Har en Ford Focus 1,0T 125hk från 2013. Jag bekymmer med att bilen hackar när jag ska åka iväg på ettans växel vid stoppskylt/rödljus och dyligt. Det händer när det är varmt ute(över nollan) och då transmission har nåt arbetstemperatur. Det är lite bättre Det är bäst när det är minusgrader och kall transmission. Är det oljan i lådan eller lamellerna som slut? Tacksam för all hjälp
Är det växellådan/transmissionen som "hackar" (låter illa) eller är det motorn som går ojämnt ("hackar")?
Det är växellåda/koppling som hackar, motorn går som den ska.
Om jag slirar riktigt på kopplingen så hackar det mindre, vilket gör att jag tror det är kopplingen. Men iom att det blir bättre med kall låda och minusgrader, så talar väl det för växellådan?
Om kopplingen "hugger", dvs det är svårt att starta mjukt tex så beror det ofta på att det av en eller annan anledning kommit olja på lamellerna. Du har inget oljeläckage därikring?
Precis som du märkt så blir det bättre om du slirar på kopplingen eftersom friktionen då återställer ytan (i viss mån). Detta är dock en högst tillfällig lösning och sliter en del på kopplingen...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/