Vibrerar vid inbromsning

Subaruforester
20 oktober 2022 · 2 Inlägg

Hej har en Subaru forester 2010 årsm. Som började vibrera lite lätt för ett tag sen vid inbromsning i höga hastigheter. (90kmh o uppåt). Jag tog isär okena o körde kolven in o ut o smörjade. (Det är ju dubbla kolvar ifram). Problemet bestod men inte riktigt så mycket vibrationer som innan. Det ska sägas att det vibrerar inte i ratten utan mer ”hela bilen”. Ska även tilläggas att då var beläggen på vänster sida fram aningen snedslitet inåt bilen.
Sen igår bytte jag belägg både fram o bak. O tog ur glidbultarna o smörja med kopparpasta. En utav bultarna hade satt sig rätt så bra, fast höger bak. Så där var belägget mer slitet. Men övriga glidbultar fungerade. Nu när jag kört lite med bilen så är vibrationerna tillbaka fast mera än innan ja bytte belägg.. Antar att skivorna ifram är skeva? Men kan det även ha med att en av kolvarna i fram kanske inte trycker lika hårt som den andra eller har det någon betydelse? Eller vad är det som gör att ett belägg blir snedlitet? Kanske lika bra o köpa nya bromsok när en ändå håller på?

Meko
20 oktober 2022 · 40 Inlägg

Jag hade testat med nya skivor runtom, först och främst.

Subaruforester
20 oktober 2022 · 2 Inlägg

Tar o beställer nya skivor o om de inte blir bättre nya ok

uhlin
20 oktober 2022 · 2 834 Inlägg

Ja, bromsskiva/skivor som slagit sig.

Ingen vibration i ratten utan känns i hela bilen då du bromsar är det skivor bak som ska bytas. Byter alltid parvis med nya belägg.

Vibrerar det i ratten vid inbromsning är skivor fram som slagit sig.

torsen
21 oktober 2022 · 7 286 Inlägg

Syns några härdfläckar på skivorna fram?

Utmarks-Loke
21 oktober 2022 · 5 883 Inlägg

De billiga piratskivorna man kan köpa numera kan dessutom svälla punktvis av rost inne i materialet och då känns det ungefär som om när kvalitetsskivor blir skeva

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang