3493
Sök

Renovering av en Volvo V70R 2004

En tråd om återställande av en V70R från 2004 för att få den i nytt skick och laga alla uppkomna fel. Även lite mer styling för att få den lite extra snygg.

15 950 Visningar
Uppdaterades senast 12 juli
25 Inlägg
17 juli 2022
Trådstartare
#1
Denna projekttråd skapade jag för att komma ihåg vad som är gjort på min v70R plus att nån kanske gillar att läsa det under tiden. En sak kan jag redan nu säga och det är att jag är absolut inget proffs på det här.  Jag lär mig av misstagen jag gör nu och de som jag har gjort. Så ingen som läser det här behöver ju önska nått proffsigt arbete och för nån kan de svida lite i ögonen när jag gör lite fel.

Tanken är att min V70R ska tillbaka till sin forna glans så mycket som det går, den har ju som alla bilar lite skönhetsfel efter 22000 mil på mätaren. Den har lite små bucklor, repor, sprickor i stolar och annat som har gått sönder under tiden den har använts. Så min plan är att allt sånt som jag kan laga eller förbättra själv hemma på uppfarten ska jag försöka att laga. Den ska även stylas så som jag tycker passar. Förhoppningsvis så hinner jag lära mig ett o annat under tiden.

Än så länge under tiden jag har ägt bilen så har jag egentligen bara besiktat den, bytt olja och jag har bytt ut fjäderbenen som bilen kom med ett par billiga J-spec coils så har jag bytt till ett par nya monroe fjäderben på framaxeln. De är billigare men tillräckligt lika originalbenen och 4c chassit funkar till det också. På bakaxeln sitter fortfarande originaldämparna som förmodligen är väldigt slitna vid det här laget.

Bilder på nuvarande skick:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-652ef85dee0aa243d2cbf7648efa3530.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-c571235ffefbf9ac3995d54495b294bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-cc4d63c0233a6267c67975680308a1b8.jpg

Redan nu har jag påbörjat lackförbättring där det är bubblor och en dragkrok som har tryckt till min bakre kofångare sad så det kommer bilder på det. Än så länge har det gått både bra o dåligt.


25 Inlägg
17 juli 2022
Trådstartare
#2
Ja det var dags för mig att ta tag i luftbubblorna som var i lacken på listerna vid vindrutorna och även den skada på bakstötfångaren där jag misstänker att nån att har kört in med sin dragkrok. Jag tar en fläck i taget och börjar på högersidans list. Jag började med att slipa med vanligt slippapper med lite grövre korn på för att de stora bubblorna ska försvinna fort (Dåligt tålamod). Såklart också maskera de hela ytorna så jag inte behöver måla om flera paneler.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-cd74ee39206a08a644fba32f4311a034.jpg
På bilden ser ni hur jag ahr börjat slipa ner de vackra bubblorna. De tog lite tid att slipa ner. Jag slipade och plötsligt så lossnade en hel flik av färgen rakt ner till materialet. Det ville jag itne för då blev det mer att spackla och få bra sedan. Som ni ser på bilden så blev hålet när jag tagot bort all färg som satt löst. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-68e379260579651b95e1858bf63bc4f3.jpg
Jag fick ta en kniv och skära bort all det materialet som satt löst och ta lite extra så det inte lossnar under den nya färgen. Jag fortsatte att slipa så att ytan skulle bli rak och utan skador eller liknande. Sen blev det dags för spacklet. Först rengöra med lite T-sprit och sen gå och blanda finspackel från Biltema och bara att smeta på sen. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-59174a172bb9ca6a3bd6d21f54a146b0.jpg
Jag använde för mycket härdare så det blev lite grynigt som man kan se på bilden så det blev att slipa ner och lägga på igen fast nu med mindre härdare i spackelblandningen. Jag slipade och spacklade två gånger innan jag började använda sprutspackel istället så det blev sprutspackel och slipa typ 3 gånger innan jag kände mig nöjd med ytan. Då försvann alla synliga utbuktningar som det där hålet skapade. Såklart fick jag maskera mer när det skulle användas något som ska sprutas på. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-fa80d97c4b6ba8c7a551504663f8f4ca.jpg
Det blev sen att börja måla på med Volvos original färg 455 titanium grey pearl. Jag målade på 4 lager med färg tills jag blev nöjd. Jag valde också att inte tejpa någon hård kant så jag jag slutade att spreja med en mjuk kant så att säga. Istället för att gränsa av en mindre yta med tejp så valde jag att spreja ut lite längre och sluta spreja på ytan så det bara blir lite spraydamm i kanterna istället så slipper man slipa så hårt på en stark kant utan istället kan slipa ner lite damm istället. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-1843f522c96ad6d66c077b5738248aa1.jpg
Var nöjd i början men insåg sedan att FAN det är lite olika nyans på färgen som jag sprayade på och den som är på bilen. Men originalfärgen på bilen ahr jag avrit med några år och blivit lite ändrad i solen och liknande och jag sprayar på sprillans ny färg. Jag får se om jag ska lacka hela listen istället för att slippa den fula färgskillnadskanten som blev istället. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-c4005676f09832bbd073615ace62932b.jpg
Så det var synd, jag får ta nya tag imorgon och se vad jag ska göra åt det.


