2936
Sök

Köpråd Volvo v50 flexifuel 1.8 2006

28 Inlägg
18 november 2022
Trådstartare
#1
Ska kolla på en Volvo v50 flexifuel 1.8 2006 manuell har gått ca 20000 mil,

Tips tack?
Vanligaste fel?
Bra o dåligt
Dyra servicar?

Tackar på förhand

Forummoderator
18 127 Inlägg
18 november 2022
#2
Tändningslåset sitter i instrumentpanelen och det har rykte om sig att lägga av bara. Då kan nyckel fastna eller bilen kan inte startas. Kolla så AC blåser kallt om det nu går att kolla. Vanligt att den är trasig. Blir problem med imma vid höstrusk.

De lider av lite elproblem och törsten på bensin är ofta hög. Men billiga bilar av den anledningen och får man tag i rätt bil kan den rulla på länge.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

28 Inlägg
18 november 2022
Trådstartare
#3
Ok Tack
Vilka elproblem brukar det vara?

28 Inlägg
18 november 2022
Trådstartare
#4
Är det kamrem eller kedja?

* Voff voff *
10 702 Inlägg
19 november 2022
#5
Hybrid_ skrev:
Tändningslåset sitter i instrumentpanelen och det har rykte om sig att lägga av bara. Då kan nyckel fastna eller bilen kan inte startas. Kolla så AC blåser kallt om det nu går att kolla. Vanligt att den är trasig. Blir problem med imma vid höstrusk.

De lider av lite elproblem och törsten på bensin är ofta hög. Men billiga bilar av den anledningen och får man tag i rätt bil kan den rulla på länge.

Precis! Typfelen på en V50 är som Hybrid skriver: Tändningslås, AC och elproblem (oftast generatorn).

Men det är rätt mycket bil för pengarna och man åker fint i dom.

Flexifuel är inte den piggaste och snålaste motorn, men man får iaf låg skatt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 649 Inlägg
19 november 2022
#6
Väljer du en Ford Focus istället så får du större bagage och nyare årsmodell med lägre miltal men ändå likadan bil i grunden då V50 har samma bottenplatta och drivlina.

1.8/2.0 Duratech motorn är en Mazdamotor i grunden och har en tendens att börja förbruka olja, men de går även att köra på bara en liter olja utan att de skär : )
Nu på senare tid så verkar även EGR ventilen bli ett problem och det är känt sen innan att generatorerna går sönder (Egen tanke om det är att eftersom bilarna har smart-charge teknik, så generatorn laddar upp till 15V så överladdar den en längre tid om batteriet är dåligt så generatorn till slut går sönder)
Edit: Kamkedja

Hjullagerna fram har en livslängd på ca 10-15.000 mil
De tidigare modellerna ifrån bägge tillverkare har haft problem med att ABS-enheten går sönder, tror bryt året är 2010 men majoriteten borde redan vara bytta idag
Istället för problem med tändningslåset har Forden ett kombiinstrument som kan börja glappa
Senast redigerat av xXSammy (19 november 2022)

De/Dem

Forummoderator
18 127 Inlägg
19 november 2022
#7

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 702 Inlägg
19 november 2022
#8

Man kanske är lite skadad, men nollställd klocka på en av bilderna får mig att tänka att man antingen har kablat igång den pga strömlös eller att man ful-nollat felkoder.

Så antingen kan det behövas ett nytt batteri eller så bör provturen vara ett par mil så eventuella felkoder verkligen hinner sättas...

Eller så tänker jag för mycket...? tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök