På en modernare bil definieras några lackblåsor som "mycket rost" , medan det på en bil från 80talet definieras "mycket rost" när större stycken av dörr, skärm, underrede osv helt saknas.
Det sistnämnda är billigt att fixa för en som svetsar själv med egna grejer osv. Jobbigt= Ja. Kul= Nej.
Ska man lämna in på verkstad för rostskador sticker timmarna (=tusenlapparna) fort iväg.
Avgassystemet byter man.
Går med skapligt med universalgrejer om inte anpassade finns/kostar multum.
Dammskyddet över stötdämparen är väl en lagom hemmafix för nybörjare.
Fjäderspännare = måste!
Och naturligtvis något att palla upp bilen med stadigt, men det krävs för alla jobb i hjulhuset eller under.
Bromslampan kan vara allt från för låg vätskenivå/givare, slitna belägg/dålig kontakt, till dåligt vakuum i servon eller tryckskilnad mellan kretsarna.
Man måste finna givaren/arna och veta/förstå dess funktion. Något OBDsystem som berättar har den inte....
Senast redigerat av Mossan1 (21 juni 2022)