3120
Sök

startproblem audi 100!

57 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
hej, jag har en audi 100 2.6e v6 -93. som jag har lite problem med, för ibland startar den hur lätt som helst och ibland kan man få försöka upp till 20ggr innan den vill starta.
spelar ingen roll om jag har fulltank eller inte, eller om det är kallt eller varmt....
men efter en stund när den inte vill starta, så hoppar den igång som om inget har hänt..
någon som vet vad problemet kan vara?
ringde till bilmetro men dom hade inte en aning sa dom, och ville att jag skulle komma in med den så dom fick sätta på testutrustning..men de skulle kosta skjortan :S

funderar på om det är bränslepumpen som "fastnar" i nått läge så den inte pumpar nå bensin... för jag har gnista...

tack på förhand

tobbe

5 710 Inlägg
5 februari 2007
När den inte startar så verifiera att den inte får bränsle om du nu misstänker det.
Går ju att göra genom att demontera inkommade bränsleslang, lägga den i ett glas eller liknande och köra på startmotorn.
O ja en bränslepump kan låsa sig när den börjar bli lite "knackig".

Hur vet du att den har gnista? testar om den startar på startgas?

MVH Jonas
..............

57 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
ok, ska testa att göra det..startgas hjälper ej..  jag har kollat att jag har gnista, och de har jag..

men om de nu inte skulle vara bränslepumpen, vad skulle de i såna fall kunna vara?

en "nyutbildad" mekaniker sa att det skulle kunna vara tändkablarna också om de var slitna, men eftersom jag har gnista när det händer så borde de inte kunna vara de.. eller?

5 710 Inlägg
5 februari 2007
Har du gnista skall den starta på startgas.
Bränsle som bränsle wink

MVH Jonas
..............

10 Inlägg
6 februari 2007
Tempsensorn hade jag problem med på min. Vlämnade in den men Audi hittade inte felet för det var intermittent (ibland startade den direkt ibland fick jag försöka en tjugo gånger)

1 785 Inlägg
6 februari 2007
Tar hårt på batteriet med 20 startförsök. Om man gör 20 starförsök utan att motorn startar och bensinen kommer fram så finns risken att du spränger caten på bilen pga bensinångor.

Om motorn plötsligt sedan bara startar utan att baktända då har den inte fått något bränsle tidigare.

Låter som om bränslet inte kommer fram direkt. Bränslepumpen ska ju starta och arbeta upp trycket när du vrider tändninge till II.

Kan nästan garantera att felet ligger i bränslesystemet och att det har något med elen att göra i bränslesystemet.
Senast redigerat av dbjanoz (6 februari 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Kettunen
6 februari 2007
Så var det för morsans 100 med. Audi hitta inget fel men kallstarts ventilen sattes i fel läe när man stängde av bilen

57 Inlägg
6 februari 2007
Trådstartare
ok, tack för tipsen.. hm, kallstartsventilen? det kan inte vara den för den krånglar bara när den är "ljummen" ibland!

har testat startgas men den startar inte av de, men den "tänder"

Sök