25 Inlägg
18 juli 2022
Trådstartare
#3
Igår eftermiddag började jag även med att laga den fula skadan bak där nån ville föreviga sin dragkrok i min stötfångare sad . Jag började iaf med att slipa ner skadan med grovt sandpapper på en sån
mus-slipmaskin  så att det skulle gå fort. Jag slipade tills jag hade fått bort färgen så att jag kom ner till spacklet under och grundmaterialet så att spacklet jag lägger sen ska fästa bra. Skadan är typ 1cm djup och 3 cm lång så det blir ändå ganska mycket spackel i hålet där. Jag försökte få in handen bakom o trycka ut det lite men jag kom inte åt där. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-a7f20dbfe6778334b13854aa7d680d50.jpg
På bilden ser ni när jag har slipat ner färgen runt och nästa steg är ju att blanda spackel. Efter som plasten är sprucken där och ganska djup så väljer jag att köra glasfiber spackel där först och sen gå på finspackel senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-a9fd480dab4612e0a0842dd083d90a11.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-a8204cd0830b208441537943bf14384e.jpg
På bilden ser ni det nedslipade glasfiber spacklet så nu är det bara att gå på finspacklet
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-b58c765041df5c9e29ac15589e903dde.jpg
Sen är det bara att slipa ner det med och denna gången kom jag ihåg att inte ha i för mycket härdare så det hinner bli grynigt innan jag lägger på det. Och helvete vad det dammade, hela bilen är täckt med slipdamm nu. Fick åka och köpa ett munskydd för att inte andas in alldeles för mycket.
Mer hann jag inte igår dock. Det får bli att fortsätta imorgon då man jobbar hela dagen idag.


25 Inlägg
18 juli 2022
Trådstartare
#4
Synd att se bilen på jobbparkeringen alldeles full av slipdamm. Skulle kanske ha spolat av bilen innan man körde iväg idag. La dock över ett plastskydd för spacklet så att inte bensin o olja o vad som nu åker ut ur mitt avgasrör fastnar i porerna i spacklet o skit. Så bara för säkerhets skull så tejpade jag över. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-121da77f838cc14e9258d2ce9307e440.jpg

För en vecka sedan beställde jag även 4 nya fälgar till bilen då dessa fälgar är mina vinterfälgar egentligen. Så beställde nya sommarfälgar som bör komma inom några dagar kan jag tycka. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-9809bbfc2d6b77c6b40a8594b7cd6c92.jpg


En sak till som är fel är att när jag gasar på fullt på 2an så släpper däcken lös fram. Det känns rent spontant som att det inte ska vara möjligt om man har fyrhjulsdrift. Men då är min tanke att den fyrhjulsdriften har tagit semester sen ett tag tillbaka och det kanske är så att man måste byta den där ökända hylsan vid vinkelväxeln. Så det kommer också göras inom en snar framtid.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-74f1770b363eaed68d445e597cdb9bda.jpg


79 Inlägg
18 juli 2022
#5
Hej Oscar  , kul att läsa om ditt projekt smile

Ang drivningen så är det många faktorer som väger in där i awd.n  , så plocka isär det och inspektera innan du beställer några delar smile
Är hylsan kass är ofta VV åxå kass eller sliten i splines så den åxå behöver bytas , sen har du ju haldex kopplingen i bakaxeln.

