3344
Sök

Byta drivknut passat -06?

456 Inlägg
15 juni 2022
Trådstartare
Hej
Skulle jag hjälpa en gamla klasskamrat till att byta yttre drivknut. Är det lätt att ta isar Drivknuten från drivaxeln? Byte på flera Audi och Skoda bilar men inte det har bilen.
Bilen gäller passat -06 med automatlåda!
Tack för hand.

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
15 juni 2022
ingen skillnad vag som vag. smile

har du kollat vad en hel drivaxel kostar tex i tyskland ibland lönar det sig att plocka hem hela och slippa kladda och ha sig smile

Kör fort så hinner inget hända...

456 Inlägg
15 juni 2022
Trådstartare
Growe skrev:
ingen skillnad vag som vag. smile

har du kollat vad en hel drivaxel kostar tex i tyskland ibland lönar det sig att plocka hem hela och slippa kladda och ha sig smile

Var det manuallåda jag kunde byta hela drivaxeln men på automatlådan är så svårt att ta ut drivaxeln ur växellådan.

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
15 juni 2022
hm sitter dom inte bara skruvade? eller minns jag fel.    fått rivit fördelningslåda på en men helt ärligt tänkte jag inte på om det var en manuell eller automat smile
medbringaren på högersida tog en stund att inse att den satt skruvad 40cm in smile

men det var nog en 08 eller nått.
men antingen sitter dom med en C-klips som håller kvar drivaxeln eller så är det skruvad.

men yttre går ju att bara hänga åt sidan och sen montera tillbaka bulten och full gas med mutterknacken tills man bottar skruven då släpper den från drivaxeln.   någon här på garaget säger att dom haft problem med att göra så men har gjort det på flera olika vag bilar med gott resultat  självklart måste man byta c-klipset eferåt då det går sönder

Kör fort så hinner inget hända...

456 Inlägg
15 juni 2022
Trådstartare
Growe skrev:
hm sitter dom inte bara skruvade? eller minns jag fel.    fått rivit fördelningslåda på en men helt ärligt tänkte jag inte på om det var en manuell eller automat smile
medbringaren på högersida tog en stund att inse att den satt skruvad 40cm in smile

men det var nog en 08 eller nått.
men antingen sitter dom med en C-klips som håller kvar drivaxeln eller så är det skruvad.

men yttre går ju att bara hänga åt sidan och sen montera tillbaka bulten och full gas med mutterknacken tills man bottar skruven då släpper den från drivaxeln.   någon här på garaget säger att dom haft problem med att göra så men har gjort det på flera olika vag bilar med gott resultat  självklart måste man byta c-klipset eferåt då det går sönder

Det tänkte jag också att ta ut Drivknuten från spindellhuset och skruva med den gamla skruv tills den släpper. Men På automatlåda är inte skruvad med skruv den inre Drivknuten så jag tänkte inte byta hela drivaxeln. Dom sitter i lådan och så lilla att ta ut ur lådan. det finns speciellt verktyg men den har jag inte. Var dom med skruv var det så lätt att byta hela drivaxeln. Byte på Audi a4, Skoda octavia och på polo det är så lätt att byta men inte på den här bilen.
Senast redigerat av sollu (15 juni 2022)

456 Inlägg
16 juni 2022
Trådstartare
Drivknuten byte nu det var så enkelt. Tack för tipset.

Sök