3660
Sök

Merca S202 C180T - Bilen går dåligt vid belastning!

40 Inlägg
22 augusti 2022
Trådstartare
Tjenare. Har en '00 Mercedes C180T som börjar misstända och vibrera vid belastning, sedan fortsätter det så tills man slår av och på bilen, då går det bra tills nästa belastning då det börjar jävlas igen.
Har bytt tändspolar & stift, då försvann problemet helt men det har nu sakta kommit tillbaka över en period på kanske 2 månader... Hjälp!

3 372 Inlägg
22 augusti 2022
Olja eller vatten i tändstiftbrunnarna?

40 Inlägg
22 augusti 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Olja eller vatten i tändstiftbrunnarna?

Jag såg lite olja som samlats upp vid/bredvid/utanför en tändspole, det minns jag!

40 Inlägg
22 augusti 2022
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236518/236518-d4390267399262ebb30813dcc1dfe976.jpg

Hittade denna bild från förut, innan jag bytte stift & spolar. Man ser lite olja, men själva stiften var inte oljiga.

3 372 Inlägg
22 augusti 2022
Det ska vara MYCKET olja för att störa gnistan. Och dessutom nere vid stiften, inte uppe vid spolen. Vatten behövs inte lika mycket för att störa.

Hur är skicket på dom två tändkablarna mellan spole och andra stiftet?

Många ska motortvätta och plaskar oförsiktigt. Därför min fråga om vatten.
Senast redigerat av Mossan1 (22 augusti 2022)

40 Inlägg
22 augusti 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det ska vara MYCKET olja för att störa gnistan. Och dessutom nere vid stiften, inte uppe vid spolen. Vatten behövs inte lika mycket för att störa.

Hur är skicket på dom två tändkablarna mellan spole och andra stiftet?

Många ska motortvätta och plaskar oförsiktigt. Därför min fråga om vatten.

Bilen hade varit undanställd i lera pga detta problem bland annat, något år innan jag köpte den... Är inget vatten, anslutningarna mellan kablar & spole var fräscha överallt, minns jag. Har dock inte bytt tändhattar, minns att något av gummit på dessa var torra och gick att bryta av små bitar från med liten kraft.
Så skumt att det försvann då jag bytte och sen nu är det tillbaka!

Sök