkelt byte om man bara löser kylningen av avgaserna eller så skiter man i sånt och dra upp ett rör bara rätt upp smile     en sån får man väll ur 170hk med en optimering.  sen kan man anpassa effekten lite efter vart man ligger mest i varv.

så har ju jag på min Polo  jag har 2olika optimeringar en som har mer umf på låga varv men blir ganska trött på höga varv. eftersom jag är en varvnisse så drar min bil upp till varvstoppet utan problem.

polarn som hålls med optimeringar har ju optimerat en 1.2tdi maskin för att sitta i ett litet flygplan med gott resultat.  dom fick labba lite innan det blev perfekt.  men sen blev det tydligen väldigt bra..   man får ju ut 90hk ur en sån spis om man vill smile  med 1.9tdi turbo med kapat och svetsat grenrör lite mer. 

man kan ju igentligen hitta på mängder med olika lösningar..  men en stor lastbils motor vorre nog det sista valet.  smile
på tok för tunga och otypliga.  väldigt kort varvtals register. osv

Vill absolut inte ha en diesel i den! big_smile

då säger jag K-swap the world ;-)
en k24 med snurra på en 500hk ;-)

Det är nog den sista typen av motor man vill ha i en båt. I båtar fungerar stora långvariga motorer bäst.


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
5 januari 2023
#29
SportPilot skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:

Vill absolut inte ha en diesel i den! big_smile

då säger jag K-swap the world ;-)
en k24 med snurra på en 500hk ;-)

Det är nog den sista typen av motor man vill ha i en båt. I båtar fungerar stora långvariga motorer bäst.

beror ju på hur du kör.. ska man puttra runt så är det nog helt rätt..   men  då kan man ju lika gärna åka segelbåt om man vill ha en tråkig dag på sjön. smile


som sagt det verkar fungera fint med k-series..   
https://www.youtube.com/watch?v=fTq3rRU … oostedBoiz

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 592 Inlägg
5 januari 2023
Trådstartare
#30
Hybrid_ skrev:
Hilmer skrev:
Brådhis skrev:

Fick tag på en Volvo Penta AQ171A -87 istället. Så blev det lite mer effekt på samma gång. wink

Är det en 16V maskin eller jag är helt fel ute, båtmotorer är inte min starka sida?rolltongue

Ingen 16v. Däremot är de kända för sina dåliga vevlager så Brådhis får gasa försiktigt till sommaren.

AQ171A är en 16v-maskin. Har den klarat sig sedan 1987 ska nog vevlagren klara sig en stund till. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 592 Inlägg
5 januari 2023
Trådstartare
#31
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Hilmer skrev:

Är det en 16V maskin eller jag är helt fel ute, båtmotorer är inte min starka sida?rolltongue

Ingen 16v. Däremot är de kända för sina dåliga vevlager så Brådhis får gasa försiktigt till sommaren.

aq151 ska väl vara en  8v 2.5 på 146hk och aq171a är 16v  2.5l på 167hk

Stämmer bra det! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
5 januari 2023
#32
Brådhis skrev:
Hybrid_ skrev:
Hilmer skrev:

Är det en 16V maskin eller jag är helt fel ute, båtmotorer är inte min starka sida?rolltongue

Ingen 16v. Däremot är de kända för sina dåliga vevlager så Brådhis får gasa försiktigt till sommaren.

AQ171A är en 16v-maskin. Har den klarat sig sedan 1987 ska nog vevlagren klara sig en stund till. smile

största faran med dom äldre b230 var koaxialagret som gick sönder och stakarna...  men det var ju på b230Et  dessa har ju 182hk orginal och dom jag vet som gick sönder på den tiden körde över 1bars ladd ofta med hårdare tryckplatta..     men renoverar man motorn vilket är enkelt att göra så kan man bygga om dom med dubbla koxiallager så håller dom bättre..  men på en båt har du ju aldrig trycket koaxialt på veven som en bil med manuell låda

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
5 januari 2023
#33
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:

Ingen 16v. Däremot är de kända för sina dåliga vevlager så Brådhis får gasa försiktigt till sommaren.

aq151 ska väl vara en  8v 2.5 på 146hk och aq171a är 16v  2.5l på 167hk

Stämmer bra det! smile

men 167hk måste vara väldigt låg effekt.. du har 159hk med insprutning och kat på en b234f     
då sitter det en massa balansaxlar och skit som snor effekt.   

så ett insprutning system borde öka effekten markant..  smile
en vocare har ju 170-180hk på 8v och 2.3 största öd.. 

om du någon gång känner för lite mer effekt och oroar man sig för lambdan så behöver man inte köra det på ett eftermarknads system.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
6 januari 2023
#34
Growe skrev:
SportPilot skrev:
Growe skrev:
då säger jag K-swap the world ;-)
en k24 med snurra på en 500hk ;-)

Det är nog den sista typen av motor man vill ha i en båt. I båtar fungerar stora långvariga motorer bäst.

beror ju på hur du kör.. ska man puttra runt så är det nog helt rätt..   men  då kan man ju lika gärna åka segelbåt om man vill ha en tråkig dag på sjön. smile


som sagt det verkar fungera fint med k-series..   
https://www.youtube.com/watch?v=fTq3rRU … oostedBoiz

Nej, du vill alltid ha effekt långt ner i registret i en båt. Men vad vet jag, har bara arbetat med båtar sen 15 års ålder

Båten de kör med i videon är en liten jetbåt, kan nästan jämföras med en lite större vattenskoter, det är något helt annat än TS båt.
Senast redigerat av SportPilot (6 januari 2023)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
6 januari 2023
#35
SportPilot skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:

Vill absolut inte ha en diesel i den! big_smile

då säger jag K-swap the world ;-)
en k24 med snurra på en 500hk ;-)

Det är nog den sista typen av motor man vill ha i en båt. I båtar fungerar stora långvariga motorer bäst.

Vad menar du med "stora långvariga motorer"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
6 januari 2023
#36
Vettemannen skrev:
SportPilot skrev:
Growe skrev:

då säger jag K-swap the world ;-)
en k24 med snurra på en 500hk ;-)

Det är nog den sista typen av motor man vill ha i en båt. I båtar fungerar stora långvariga motorer bäst.

Vad menar du med "stora långvariga motorer"?

/Benny

jänkeskrot smile mer eller mindre som får ventilflyt över 3500rpm typ cheva 305 350 mfl smile

Kör fort så hinner inget hända...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
6 januari 2023
#37
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
SportPilot skrev:

Det är nog den sista typen av motor man vill ha i en båt. I båtar fungerar stora långvariga motorer bäst.

Vad menar du med "stora långvariga motorer"?

/Benny

jänkeskrot smile mer eller mindre som får ventilflyt över 3500rpm typ cheva 305 350 mfl smile

Men om dom är långvariga så borde dom väl hålla länge, eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
6 januari 2023
#38
Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
Vad menar du med "stora långvariga motorer"?

/Benny

jänkeskrot smile mer eller mindre som får ventilflyt över 3500rpm typ cheva 305 350 mfl smile

Men om dom är långvariga så borde dom väl hålla länge, eller?

/Benny

Låg varviga menar jag, ventilflyt över 3500rpm är också rent skitsnack.
Ja jänkemotorer funger ypperligt i båtar.
Eller stora dieselar, om man nu finner det intressant. Finns en anledning till att Pentas d3 (5 cylindrig diesel från bilarna) oftast fungerar riktigt dåligt i båtar.
Senast redigerat av SportPilot (6 januari 2023)



Sök