Jaha, fick en liten stund över idag. Tog loss den yttre remmen också. Intressant remdragning på denna motor (kod ADZ). Inre poly-v remmen driver generatorn och AC:n. Har ju startat utan den remmen och oljudet kvarstod. Tog idag loss yttre, tunna, remmen - intressant remspännarlösning där för övrigt - som driver vatten- resp servopump. Kände på lagren i dem och de verkade ok, det snurrade fint, inget glapp, inget knastrande.
Funderar på att starta utan generator, ac, vattenpump, servpump, och varva till helt kort. Borde isf direkt höra om ljudet är borta och vet då att det är vatten- eller servopumpen. Tänkte ha motorn igång max 30s. Kvarstår ljudet åker spännrullen av för inspektion. Känns den tveksam byter jag spännrullen som ett första steg. Är ljudet kvar efter det så måste det nästan vara något lager inne i motorn. Är ljudet borta går jag nog vidare och byter kamremmen också även om den gamla såg OK ut. Kanske är den rentav bytt någon gång, om nu inte VW orginalmonterade PowerGrip-remmar.
Så nu är det väl bara att hoppas på spännrullen då, annars vet jag inte hur det slutar för den gamla golfen.
Senast redigerat av tired_of_golf (3 maj 2022)