Spåren på kammarna där blockeringsverktyget ska monteras skall vara vågräta, men den ena uppochned. Dvs spåren är inte i kammarnas centrum.
Vill minnas att avgas är lägre än insug, men jag KAN HA FEL!
Går säkert att Bild-Googla om inte annat.
Man kan inte lita fullt på kamaxlarnas markering på Volvo 5or, eftersom dom sitter på delen av kamdrevet som kan lossas och vridas utan att kammen följer med. Avlånga hål.
Både drevet med och utan VVT.
Så vart markeringarna pekar kvittar, så länge kammen är rätt. Men det förvillar många.
VVT skall normalt vara i botten i rotationsriktningen grundinställt. Dvs den justerar FRAMÅT och TIDIGARELÄGGER, i dom fall jag varit med.
Men, VVT förfarandet kan faktiskt skilja mellan motormodeller även inom Volvo så ta reda på exakt hur det är för just den motorn.
Volvos sugmotorer av dom årgångarna har VVT på insugskammen och turbo's har på avgas eller BÅDA kammarna, beroende på år, bla.
Jag kan därför inte alla förfaranden utantill, och sysslar heller inte bara med Volvo.
Edit:
Jag är tämligen säker på att hydrualiska lyftare försvann redan med senare V70 1. Tror ingen V70N har det.
VVT kan däremot låta illa, men då är det paj.
Volvos Vit-block är av interferencemodell, så ventiler och kolv möts i dödskyss.
Senast redigerat av Mossan1 (21 april 2022)