Mvh// Mange

25 Inlägg
18 juli 2022
Trådstartare
#6
MJ-R skrev:
Hej Oscar  , kul att läsa om ditt projekt smile

Ang drivningen så är det många faktorer som väger in där i awd.n  , så plocka isär det och inspektera innan du beställer några delar smile
Är hylsan kass är ofta VV åxå kass eller sliten i splines så den åxå behöver bytas , sen har du ju haldex kopplingen i bakaxeln.

Mvh// Mange

Tack så mycket. Det ska absolut inspekteras. Man är ju tyvärr nybörjare på det här med fyrhjulsdrift så jag uppskattar alla tips


* Voff voff *
10 583 Inlägg
20 juli 2022
#7
Läs ut felkoder för Haldexen, inte alls ovanligt med givarfel tex som då släcker ner fyrhjulsdriften.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

25 Inlägg
21 juli 2022
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
Läs ut felkoder för Haldexen, inte alls ovanligt med givarfel tex som då släcker ner fyrhjulsdriften.

Tack för tipset. Jag kikade på felkoderna med min felkodsläsare men jag hittade inget om det. Hade varit gött om jag hittat nått så man kunde veta vad som var fel. Hahah. Men så lätt ska vi inte ha det.


25 Inlägg
21 juli 2022
Trådstartare
#9
Igår så fortsatte jag med de fina lackskadorna på bilen.  Jag började med arslet på bilen och fortsatte att våtslipa på spacklet jag har lagt sen innan. Slipade på tills jag fick ont i axlen smile https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-47f356dc6151b8ae5d366baf40ce947b.jpg
Sprutade sedan på sprutspackel och började slipa igen för att få bort det allra finaste ojämnheterna. Jag hade dock lite bråttom att börja slipa igen efter att jag sprutat på sprutspackel. Så jag försökte börja slipa men såklart så var spacklet lite mjukt fortfarande så jag bara fastnade med slippappret och gjorde ett riktigt fint jack i spacklet. Så det var ju bara att slipa ner helt och spruta på igen. Snacka om att ge sig själv extra arbete. Så innan nästa gång jag ska börja slipa så väntade jag lite extra
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-b36b7af18a429a652df0aee918d82dbe.jpg
Jag sprutade på o slipade i typ 2-3 omgångar innan jag kände mig nöjd. När jag kände mig nöjd så var det dags för färgen. Jag funderade lite över färgskillnaden som blev på listen vid rutan. Så kom jag på att när jag köpte 2k klarlacken så köpte jag ett kit från bilfärg.se med klarlack och färg och då såklart min originalfärg. Så jag tänkte testa den bak istället. Den färgen var mycket bättre och den hade rätt färgnyans jämfört med faktiskt Volvos egna originalfärg som jag köpt från dem själva. Så tips till alla som har denna bilfärg är ju då att köpa färg från bilfärg.se och inte ifrån Volvo själva. Jag blev riktigt nöjd med färgen som var i den burken
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-feb0e3a014d49a7830ffaf23d58baaa3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-dac4999e27edb1bfc30962b6a5b63910.jpg
På bilden har jag lagt tre lager färg och känner mig nöjd med resultatet. Tyvärr behövde jag spruta om två lager för att det kom o satte sig en jävla fluga i lacken och när jag skulle vifta bort den så lyckades jag såklart svepa till i lacken med fingerspetsen och det var helt nylagd färg så det blev såklart ett fint märke där. Så det var bara att vänta in att färgen skulle torka och slipa o måla om. Så jag började förbereda för att börja slipa o spackla på vänster list fram och samtidigt bestämde jag mig för att våtlsipa ner höger fram och lägga på bilfärg.se färg istället för den skiten jag la på först. Men det var ju varmt så jag bar fram parasollet från uteplatsen på baksidan och ställde det vid bilen. Gjorde det hela mycket mer gemytligt. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-71b38bdd136f57df86dbc1560e0d05f8.jpg
Så där kunde jag stå o slipa utan att smälta bort vilket var skönt. Jag började att våtslipa på högersidan och jag använde 1000 papper  som jag också beställde från bilfärg och det blev en bra grund för att lägga färg på verkade som. Jag la tre lager vilket gav en väldigt fin yta och man ser verkligen att det är exakt samma färg denna gången https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-59c28fda5aa64abd1d8ba0a983d30eb7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-b3a9b10ce69688dc5a73470040906ec6.jpg
Så nu saknas det bara klarlack sen är det klart där. Efter det gick jag tillbaka och slipade och lackade om på bakänden. Slutresultatet blev väldigt bra där med i mitt tycke då. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-e93c859cac0e958ad6a3ff6e964238cd.jpg
Nu är det bara klarlacken där med. Så jag gick fram till vänster fram och började att slipa där. Jag körde på med 400 papper först tills jag tyckte att det såg ut som att knölarna var borta. Det tog lite tid men inte så fasligt lång tid och det kan ju bero på det grova pappret smile. Sen drog jag på med 1000pappret för att jämna ut ytan. När den kändes slät med fingret kände jag mig nöjd med den första slipningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-40090cde6e44b1f6fdde82e53558563b.jpg
Men här kom ett beslut som jag skyller på värmen eller solsting eller kanske till och med Corona. Jag tänkte "men här behöver jag nog inte slipa eller spackla mer, det ser rakt ut" så jag körde bara på ett lager med sprutspackel och våtslipade sen kände jag mig nöjd och började att spruta på den nya färgen. Såg bra ut när färgen var blöt så jag kände mig klar så jag gick in ett tag men när jag gick ut igen blev jag ledsen på min egna lathet. Det såg inte ut som jag har slipat ner nånting eller gjort något. Det ser riktigt tråkigt ut. Så jag behöver ta några timmar till och "gör om, gör rätt" och spackla och vara lika noga som på de andra ställena. Det kanske syns på bilden att det där inte blev nått vidarehttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-b6b11191223d7305266c590819ac427e.jpg
Så det är så långt jag har hunnit nu. Jag ska ta en dag till att slipa o den skiten. Så får vi hoppas på bättre resultat då.

Jag fick tyvärr veta det tråkiga att de fälgarna som jag beställde inte kommer förrän i september eftersom de var slut i lager. Jag valde då att avbryta ordern och börja leta efter ett par R fälgar i någorlunda skick. Tråkigt men shit happens. Tack för mig så länge


* Voff voff *
10 583 Inlägg
22 juli 2022
#10
OscarHard skrev:
Brådhis skrev:
Läs ut felkoder för Haldexen, inte alls ovanligt med givarfel tex som då släcker ner fyrhjulsdriften.

Tack för tipset. Jag kikade på felkoderna med min felkodsläsare men jag hittade inget om det. Hade varit gött om jag hittat nått så man kunde veta vad som var fel. Hahah. Men så lätt ska vi inte ha det.

Det krävs Volvo-specifik läsare för det. PPC eller VIDA/Dice tex. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 467 Inlägg
22 juli 2022
#11
Listerna som är av aluminium har väl en plastfilm över sig,...

25 Inlägg
22 juli 2022
Trådstartare
#12
Brådhis skrev:
OscarHard skrev:
Brådhis skrev:
Läs ut felkoder för Haldexen, inte alls ovanligt med givarfel tex som då släcker ner fyrhjulsdriften.

Tack för tipset. Jag kikade på felkoderna med min felkodsläsare men jag hittade inget om det. Hade varit gött om jag hittat nått så man kunde veta vad som var fel. Hahah. Men så lätt ska vi inte ha det.

Det krävs Volvo-specifik läsare för det. PPC eller VIDA/Dice tex. smile

Tack så mycket. Satt faktiskt o tänkte på att det kanske krävs nått sådant. Ska leta efter nån som har det.


25 Inlägg
22 juli 2022
Trådstartare
#13
zzr94092 skrev:
Listerna som är av aluminium har väl en plastfilm över sig,...

Inte den blekaste och inget jag kunde se. Målet är ju att bara bättringsmåla på originallacken och inte gå ned till grunden och jobba därifrån


* Voff voff *
10 583 Inlägg
22 juli 2022
#14
OscarHard skrev:
Brådhis skrev:
OscarHard skrev:

Tack för tipset. Jag kikade på felkoderna med min felkodsläsare men jag hittade inget om det. Hade varit gött om jag hittat nått så man kunde veta vad som var fel. Hahah. Men så lätt ska vi inte ha det.

Det krävs Volvo-specifik läsare för det. PPC eller VIDA/Dice tex. smile

Tack så mycket. Satt faktiskt o tänkte på att det kanske krävs nått sådant. Ska leta efter nån som har det.

Såg i din profil var du bor... Skicka PM så kan vi kanske lösa det. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

25 Inlägg
29 juli 2022
Trådstartare
#15
Hejsan. Ja nu har jag lagt på klarlacken över de ställen som skulle ha klarlack på sig. Jag ät nöjd över resultatet än så länge och nu krävs bara lite våtslip med väldigt fint papper o sen polera för att få bort apelsinskalet. Men som ni ser på bilderna nedanhttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-27baabe8239ba4afc8a2018f670e83c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-d4aa09a75c6bd1653f10faf990971d0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-4519470f7e90d43c0d3453126842782d.jpg

Så nu är det delprojektet avslutat. Jag har även skaffat fyra nya fälgar till bilen. Det blev fyra R fälgar 19 tum som gör sig rätt på bilen. De är pulverlackade dock så de ger ett väldigt grovt intryck. Men snyggt blev det. Som ni ser på bildernahttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-1b3a21d4ccb2378ae0825c566a327625.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-97a8ada15c3daf8e20269ebcd16703da.jpg

Jag var ute och körde en längre sträcka också och där bilen gav mig en hel del felkoder under tiden jag körde. Jag har läst ut koderna med den läsaren jag har och försöker googla mig fram de vanligaste som koderna kommer från. Så jag kan börja leta efter vad som gick fel. Men jag kan lägga ut bild på de tre meddelande som dök upp medans jag körde
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-5638eb3eac1a0bc6b2997848efe8bd41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-40553a03a10c6a5dcac0df0d89d2f693.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-bd1e1af09e8af6bba0a3f7b72f248a7b.jpg

Så det var surt som fan. Men sånt är livet så det är bara att börja söka efter felen nu i veckan


Lastbilsmekaniker
5 186 Inlägg
29 juli 2022
#16
Det sista felet kan vara kopplingpedalsgivaren, antisladd kan vara en abs-krans
Senast redigerat av volvoqq (29 juli 2022)


25 Inlägg
29 juli 2022
Trådstartare
#17
volvoqq skrev:
Det sista felet kan vara kopplingpedalsgivaren, antisladd kan vara en abs-krans

Mycket riktigt, det var kopplingspedalsgivaren som den varnar för. Blir att beställa en sån


Lastbilsmekaniker
5 186 Inlägg
29 juli 2022
#18
OscarHard skrev:
volvoqq skrev:
Det sista felet kan vara kopplingpedalsgivaren, antisladd kan vara en abs-krans

Mycket riktigt, det var kopplingspedalsgivaren som den varnar för. Blir att beställa en sån

Har haft två sådana givare som gått sönder på två olika bilar😂


25 Inlägg
17 augusti 2022
Trådstartare
#19
Häromdagen fick man lära sig något nytt som jag aldrig har gjort innan. Min bil bestämde sig för att självmant demontera sidorutan på förardörren. Jag hissade ner rutan som man brukar göra när det är varmt och när jag rullade upp rutan igen så klonkade till och rutan föll ner i dörren igen. Jag delade ut en svordomsvisa till bilen när det hände men men det var bara att börja dagen efter med att laga. Bild på hur det såg ut efter rutan trillat nerhttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-2021424b7ba1080d31958c2147084215.jpg
Jag började sen att plocka av innerdörren och såg då som på de flesta v70is att folk ahr varit på dörrarna innan eftersom det saknas clips som håller fast dörren. Sen var det bara att fortsätta och plocka av nån svart lucka o sånt för att komma in till rutan. Här ser man hur det såg ut att det saknades en glidsko på den vänstra armen och hur rutan ligger på botten. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-08bf2f9c719e78d264e91e601049541c.jpg
Då såg jag att det saknades en av glidskorna och den andra var sprucken och satt inte i skenan utan satt kvar på armen till fönstermekanismen. Så det var bara att åka och beställa två nya skor på mekonmen. 1 dag senare så kom skorna och det gick långt över förväntan att montera i de nya skorna. Jag trodde att det skulle vara knepigare än var det var. Dock så gjorde jag fel vilket den erfarna kan se på denna bilden. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-5f0c0b3753b5cad86163545aa3307f32.jpg
Jag tryckte inte in armens "knopp" tillräckligt långt i skon så när jag testkörde rutan upp o ner så trillade den ut igen. Men därefter så tryckte jag till med en polygrip och då såg jag att den åkte hela vägen in och det såg genast bättre ut. Så nu var det bara att montera ihop dörren igen men jag stötte här på problem. Jag tappade nämligen ner både en glidsko och en tång ner i dörren vid sidan mot gångjärnet när jag skulle montera alltihop. Det kunde jag inte få tag på utan att behöva ta ut högtalaren som satt nitad fast i dörren såklart sad . Så det var bara att borra ut nitarna för att kunna hämta tillbaka grejerna från dörrens tomrum. Jag satt och funderade på hur jag skulle göra men jag bestämde mig för att ha något lättare att sätta dit och tillbaka än att nita dit de. Men då hittade jag en form av nitkit med nitar med gängor. Det lät perfekt så köpte mig ett sånt kit på biltema och åkte hem direkt för att testa. Efter en noggrann läsning av bruksanvisning körde jag igång och det blev redan på första försöket riktigt bra och de tänkta sexkantskruven gick i bra så inga förstörda gängor. Så gjrode så i alla hålen och med bricka så satte sig högtalaren helt perfekt i dörren. Det underlättar för mig eller nästa ägare som kanske vill uppgradera högtalaren. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-6c3627a97ffbe1484de86e582bbfc1db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-931827ce9ca68f2b935b4735b94ea27f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-cabec1ae00483904d9973f8583233082.jpg
Sen var det bara att sätta ihop allt det andra och limma dit de skumgummiskyddet. Sen stänga igen för denna gången. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-90d74453d9aa7e0754c89402dcf62bf6.jpg
Jag ska med denna bilden till vallåkraträffen under kommande helg och stå emd NordicR-klubben så det blir att putsa på bilen nu inför det.


25 Inlägg
23 september 2022
Trådstartare
#20
Lite dålig uppföljning här men jag har nämligen börjat plugga och därmed flyttat till lägenhet så man har ju inte samma ekonomi eller ytor att skruva på längre. Men men bilen är kvar och den är fortfarande alltid trasig på nått sätt så på ett eller annat sätt behöver man fan alltid laga saker. Men denna veckan fick det bli att laga lite felkoder utefter vad ekonomin då tillåter. Så det blev att laga det lite billigare koderna och så jag äntligen kan få farthållaren att fungera. Jag börjar nämligen tröttna på att ha kramp i högerbenet efter nån timme i bilen.

Jag köpte då alltså en bromspedalslägesgivare och sen en kopplingspedalsgivare från Vparts.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-4f5059b0de38c832c22fef2053b7ce7a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-aabbcb069d08c50d2d5d9ea624b112c4.jpg
Så sen var det bara ut på lägenhetsparkeringen och börja skruva. Kopplingspedalsgivaren var lättast då det var att lossa panelen vid pedalerna sen lägga sig på ryggen och titta upp till kopplingens rot. Det var förvånansvärt lätt att demontera den. Den satt bara i två ändar sen i snabbkopplingar eller vad facknamnet var. Man drog bara lite.löst så hoppade den ur och sen bara dit med den nya och koppla i kontakten. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-09f8fbb7ee16f638158be9af76230125.jpg
Sen så bara gå över till under motorhuven och så blev det faktiskt lite letande innan jag hittade sensorn som satt helt synligt i motorutrymmet på bromsservon. Så det var att försöka dra ut låsringen från skolan och det krävdes lite kraft. Den hade fastnat i all rost och sånt. Men när den väl lossnade så var man redan svettig o sånt. Men sen gick det smidigt. Bara att torka bort all smuts i hålet. Sätta dit den nya givaren och sen sätta dit låsringen. https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-7dc91b136efcbe72f092700555380414.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-def5852690b917e76872e67a5692ef33.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-073c0848080b5758c50f0341993f8a47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233867/233867-5a0733c78bcee22f6376b012b2e8f9f8.jpg

Sen släckte jag koderna och åkte ut o körde. Allt funkade precis som det ska så det kändes bra. Helt klockrent. Äntligen funkar farthållaren.



Sök