20 december 2022
Trådstartare
Ja de som bor åretrunt i husbil har helst Litiumbatterier för bodelen eller en bränslecell.
Där går det bra pga värmen man har där.
Men som startbatteri har man bly om det sitter under huven iaf, dvs kallt.
Jag gillar inte gasol, jag har haft det, blev inte sprängd i luften eller så, men det är dyrt,
lite olustigt, och mycket värme försvinner genom skorstenen.
Mycket smidigare med en webasto, men de drar för mycket ström med bränslepump och vattenpump. Ska man värma motorn också, är det bäst med en värmväxlare, och genast behövs en vattenpump till.
Smidigt eftersom Webaston kan konsumera från ordinarie bränsletank, har man ström så har man värme, och vattenburet som är oslagbart.
Problemet är att de är ställda att bryta vid 12,3 volt och drar 5 - 7 ampere i snitt, det blir dålig nattsömn om man bara har ett 100 AH blybatteri. Rätt larvigt, men det är för att skydda batteriet, som de har tänkt sig ska kunna starta motorn säkert.
Gasol och bara värmeblås tackar jag nej till.
Det finns "elpatron" för landström i luftblåsarna typ Truma, men lär vara rätt kasst.
Jag tycker att en ok lösning för laddning är dubbla generatorer och så stå lite på tomgång.
Det ger iaf minst 2 x 1,5 kilowatt dvs 3 kilowatt. Laddning på en halvtimme.
Bättre med ett dieselelverk, men man får räkna med minst 40.000 kr för ett med kvalitet.
Tex Yanmar. De bästa kostar mycket mer och ger trefas.
Då har man laddning upp till 5 - 6 kilowatt och laddar upp på ca 20 minuter.
Värmepump ger inte en massa spillvärme som både Webaston och gasolpannan gör.
Samma med vedeldning hemma, mycket försvinner rakt upp i det blå när man eldar i en vanlig panna. Bättre då med tex kakelugn eller plåtkamin med fläktsystem.
Det finns ju de som eldar ved i husbussar. finns som standard i militärfordon för övernattning.