Sekundärvariator Ligier

Ligier_Stefan
12 december 2022 · 3 Inlägg

Hej,

håller på och går igenom dotterns mopedbil, en Ligier JS50 Sport med DCI-motor. Tidigare ägare hade mixtrat en del med primärvariatorn så att toppfarten var högre, men accelerationen sämre. Jag har återställt primärvariatorn till sitt ursprungliga skick, med lägre toppfart men bättre acceleration.

Nu tänkte jag ge mig på sekundärvariatorn för jag tycker fortfarande den är lite seg i uppförsbackarna. Ska ta isär och rengöra, samt byta glidklackarna. Men jag skulle vilja veta vad som är fabriksinställning på fjädern. Det finns fyra hål på den ena delen, numrerade 1-4, och tre hål på den andra, med bokstäverna A-C. Jag såg ett klipp på nätet, där jag uppfattade det som att C-3 var standard. Det var dock på franska och det var en Aixam, är det någon som kan bekräfta att C-3 är fabriksinställningen?

Undrar också vad nästa steg skulle bli om jag vill ha bättre acceleration. Antar att det skulle vara att ha en något högre förspänning på fjädern, så att den håller emot något mer och därmed inte växlar upp lika snabbt, eller växlar ner snabbare i uppförsbackar. Vad skulle nästa inställning vara?

Tacksam för alla tips, tar även emot tips på ställen som är experter på variatorer till mopedbilar.

simlar
13 december 2022 · 5 539 Inlägg

Tyvär få som srkuvar mopedbilar.

Mitt tips är att kontakta en Ligier återförsäljare, dom borde kunna få fram vilka inställningar som är original.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mossan1
13 december 2022 · 2 894 Inlägg

Vet inte ang inställningen, men mixtrar man med variatorer ska man veta att med hårdare fjäder växlar den upp saktare/senare, men blir då så även efter slät väg. Växlad som "inför omkörning" hela tiden.   Grundinställning och rätt fjädrar är nog bäst.  Noga utprovat av fabriken.

Ligier_Stefan
13 december 2022 · 3 Inlägg

Hej,

jag fick svar från generalagenten. Inställningen i sekundärvariatorn beror på vilken motor som sitter i bilen. Om motorn är 4kW så ska sekundärvariatorn vara inställd på A-3, men om motorn är på 6kW ska inställningen istället vara C-2. Nu återstår bara att ta isär, kontrollera, och återställa.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2022 · 17 562 Inlägg

Återkom gärna /mod

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ligier_Stefan
19 februari 2023 · 3 Inlägg

Hej,

till slut tog jag mig tid att gå igenom sekundärvariatorn. Det var ett helt klart utmanande projekt. Pga fransk ingenjörskonst så var man tvungen att lossa och vrida motorn för att kunna ta bort sekundärvariatorn från växellådan. Blev lite chockad när jag tog isär den, den var korrekt klockad, C-2. Men fjädern som satt i var 17 cm lång och 6 varv. Den nya jag hade köpt var 10 cm lång och 5,5 varv.

Med ny fjäder accelererar bilen betydligt bättre. Visst, det är en mopedbil och ingen F1. Men betydligt piggare med den nya fjädern alltså.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang