Mossan1 skrev:
sollu skrev:
[ Lambdasond en hittar jag nära fläkten när man öppnar motorhuven med 5 kablar. En sitter under bilen nästan i mitten med tunn kabel. Den tredje sitter längst bak med 6 kablar. Så menar du att jag ska chansa den som sitter i motorrummet?
Jag tycker inte du ska chansa alls.
En lamdasond kostar nästan 3000kr.
Dom för avsevärt mindre är pengar i sjön, för du får då snart byta till en rätt.
Det är mycket noga med rätt sond. Värmetal, avstånd från motor och till kat ska vara rätt, mm.
Annars skulle allihopa ha lika från början som besparing. Allt för få fattar det och köper universell eller universell med anpassad kontakt.
Som vi sagt, radera felkoderna och se sen vilka som återkommer.
Startproblem, spänningsfall osv skapar en massa tillfälliga fel som kan sätta felkoder som bara förvillar.
Återkommer dom är det aktiva fel.
Går andra fläkten lätt är felet i styrenheten för fläkten.
Återstår att se om det är ett av aktiva felen eller inte.
En lamdasond LÄNGST BAK?
Vid slutröret typ?
Är den verkligen orginal, eller är den nått eftermonterat?
Kan inte förstå vad det skulle vara orginal på en VW 2005.
Är bilen fylld av eftermarknadsprodukter?
Då kan det vara vilket fel som helst...
Sådant får man ofta ta bort när man felsöker.