2665
Sök

Köra bil med ombess på Cruising?

374 Inlägg
27 juli 2022
Trådstartare
Halloj
” Innan fordonet blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat.”

Så står det om man får ombess. Vad gäller i praktiken om man åker bil som ska på ombess på Cruising? Är dom så tjuriga och tycker det är aja baja? Riskerar att få någon tråkig tvåa på en framlykta som blivit knäpp, samt dåligt ihopsvetsat avgasrör, dock blir inte hela kupen rökfylld, samt att det bildas oljedroppe vid oljepluggen då jag spräckt tråget och svetsat ihop det. Ska göra mitt bästa att åtgärda detta men det blir tight att hinna. Och det är ju ccw nästa vecka

jag hatar bilar

9 118 Inlägg
27 juli 2022
Du har ju svaret, du får inte använda bilen mer än nödvändigt. Egentligen så är det typ provkörning efter åtgärdat fel, eller körning till och från verkstad och besiktning som är tillåten.
Sen är det ju inte många som bryr sig om det då….

Är ju många som fått böter för ingenting under cruising, så du riskerar ju att åka på nånting i så fall.

374 Inlägg
27 juli 2022
Trådstartare
Putteliten skrev:
Du har ju svaret, du får inte använda bilen mer än nödvändigt. Egentligen så är det typ provkörning efter åtgärdat fel, eller körning till och från verkstad och besiktning som är tillåten.
Sen är det ju inte många som bryr sig om det då….

Är ju många som fått böter för ingenting under cruising, så du riskerar ju att åka på nånting i så fall.

Jo precis, vi fick böter för vi hade dimljusen på på en seat Leon, när vi skulle passera en Cruising…

Får hoppas dom är snälla då, kommer ju iallafall hinna fixa felen innan nästa vecka så dom kommer vara åtgärdade. Förhoppningsvis står dom inte i nån rondell och läser plåtar, känns som man lär ha oturen att bli stoppad för att man ska åka på böter
Senast redigerat av Hickan (27 juli 2022)

jag hatar bilar

56 Inlägg
27 juli 2022
Hickan skrev:
Halloj
” Innan fordonet blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat.”

Så står det om man får ombess. Vad gäller i praktiken om man åker bil som ska på ombess på Cruising? Är dom så tjuriga och tycker det är aja baja? Riskerar att få någon tråkig tvåa på en framlykta som blivit knäpp, samt dåligt ihopsvetsat avgasrör, dock blir inte hela kupen rökfylld, samt att det bildas oljedroppe vid oljepluggen då jag spräckt tråget och svetsat ihop det. Ska göra mitt bästa att åtgärda detta men det blir tight att hinna. Och det är ju ccw nästa vecka

Vad jag har förstått enl de lagar jag läst ang ombes, så gäller testkörning vid en ev rep helt ok, sedan så är det helt ok att köra till närmsta bes ställe med ledig tid, mao bor du i Malmö så är det ok att köra till Kiruna för där var närmsta bes ställe med ledig tid, kan ha ändrats då jag läste dessa regler för några år sedan, du får rota lite på polisens hemsida vad som gäller.

EDIT
Man har väl ändå 30 dagar på sig att fixa felet innan körförbud och ombes, jag har iaf kört flertalet ggr inom 30 dagars gränsen, har väl haft tur kanske o inte blivit stoppad

EDIT igen.
Ang oljedroppet, läcker det nu inte litervis så gör som jag, fick nerslag på olja, grenrör,tråg.
Åkte till Mekonomen, köpte en flaska brakecleaner, åkte till närmsta mack hämtade ett antal meter "gratis" papper, parkerade bilen strax över en dikeskant så jag kom under, tömde flaska och torkade, 20 min senare var kärran nybessad wink
Senast redigerat av mallesoft (27 juli 2022)

7 469 Inlägg
27 juli 2022
Hickan skrev:
Halloj

Tolkningsfråga av ditt citat i början på inlägget.
Åtgärda anmärkningen.
Då får du köra.
Men du måste släcka tvåan inom 1 månad.

Om bengen är ute och trålar och du råkar fastna i nätet är det bara att visa att du åtgärdat anmärkningen.

Meningen med en tvåa är att bristen ska åtgärdas omedelbart.
Tills dess får du i princip inte köra bilen.
Men är bristen avhjälpt räcker det med att du släcker tvåan inom den tid som anges på besiktningsprotokollet.

Sök