3149
Sök

VW Golf 5 1.6 FSI '04 - Bil startar ej ibland - oljetryck?

61 Inlägg
23 februari 2022
Trådstartare
#1
Hej,

Bilen startar bara ibland, misstänker att det kan vara nåt med oljetryck/pump?

Strömmen går.  Nytt batteri.    Lyser ej i instrumentpanel.   Har gått 17,7k mil.

Vad kan behöva åtgärdas?
Senast redigerat av greger99 (23 februari 2022)

2 845 Inlägg
23 februari 2022
#2
Lite mer info. Har nog inget med oljetryck att göra.

Snarare den beryktade kamkedjan isåfall.

Men mer info är nödvändigt

61 Inlägg
23 februari 2022
Trådstartare
#3
uhlin skrev:
Lite mer info. Har nog inget med oljetryck att göra.

Snarare den beryktade kamkedjan isåfall.

Men mer info är nödvändigt

Vad för mer info hade behövts? Ska försöka ta reda på mer.

Kamkedja var slak 2020 och fixades då iallafall.

2 845 Inlägg
23 februari 2022
#4
greger99 skrev:
uhlin skrev:
Lite mer info. Har nog inget med oljetryck att göra.

Snarare den beryktade kamkedjan isåfall.

Men mer info är nödvändigt

Vad för mer info hade behövts? Ska försöka ta reda på mer.

Kamkedja var slak 2020 och fixades då iallafall.

Är bilen helt strömlöst? Går nån säkring? Blev detta i samband du satte i nytt batteri? Isåfall, gör rent batteripolskorna. Varför misstänker du oljetryck/pump?

3 202 Inlägg
23 februari 2022
#5
Som sagt, finns inget med oljetrycket som hindrar motorstart.

Indirekt pga kedjespänning, i så fall, som sagt.

Men bara oljetryck ibland låter extremt långsökt.

En konsekvens av inget oljetryck kan bli skuren motor, men då startar den aldrig igen.  Inte "ibland".

En beskrivning av vad som händer när startförsöket misslyckas vore hjälpsamt.
Tex Går startmotorn överhuvudtaget?  Går startmotorn tungt? 
Osv...
Senast redigerat av Mossan1 (23 februari 2022)

Fri fart för ett fritt folk!
14 128 Inlägg
23 februari 2022
#6
skulle gissa på dålig batter   dålig kontakt till batteriet   dålig startmotor   dåligt kontakt på baksidan av tändingslåset.    men det är svårt att avgöra med felbeskrivningen som anges.

Kör fort så hinner inget hända...

61 Inlägg
23 februari 2022
Trådstartare
#7
uhlin skrev:
greger99 skrev:
uhlin skrev:
Lite mer info. Har nog inget med oljetryck att göra.

Snarare den beryktade kamkedjan isåfall.

Men mer info är nödvändigt

Vad för mer info hade behövts? Ska försöka ta reda på mer.

Kamkedja var slak 2020 och fixades då iallafall.

Är bilen helt strömlöst? Går nån säkring? Blev detta i samband du satte i nytt batteri? Isåfall, gör rent batteripolskorna. Varför misstänker du oljetryck/pump?

Gick att starta  idag utan problem, ej säkring, lyser ej nåt i panel, hörde som inget konstigt heller, var i tomgång ett tag, testade backa lite och köra fram lite. Testade starta bilen 2 gånger inom 15 minuter.
Hände ej i samband med batteribyte.

Misstänks bara oljeproblem för att det nämnts av en annan som brukar laga bilar att det kan vara det problemet...
Senast redigerat av greger99 (23 februari 2022)

61 Inlägg
23 februari 2022
Trådstartare
#8
Mossan1 skrev:
Som sagt, finns inget med oljetrycket som hindrar motorstart.

Indirekt pga kedjespänning, i så fall, som sagt.

Men bara oljetryck ibland låter extremt långsökt.

En konsekvens av inget oljetryck kan bli skuren motor, men då startar den aldrig igen.  Inte "ibland".

En beskrivning av vad som händer när startförsöket misslyckas vore hjälpsamt.
Tex Går startmotorn överhuvudtaget?  Går startmotorn tungt? 
Osv...

Okej kanske ej har med oljan att göra då...
Vet ej hur startmotorn känns... Måste beskriva startförsöket vidare sen när det väl händer igen. Måste kolla noggrannare på den biten också.

61 Inlägg
23 februari 2022
Trådstartare
#9
Growe skrev:
skulle gissa på dålig batter   dålig kontakt till batteriet   dålig startmotor   dåligt kontakt på baksidan av tändingslåset.    men det är svårt att avgöra med felbeskrivningen som anges.

Ah, kan kanske vara dålig kontakt batteri eller startmotor då eller tändningslåset som du säger då får kolla på dem grejerna.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
24 februari 2022
#10
En golf från 2004 har ingen oljetrycksvakt som nekar bilen att starta vid lågt oljetryck.

