Mossan1 skrev:
Vevaxelsensorn sitter rakt upp på sprängkåpan. Kolla den.
Kamaxelsensorn sitter på kammen med VVT. En V70 turbo har den på avgaskammen ELLER på BÅDA kammarna. En 2005'a turbo kan ha på båda. Då har du TVÅ kamaxelsensorer.
Går startspärren in på en 2005, får du "Startförsök avbrutet" i färddatorn, och även startmotorn bryter.
Inte för jag tror den surat (som enda fel), men:
Att hålla fullgas under startförsök kan fungera med sur motor. Det ger extra syre för att kompensera för extra bränslet. Pumpgasa ger absolut INGENTING på någon insprutningsmotor. Det var på förgasartiden i de fall det fanns accelerationspump i förgasaren man kunde råka flöda den ännu mer med att pumpgasa. Eller underlätta kallstart med extra bränsle.
Startgas på sur motor borde ju vara kontraproduktivt, eftersom man då tillför ÄNNU mer bränsle där det redan är för lite syre i förhållande till bränslet.
Jag har dock aldrig provat. Kanske fungerar tvättande så bensinen lättare ångar bort..... kanske.
Det finns i alla fall ingen anledning för den att ha surat efter nämnda åtgärd. Dock, kan den vara sur nu, som ett FÖLDFEL.