Jesper328 skrev:
Uppstår detta så håller jag igång motorn på 2000-2500rpm med hjälp av startgas eller sprejfett för att få upp railtrycket.
Brukar ta 1-2 minuter innan motorn klarar sig själv, sedan får den stå 30 minuter på tomgång och lufta ur sig.
Du kan även släppa lite på rören i anslutning till spridarna medans du försöker starta motorn, men jag föredrar det tidigare då det oftast går att göra ensam.
.
Har botaniserat på Biltema, silikonsmörjspray, startspray och deras rostlösaroljespray.. på startspray står det "varning får inte användas på dieslar med glödning (!)
Men det har väl nästan alla äldre dieslar?
Jag tänkte låta glödningen slockna och sen efter några sekunder köra startmotorn rätt länge.
Får väl vänta bra länge innan jag glöder igen om den inte startar?
Ta bort säkring för glödningen?
Vad tror du om silikonsmörjspray?
Lite senare: Har nu provat med dels bara startspray och med borttagen glödstiftsäkring. Motorn tänder till och går några seklunder.
Med Biltemas smörj-spray tänder den inte alls. Har inte vågat med silikonspray.
Efter det startgas igen och den tänder.
Väntat en halvtimme och satt tillbaka säkringen, provar start utan startspray och lika död som förut.
Biltemas enkla kodläsare verkar inte ge något ang felet.
Dåligt laddtryck på turbon, visste jag, det var "bra att veta" på besiktningen. Men kraft har inte saknats.
Och onormalt "mass-flow" men beror nog på att jag lossat en givare vid luftintaget för att spruta in godsakerna där, den sitter före filtret.
Men inget om bränsleinsprutningen eller annat intressant.
Inte mätt med motorn igång eftersom den inte går ---
Kan väl ordna hjälp i morgon att vrida om nyckeln så jag kan hålla motorn igång med gasburken så det luftas som du skrev.
Tydligen fel på bränsleförsörjningen?
Drar väl igång motorvärmaren innan nästa försök.