Alla bilar har 0 oljetryck med avstängd motor, den behöver i alla fall snurra en 6-8 varv på startmotorn innan oljetrycket kommer upp.

Som sagts tidigare, batteri, starttändkontakt, kablage är troliga felkällor.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

4 139 Inlägg
24 februari 2022
#11
Det finns en oljetryckskontakt som ska sluta vid 0.5 bar, om motorn inte tänder så blir inte oljetrycket tillräckligt vid startmotorvarv, därför larmar den efter ca 6 sekunder

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

* Voff voff *
10 591 Inlägg
24 februari 2022
#12
spillolja skrev:
Det finns en oljetryckskontakt som ska sluta vid 0.5 bar, om motorn inte tänder så blir inte oljetrycket tillräckligt vid startmotorvarv, därför larmar den efter ca 6 sekunder

Men inte heller den hindrar motorstart. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

61 Inlägg
12 mars 2022
Trådstartare
#13
Felsökt nu bil istället hos verkstad, tog mig dit utan problem (ca 2km dit) - Felsökes utan att finna problem: Batteri utan anm, laddar 14,2volt, viloström <50mAMp.

Kört & stängt av & på bil, några km därefter utan problem - (motorlampa börjar dock lysa, kanske är något nytt?) 
Testar att köra senare under dagen men börjar hacka efter 200m & bil stängs av. Får igång bil med starthjälp.
Testar dagen efter (igår) att fulladda batteriet & sedan testat starta bilen idag;
Testar att backa lite & stå på tomgång, efter ca 2min lägger bilen av, (ström är på, dör ej helt)

Testar ladda upp batteri igen direkt efter som tar ca 15min, testar starta bil men står stilla igen men denna gång gasar runt på varvtal 2 bara stillastående för att se om bil fortsätter att vara igång men bil lägger av efter ca 30sekunder.

Vad kan nu detta vara för problem?
Senast redigerat av greger99 (12 mars 2022)

4 139 Inlägg
12 mars 2022
#14
Rent sporadiskt:
i maskinrummets säkringsbox finns 2st relän,

den ena med 4 anslutningar matar lambda och NOX med förvärmning, ECU,  via säkringar
F6, 7, 8, 11, 12
den andra med 5 anslutningag  matar Tändspolar, bränslepumpsmodul
via säkringar F29, 40 i maskinrum,    F5, 6, 14, 27, 29 via kúpens säkringsbox
Kontakten vid tändningslåset är en kandidat

man skulle kunna dra ledning med en lysdiod som ska lysa när det är OK för att se när felet uppstår
Senast redigerat av spillolja (12 mars 2022)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

61 Inlägg
14 mars 2022
Trådstartare
#15
spillolja skrev:
Rent sporadiskt:
i maskinrummets säkringsbox finns 2st relän, den ena med 4 anslutningar matar lambda och NOX med förvärmning, ECU,  via säkringar F6, 7, 8, 11, 12 den andra med 5 anslutningag  matar Tändspolar, bränslepumpsmodul via säkringar F29, 40 i maskinrum,  F5, 6, 14, 27, 29 via kúpens säkringsbox
Kontakten vid tändningslåset är en kandidat man skulle kunna dra ledning med  lysdiod som ska lysa när det är OK för att se när fel uppstår

Mm, kan vara något att testa men för avancerat för mig måste avvakta med det.

Blir kanske verkstad för vidare felsökning om bil stannar igen... ska testköra bil idag och bärga den om den stannar, misstänker också nu att det kan vara startmotor/generator problem...
Men kan vara som du nämner tändningslås problem...

Skall denna röda kabel vara lös? 
FOTO:

https://lh3.googleusercontent.com/Vmdc1 … authuser=0
Senast redigerat av greger99 (14 mars 2022)

4 139 Inlägg
14 mars 2022
#16
Den röda kabel är troligen att någon haft ett slutsteg i skuffen
lägger uppå ett schema:
https://drive.google.com/file/d/1_ebOSi … sp=sharing
skaffa en spänningsprovare och mät på dom säkringar som matas via reläna när symptomen uppstår
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely … re-013739/
https://lygte-info.dk/review/DMMUNI-T%2 … %20UK.html

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

61 Inlägg
14 mars 2022
Trådstartare
#17
spillolja skrev:
Den röda kabel är troligen att någon haft ett slutsteg i skuffen
lägger uppå ett schema:
https://drive.google.com/file/d/1_ebOSi … sp=sharing
skaffa en spänningsprovare och mät på dom säkringar som matas via reläna när symptomen uppstår
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely … re-013739/
https://lygte-info.dk/review/DMMUNI-T%2 … %20UK.html

Okej,

Okej, tack, kollar senare vidare med säkringarna.


Sök