2704
Sök

Bilen hackar vid start på 1:an

542 Inlägg
7 april 2022
Trådstartare
#1
Har en Ford Focus 1,0T 125hk från 2013.
Jag bekymmer med att bilen hackar när jag ska åka iväg på ettans växel vid stoppskylt/rödljus och dyligt. Det händer när det är varmt ute(över nollan) och då transmission har nåt arbetstemperatur. Det är lite bättre Det är bäst när det är minusgrader och kall transmission.
Är det oljan i lådan eller lamellerna som slut?
Tacksam för all hjälp
Senast redigerat av lmoberg (7 april 2022)

Avstängd
301 Inlägg
7 april 2022
#2
Är det växellådan/transmissionen som "hackar" (låter illa) eller är det motorn som går ojämnt ("hackar")?

542 Inlägg
7 april 2022
Trådstartare
#3
Robban_F skrev:
Är det växellådan/transmissionen som "hackar" (låter illa) eller är det motorn som går ojämnt ("hackar")?

Det är växellåda/koppling som hackar, motorn går som den ska.

Om jag slirar riktigt på kopplingen så hackar det mindre, vilket gör att jag tror det är kopplingen. Men iom att det blir bättre med kall låda och minusgrader, så talar väl det för växellådan?
Senast redigerat av lmoberg (7 april 2022)

* Voff voff *
10 702 Inlägg
7 april 2022
#4
Om kopplingen "hugger", dvs det är svårt att starta mjukt tex så beror det ofta på att det av en eller annan anledning kommit olja på lamellerna. Du har inget oljeläckage därikring?

Precis som du märkt så blir det bättre om du slirar på kopplingen eftersom friktionen då återställer ytan (i viss mån). Detta är dock en högst tillfällig lösning och sliter en del på kopplingen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Avstängd
301 Inlägg
7 april 2022
#5
Om du försiktigt startar på 2:an, är det samma hack?
Då är det mest troligt kopplingen som är defekt. Att växellådan skulle "hacka" tror jag knappast.
Senast redigerat av Robban_F (7 april 2022)

542 Inlägg
7 april 2022
Trådstartare
#6
Ska försöka kolla efter läckage i helgen.

Vad kan man göra om det är olja på lamellerna? Bara att byta eller går dom att göra rent?

Avstängd
301 Inlägg
7 april 2022
#7
lmoberg skrev:
Ska försöka kolla efter läckage i helgen.

Vad kan man göra om det är olja på lamellerna? Bara att byta eller går dom att göra rent?

Även om du gör rent kommer ju oljan någonstans ifrån där den inte ska vara.  Ska du göra rent lameller regelbundet?

542 Inlägg
7 april 2022
Trådstartare
#8
Robban_F skrev:
lmoberg skrev:
Ska försöka kolla efter läckage i helgen.

Vad kan man göra om det är olja på lamellerna? Bara att byta eller går dom att göra rent?

Även om du gör rent kommer ju oljan någonstans ifrån där den inte ska vara.  Ska du göra rent lameller regelbundet?

Nej, naturligtvis så får jag ju åtgärda ett ev läckage! Undran var om det går att göra rent eller om det inte går och måste bytas?

Avstängd
301 Inlägg
10 april 2022
#9
Google is your friend! Sökte på clean clutch from oil
Första svaret:
https://autoshite.com/topic/17283-clean … -possible/
Bränna bort oljan alltså.

Sökte på rengöra kopplingen från olja
Första svaret:
http://forum.saabturboclub.com/showthre … -k%C3%B6rd

Forummoderator
18 127 Inlägg
10 april 2022
#10
Hm, min bil kan hugga lite när den är kall. Men bara 1-3 växlingar. (Robotlåda). Så även jag gissar på olja...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

542 Inlägg
11 april 2022
Trådstartare
#11
Robban_F skrev:
Om du försiktigt startar på 2:an, är det samma hack?
Då är det mest troligt kopplingen som är defekt. Att växellådan skulle "hacka" tror jag knappast.

Nej, den hackar inte vid start på 2an.

542 Inlägg
11 april 2022
Trådstartare
#12
Bilen hackar bara vid stillastående om jag rullar lite tex vid lämna företräde så hackar den inte på 1an.
Senast redigerat av lmoberg (11 april 2022)


Sök