Igår så fortsatte jag med de fina lackskadorna på bilen. Jag började med arslet på bilen och fortsatte att våtslipa på spacklet jag har lagt sen innan. Slipade på tills jag fick ont i axlen
Sprutade sedan på sprutspackel och började slipa igen för att få bort det allra finaste ojämnheterna. Jag hade dock lite bråttom att börja slipa igen efter att jag sprutat på sprutspackel. Så jag försökte börja slipa men såklart så var spacklet lite mjukt fortfarande så jag bara fastnade med slippappret och gjorde ett riktigt fint jack i spacklet. Så det var ju bara att slipa ner helt och spruta på igen. Snacka om att ge sig själv extra arbete. Så innan nästa gång jag ska börja slipa så väntade jag lite extra
Jag sprutade på o slipade i typ 2-3 omgångar innan jag kände mig nöjd. När jag kände mig nöjd så var det dags för färgen. Jag funderade lite över färgskillnaden som blev på listen vid rutan. Så kom jag på att när jag köpte 2k klarlacken så köpte jag ett kit från bilfärg.se med klarlack och färg och då såklart min originalfärg. Så jag tänkte testa den bak istället. Den färgen var mycket bättre och den hade rätt färgnyans jämfört med faktiskt Volvos egna originalfärg som jag köpt från dem själva. Så tips till alla som har denna bilfärg är ju då att köpa färg från bilfärg.se och inte ifrån Volvo själva. Jag blev riktigt nöjd med färgen som var i den burken
På bilden har jag lagt tre lager färg och känner mig nöjd med resultatet. Tyvärr behövde jag spruta om två lager för att det kom o satte sig en jävla fluga i lacken och när jag skulle vifta bort den så lyckades jag såklart svepa till i lacken med fingerspetsen och det var helt nylagd färg så det blev såklart ett fint märke där. Så det var bara att vänta in att färgen skulle torka och slipa o måla om. Så jag började förbereda för att börja slipa o spackla på vänster list fram och samtidigt bestämde jag mig för att våtlsipa ner höger fram och lägga på bilfärg.se färg istället för den skiten jag la på först. Men det var ju varmt så jag bar fram parasollet från uteplatsen på baksidan och ställde det vid bilen. Gjorde det hela mycket mer gemytligt.
Så där kunde jag stå o slipa utan att smälta bort vilket var skönt. Jag började att våtslipa på högersidan och jag använde 1000 papper som jag också beställde från bilfärg och det blev en bra grund för att lägga färg på verkade som. Jag la tre lager vilket gav en väldigt fin yta och man ser verkligen att det är exakt samma färg denna gången
Så nu saknas det bara klarlack sen är det klart där. Efter det gick jag tillbaka och slipade och lackade om på bakänden. Slutresultatet blev väldigt bra där med i mitt tycke då.
Nu är det bara klarlacken där med. Så jag gick fram till vänster fram och började att slipa där. Jag körde på med 400 papper först tills jag tyckte att det såg ut som att knölarna var borta. Det tog lite tid men inte så fasligt lång tid och det kan ju bero på det grova pappret
. Sen drog jag på med 1000pappret för att jämna ut ytan. När den kändes slät med fingret kände jag mig nöjd med den första slipningen.
Men här kom ett beslut som jag skyller på värmen eller solsting eller kanske till och med Corona. Jag tänkte "men här behöver jag nog inte slipa eller spackla mer, det ser rakt ut" så jag körde bara på ett lager med sprutspackel och våtslipade sen kände jag mig nöjd och började att spruta på den nya färgen. Såg bra ut när färgen var blöt så jag kände mig klar så jag gick in ett tag men när jag gick ut igen blev jag ledsen på min egna lathet. Det såg inte ut som jag har slipat ner nånting eller gjort något. Det ser riktigt tråkigt ut. Så jag behöver ta några timmar till och "gör om, gör rätt" och spackla och vara lika noga som på de andra ställena. Det kanske syns på bilden att det där inte blev nått vidare
Så det är så långt jag har hunnit nu. Jag ska ta en dag till att slipa o den skiten. Så får vi hoppas på bättre resultat då.
Jag fick tyvärr veta det tråkiga att de fälgarna som jag beställde inte kommer förrän i september eftersom de var slut i lager. Jag valde då att avbryta ordern och börja leta efter ett par R fälgar i någorlunda skick. Tråkigt men shit happens. Tack för mig så länge