Det finns ingen anledning till att ta jord hela vägen från batteriet. Hela karossen är en enda stor jordpunkt, egentligen
På dom allra flesta bilar finns inte ett skit kopplat på jordanslutningen på batteriet - förutom en eller 2 kablar som går rakt ner i karossen.
Enda gångerna man kan tänka sig använda minuspolen på batteriet till annat är väl om man vill ha ett isolerat/"fristående" system, men det får man ju aldrig med bilens egna batteri iom. att det redan är kopplat till karossen.
Jag föreslår dock att du kopplar till ett relä, så accessoarerna inte står och drar ström hela tiden(alt. behöva koppla ur dom hela tiden). Minskar risken för kortslutning också om du kan låta direktströmmen från batteriet vara ifred och utan påfrestning.
Styrströmmen till reläet kan du ju ta från det befintliga cigguttaget, eller rent av koppla på en knapp om du hellre vill det.
"Ha kablarna hängades" är nog det sämsta du kan göra, speciellt i ett så pass trångt utrymme som "Bakom stereon"... Kommer ju vara oerhört lätt för kablarna att komma åt något dom inte ska och kortsluta...
Nej, gör det riktigt med ett dedikerat uttag/kontakt istället. Behöver inte prompt vara ett bilcigguttag, det mesta funkar så länge dom är isolerade och klarar störmmen som går igenom dom. Men lösa kablar och skarvklämmor bör du hålla dig borta ifrån...