20 oktober 2022
Trådstartare
Hej har en Subaru forester 2010 årsm. Som började vibrera lite lätt för ett tag sen vid inbromsning i höga hastigheter. (90kmh o uppåt). Jag tog isär okena o körde kolven in o ut o smörjade. (Det är ju dubbla kolvar ifram). Problemet bestod men inte riktigt så mycket vibrationer som innan. Det ska sägas att det vibrerar inte i ratten utan mer ”hela bilen”. Ska även tilläggas att då var beläggen på vänster sida fram aningen snedslitet inåt bilen.
Sen igår bytte jag belägg både fram o bak. O tog ur glidbultarna o smörja med kopparpasta. En utav bultarna hade satt sig rätt så bra, fast höger bak. Så där var belägget mer slitet. Men övriga glidbultar fungerade. Nu när jag kört lite med bilen så är vibrationerna tillbaka fast mera än innan ja bytte belägg.. Antar att skivorna ifram är skeva? Men kan det även ha med att en av kolvarna i fram kanske inte trycker lika hårt som den andra eller har det någon betydelse? Eller vad är det som gör att ett belägg blir snedlitet? Kanske lika bra o köpa nya bromsok när en ändå håller på?