2686
Sök

Ställa tändningen med stroboskoplampa???

6 123 Inlägg
6 november 2022
Trådstartare
#1
Hej!
Hur ställer man/kontrollerar man tändningen med stroboskoplampa på en 5cyl  motor? Den lampa jag har är inställbar för 4 eller 8cyl motor.


1 798 Inlägg
6 november 2022
#2
Vet ärligt talat inte om det går!?
Hur ser förutsättningarna ut, för kan man se skalan på remskivan t ex så kan man ju vrida motorn till önskat antal grader och sen nollställa fördelaren utifrån detta. Det blir inte helt exakt men kanske bra mycket bättre än om man inte vet alls hur det står! wink


2 327 Inlägg
6 november 2022
#3
Ska du bara ställa tändvinkeln så spelar det ingen roll, där nyttjar man bara 1ans cylinder endå.

Ska man däremot ställa laddvinkel (bilar med brytarspetsar) så är det viktigt att man får antalet cylindrar rätt då det påverkar antalet grader tändspolen kan laddas under. (Plus att man då mäter på tändspolen som ska ge gnista till samtliga cylindrar, inte bara en)

För att visa varvtal vill vissa instrument veta antalet cylindrar. Beror helt på om den räknar på tändspolen eller en tändkabel. När man ställer tändvinkel så kopplar man ju sig på ettans tändkabel och då blir hela detta irrelevant då det är en gnista för 2 varv på vevaxeln oavsett när man mäter på tändkabel.
Senast redigerat av Xebers76 (6 november 2022)


6 123 Inlägg
6 november 2022
Trådstartare
#4
Förstår jag dig rätt, :Min Audi RT-motor , som har fem cylindrar och ska ha 18graders tändförställning  går alltså att ställa in med den stroboskoplampa jag har?! Men lampan är inställbar för antingen 4 eller 8cyl. Vad ska jag välja då??


2 327 Inlägg
6 november 2022
#5
Kan du visa en bild på den? Om den bara är en stroboskoplampa och inte har fler funktioner så förstår jag inte varför den skulle ha en sådan knapp tongue


6 123 Inlägg
6 november 2022
Trådstartare
#6
Motorn går perfekt , startar direkt, bra effekt och jämnt tomgångsvarv (800v/m) men ruskar lite för mycket på sig vid tomgång. Stroboskop lampan
Kan användas på 4, 6 eller 8 cyl motorer enligt beskrivningen .https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-5d5ead54131683503376a3feb8b6f2e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-bf1f95f9d1c0942223f444020d260b60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-5632b91cc40fca088f83d4f066776722.jpg
Senast redigerat av jaka54 (6 november 2022)


4 468 Inlägg
6 november 2022
#7
Men om du endast kör med strobb,
så borde den funka,inte andvända funktionen för varv och kamvinkeln..bara att prova,inget kan gå sönder.

2 327 Inlägg
6 november 2022
#8
Dwell är laddvinkel (för bilar med brytarspets) så den har dem knapparna av den anledningen. Som ovan nämnt ba kör endå, inget kan pajja på bilen. Stroboskopet borde ha en visare i bakkant antar jag? För det står dessutom RPM så det borde finnas en varvmätartavla. I regel så mäter man varvtal vid inställning av en motor via en tändkabel så man lätt kan se varvtal och tändpunkt med själva stroboskopet samtidigt.

Dwell är något man ställer in först (då det påverkar tändpunkten extremt mycket) och här mäter man på tändspolen och då är det viktigt att man väljer rätt antal cylindrar så den visar rätt på skalan.

Så min sammanfattning av detta är att antal cylindrar är en funktion du helt enkelt kan ignorera, den används inte vid justering av tändvinkel.


6 062 Inlägg
6 november 2022
#9
Det är väl bara att sätta den på cylinder 1 och prova, och se om man får ett resultat som verkar rimligt.

6 123 Inlägg
7 november 2022
Trådstartare
#10
Hej!
Frågan är vart den gröna anslutningen ska gå?  Till Jord eller till någon av anslutningarna på tändspolen??


3 204 Inlägg
7 november 2022
#11
För tändvinkel behövs bara kabeln som känner av cyl1. Och strömförsörjning + & -.
Min stroboskoplampa har inget annat, men då heller inga andra funktioner.

Annan kabel måste vara för någom av dom andra funktionerna.

Om fördelaren har en vakuumanslutning ska den ofta vara lossad vid denna tändjustering.
Men kolla hur just din bil ska ha.

2 327 Inlägg
7 november 2022
#12
Skulle också påstå att den gröna går till tändspolen, men den behövs ej när man bara ställer tändningen.


4 468 Inlägg
7 november 2022
#13
Säger detsamma!

6 123 Inlägg
7 november 2022
Trådstartare
#14
Men hur vet jag när tändningen står rätt (18grader för övre tändläge enligt Audi med RT-motor)?
När jag riktar stroboskoplampan ner mot svänghjulet med O-markeringen som ska stå mot kanten på växlelådskåpan ?? Jag ska alltså se O-markeringen stå stilla där??


4 468 Inlägg
7 november 2022
#15
Hmm, kan vara så att du behöver en strobb,som du kan ställa in en förställning för tändläget, kanske korkat förklarat,!!!

2 327 Inlägg
8 november 2022
#16
Om det bara finns 0 markerat på motorn så måste du ha ett justerbart stroboskop som ovan nämnt.

Kan du ta bild på hur markeringen på motorn ser ut?

Edit: vissa bilar har inte siffror utan istället streck. Min gamla Honda exempelvis, har ett streck för 0 grader och ett för 16 grader. Det ena vitt och det andra rött. I fallet med den bilen måste man även bygla en kontakt så datorn fattar att den ska låta bli att justera efter varvtal och last. Motorn ska dessutom vara helt uppvärmd.

Kan ju vara något likande på din bil.
Senast redigerat av Xebers76 (8 november 2022)



Sök