Vet inte vad torsen dillar om (som vanligt)...
Fri luftmängd är (generellt) ~50-75% av genomlupen luftmängd, detta då genomlupen luftmängd är ett teoretiskt mått (varv*antal kolvar*slaglängd*kolvarea).
Fri angiven luftmängd (FAL) är en standard som anger, oftast, l/min OCH det anges vid vilket tryck. Mitt oftast är helt enkelt för att det inte är ett tvång att det ska anges i l/min.
Exempelvis;
Fri angiven luftmängd, 6bar; 195 l/min
Genomluppen cylindervolym; 412 l/min
Så, givetvis är det fri angiven luftmängd du ska titta på.
Så hur stor kompressor ska du ha? Även här finns det en tumregel; 120% av det du ska använda.
Med andra ord; kommer du använda 200 l/min, ska kompressorn kunna leverera 240 l/min.
Tankstorlek vs block?
Optimalt är att få en kombination som resulterar i att kompressorn inte har en drifttid på över 75%.
Räkneexempel;
Förbrukning; 200 l/min
Tank; 200 liter
Kompressor; 400 l/min
Väldigt förenklat ger detta alltså att om kompressorn går kan den dels ge dig all luft du behöver, samtidigt som den fyller tanken på 1 minut, sen kan den, igen förenklat, "vila 1 minut", och sen gå en minut osv osv. Drifttiden blir då 50% (av arbetstiden).
Om du bara tänkt använda den till mutterknack, däckpump osv, så lägg inte för stor vikt vid "75%"-regeln. Det är ett bra mål, men det är framförallt viktigt vid konstantanvändning.
Gällande slang så är optimalt 1/2", men det kan kanske ses som lite overkill hemma (igen; beroende på vad den ska användas till), om du inte behöver +10m.
Ligger du på under 10m skulle jag säga att 3/8" räcker. Men, absolut; kan du få 1/2" för kanske en hundring extra för 10m, så kör på det.
Sett till knacken du länkade skulle alltså en kompressor med FAL på 180-200 l/min vara tillräckligt. Tankstorlek, ptja, jag personligen skulle inte gå under 50L även om jag bara skulle ha den till knack/pump. 100L är väl rätt gott att ha hemma, så tillvida att man inte tänkt stå och blästra några större mängder, använda mycket slip och borr osv.
Men givetvis; det är alltid bättre med en "för stor" kompressor, än en "för liten".
Senast redigerat av it_mutt (25 november 2022)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!