3895
Sök

Hjälp med A-traktor

63 Inlägg
31 december 2022
Trådstartare
#1
mitt första inlägg i detta forum.
Jag ska köpa a-traktor åt sonen och undrar om ni kan ge mej råd?

En a-traktor är strypt via ECU och den andra med h-reg.

LOH-Electronics H-version till 30km/h med manuell låda. Nybesiktigad i sep-22. 4WD pickup.

ECU Volvo 4WD också nybesiktigad men med automat.

Helst vill jag att han ska lära sig manuell låda.

Hur tänker ni? Vilken skulle ni valt?

* Voff voff *
10 751 Inlägg
31 december 2022
#2
Utan att veta något specifikt om bilarna annat än att det ena är en pickis och det andra en Volvo så är det lite svårt att svara på något specifikt om bilarna och varför man skulle välja den ena eller andra.

Men utifrån det du skriver hade jag valt Volvon eftersom ECU-spärr är bättre än H-reg.

Automat är bekvämt... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

63 Inlägg
31 december 2022
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Utan att veta något specifikt om bilarna annat än att det ena är en pickis och det andra en Volvo så är det lite svårt att svara på något specifikt om bilarna och varför man skulle välja den ena eller andra.

Men utifrån det du skriver hade jag valt Volvon eftersom ECU-spärr är bättre än H-reg.

Automat är bekvämt... wink

Tack för svar.

Ursäkta - ser att jag är luddig där. Pickisen är en Nissan King cab. Den har h-reg och manuell låda.

Den andra är en Volvo xc70 med automat.

Som sagt, jag tänker att han kanske har större nytta av att lära sej manuell låda inför kommande körkort?

Kan du säga fördelen med ECU mot h-reg?
Senast redigerat av Dsh (31 december 2022)

* Voff voff *
10 751 Inlägg
31 december 2022
#4
Dsh skrev:
Brådhis skrev:
Utan att veta något specifikt om bilarna annat än att det ena är en pickis och det andra en Volvo så är det lite svårt att svara på något specifikt om bilarna och varför man skulle välja den ena eller andra.

Men utifrån det du skriver hade jag valt Volvon eftersom ECU-spärr är bättre än H-reg.

Automat är bekvämt... wink

Tack för svar.

Ursäkta - ser att jag är luddig där. Pickisen är en Nissan King cab. Den har h-reg och manuell låda.

Den andra är en Volvo xc70 med automat.

Som sagt, jag tänker att han kanske har större nytta av att lära sej manuell låda inför kommande körkort?

Kan du säga fördelen med ECU mot h-reg?

Väldigt förenklat så är ECU-spärr att man går in i bilens databox och säger åt den att 30 km/h är maxfarten. Sedan sköter det sig "själv" även om tex ABS:en lägger av/kopplas ur. Inga plomberingar eller liknande behövs.

H-reg är en utrustning som kopplas in och som ska förhindra att bilen går fortare än 30 km/h. Plomberingar krävs både här och där och det är en mer "primitiv" lösning. Inte helt ovanligt med trådar här på forumet där H-reg fått spelet och behöver åtgärdas...

Sedan skulle ju jag välja en XC70 före en KingCab alla dagar i veckan, men det är en högst personlig åsikt som jag inte baserar på annat än eget tyckande. big_smile
Senast redigerat av Brådhis (31 december 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
31 december 2022
#5
Dsh skrev:
mitt första inlägg i detta forum.
Jag ska köpa a-traktor åt sonen och undrar om ni kan ge mej råd?

En a-traktor är strypt via ECU och den andra med h-reg.

LOH-Electronics H-version till 30km/h med manuell låda. Nybesiktigad i sep-22. 4WD pickup.

ECU Volvo 4WD också nybesiktigad men med automat.

Helst vill jag att han ska lära sig manuell låda.

Hur tänker ni? Vilken skulle ni valt?

Manuell växellåda tillhör stenåldern.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

63 Inlägg
31 december 2022
Trådstartare
#6
Vettemannen skrev:
Dsh skrev:
mitt första inlägg i detta forum.
Jag ska köpa a-traktor åt sonen och undrar om ni kan ge mej råd?

En a-traktor är strypt via ECU och den andra med h-reg.

LOH-Electronics H-version till 30km/h med manuell låda. Nybesiktigad i sep-22. 4WD pickup.

ECU Volvo 4WD också nybesiktigad men med automat.

Helst vill jag att han ska lära sig manuell låda.

Hur tänker ni? Vilken skulle ni valt?

Manuell växellåda tillhör stenåldern.

/Benny

Ok &#128522; jag tillhör stenåldern. Men att ta körkort för enbart automatlåda tänker jag kanske begränsar lite?

63 Inlägg
31 december 2022
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Dsh skrev:
Brådhis skrev:
Utan att veta något specifikt om bilarna annat än att det ena är en pickis och det andra en Volvo så är det lite svårt att svara på något specifikt om bilarna och varför man skulle välja den ena eller andra.

Men utifrån det du skriver hade jag valt Volvon eftersom ECU-spärr är bättre än H-reg.

Automat är bekvämt... wink

Tack för svar.

Ursäkta - ser att jag är luddig där. Pickisen är en Nissan King cab. Den har h-reg och manuell låda.

Den andra är en Volvo xc70 med automat.

Som sagt, jag tänker att han kanske har större nytta av att lära sej manuell låda inför kommande körkort?

Kan du säga fördelen med ECU mot h-reg?

Väldigt förenklat så är ECU-spärr att man går in i bilens databox och säger åt den att 30 km/h är maxfarten. Sedan sköter det sig "själv" även om tex ABS:en lägger av/kopplas ur. Inga plomberingar eller liknande behövs.

H-reg är en utrustning som kopplas in och som ska förhindra att bilen går fortare än 30 km/h. Plomberingar krävs både här och där och det är en mer "primitiv" lösning. Inte helt ovanligt med trådar här på forumet där H-reg fått spelet och behöver åtgärdas...

Sedan skulle ju jag välja en XC70 före en KingCab alla dagar i veckan, men det är en högst personlig åsikt som jag inte baserar på annat än eget tyckande. big_smile

Tack för svar. Ja Volvon tycker jag är fin. Nissan har ju problem med rost på balkarna.. tror man sitter mycket skönare i Volvon också även om Nissan ser ganska cool ut.
Svårt detta &#128522;

63 Inlägg
31 december 2022
Trådstartare
#8
Automatlådan- hur länge brukar den hålla (förstår att det är många parametrar inblandade) men generellt?
Den här har rullat 30 000 mil.

4 504 Inlägg
31 december 2022
#9
Sonen kommer att lära sig att växla manuellt ändå,inget han behöver träna på!! Så köp Volvon!

2 456 Inlägg
31 december 2022
#10
Helt klart att ungen ska lära sig köra manuell. Det är som du själv är inne på bara dumt att begränsa sitt körkort och bilägande på den lilla petitessen, även om manuell "tillhör stenåldern" enligt vissa.
Men den delen kan ni väl ta när han börjar övningsköra riktig bil istället?

Som A-traktor duger automat alldeles utmärkt, plus att han slipper oroa sig över att "genera" sig inför polarna om han får kärringstopp wink

Automatlådan håller allt mellan 1km och 100 000 000km.......... Med andra ord är det totalt omöjligt att svara på big_smile
Min låda i 945an, som inte direkt kan jämnföras med dom nyare lådorna, går då felfritt fortfarande trots tvivelaktig lådservice och 43k mil.
Det som knäcker lådorna i första hand är dålig olja, så lamellerna slirar. Så ett oljebyte i lådan är inte helt fel. Det ska dock helst ske *innan* lådan uppvisar symptom smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 349 Inlägg
1 januari 2023
#11
skulle aldrig köpa en gammal volvo med automat... den kommer paja förr eller senare.... därimot tycker jag ecu spärr är bättre..  det stora problemet är att veta att allt är rätt gjort.

det kan ge problem om man blir stannad av polisen så det är viktigt att allt är spärrat efter alla gällande regler..  leta efter konstiga kablar osv..   ställ bilen med tändingen på minst 2min innan du startar och provkör..  många fular sig och väntar man en stund så kopplar den ur fartspärren. 

polisen är inte dumma och hitttar sånt direkt.  bäst  är faktist att bygga en själv direkt och slippa allt skräp som cirkulerar runt

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 406 Inlägg
1 januari 2023
#12
Growe skrev:
skulle aldrig köpa en gammal volvo med automat... den kommer paja förr eller senare.... därimot tycker jag ecu spärr är bättre..  det stora problemet är att veta att allt är rätt gjort.

det kan ge problem om man blir stannad av polisen så det är viktigt att allt är spärrat efter alla gällande regler..  leta efter konstiga kablar osv..   ställ bilen med tändingen på minst 2min innan du startar och provkör..  många fular sig och väntar man en stund så kopplar den ur fartspärren. 

polisen är inte dumma och hitttar sånt direkt.  bäst  är faktist att bygga en själv direkt och slippa allt skräp som cirkulerar runt

Allt går sönder "förr eller senare"..
Klart där finns måndagsex men mycket handlar om hur man tar hand om grejerna.

Gott nytt år!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

547 Inlägg
1 januari 2023
#13
Är det inte vanligast att det fuskas mest och enklast med ecu lösningen??

Inte för att det händer i detta fall men jag skulle inte vilja att min son/dotter drar iväg med en a-traktor i 120 som 16 åring utan en liten portion av hela den trafikrutin vi gamla rävar besitter

63 Inlägg
1 januari 2023
Trådstartare
#14
Ja inte lätt - nån som har tips på annan a-traktor?

Alla strypningar verkar ha sina problem?
Senast redigerat av Dsh (1 januari 2023)

* Voff voff *
10 751 Inlägg
1 januari 2023
#15
Som du skriver, alla lösningar har sina problem. Men en ECU-spärr där man kan höra av sig till den som gjort den (oftast en trimfirma) och få hjälp vid felsökning, jämfört med en H-reg som installerats av nå´n okänd där man inte vet ett dugg om var kablar eller plomberingar sitter, är rätt stor skillnad.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 158 Inlägg
1 januari 2023
#16
En högst ovetenskaplig reflektion är att gamla bilar med H-reg har en tendens till att gå väldigt fort medan ECU-spärrade mer ofta håller korrekt hastighet. Något som TS bör kolla vid köp är att den inte glömmer spärren om man rycker ABS-säkringen (Detta ska förvisso bes kolla men) samt att den inte går att stega upp i fart med farthållaren.


En liten sak att ta med sig är också:
- En kompis köpte en ECU-spärrad V70 till sin son förra året. Killen var nöjd med bilen i flera dagar innan polisen stoppade honom och meddelade att fordonet har körförbud. Tidigare ägare hade åkt in i en kontroll och fått flera brister på bilen och en besiktning på sig. Han valde då att sälja den men inte upplysa min kompis om saken... En sådan sak syns bara om man tar en upplysning från Transportstyrelsen vilket polaren inte gjorde då den uppenbarligen var besiktigad i ett år till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 494 Inlägg
1 januari 2023
#17
Dsh skrev:
Ja inte lätt - nån som har tips på annan a-traktor?

Alla strypningar verkar ha sina problem?

Manuellt växlad Suzuki jimny.
4-hjulsdriven = behöver inte "viktas" in.
2-dörrar = inget problem med bakdörrar som måste spärras.
Japansk kvalitet.
Mycket bra andrahandsvärde = kolla Blocket.

63 Inlägg
1 januari 2023
Trådstartare
#18
Brådhis skrev:
Som du skriver, alla lösningar har sina problem. Men en ECU-spärr där man kan höra av sig till den som gjort den (oftast en trimfirma) och få hjälp vid felsökning, jämfört med en H-reg som installerats av nå´n okänd där man inte vet ett dugg om var kablar eller plomberingar sitter, är rätt stor skillnad.

Aha ja det visste jag inte att det var så - det är ju en rätt stor skillnad.
Senast redigerat av Dsh (1 januari 2023)

63 Inlägg
1 januari 2023
Trådstartare
#19
Hybrid_ skrev:
En högst ovetenskaplig reflektion är att gamla bilar med H-reg har en tendens till att gå väldigt fort medan ECU-spärrade mer ofta håller korrekt hastighet. Något som TS bör kolla vid köp är att den inte glömmer spärren om man rycker ABS-säkringen (Detta ska förvisso bes kolla men) samt att den inte går att stega upp i fart med farthållaren.


En liten sak att ta med sig är också:
- En kompis köpte en ECU-spärrad V70 till sin son förra året. Killen var nöjd med bilen i flera dagar innan polisen stoppade honom och meddelade att fordonet har körförbud. Tidigare ägare hade åkt in i en kontroll och fått flera brister på bilen och en besiktning på sig. Han valde då att sälja den men inte upplysa min kompis om saken... En sådan sak syns bara om man tar en upplysning från Transportstyrelsen vilket polaren inte gjorde då den uppenbarligen var besiktigad i ett år till.

Jaha ok, verkligen bra tips - stort tack - märker att detta är en soppa.

63 Inlägg
1 januari 2023
Trådstartare
#20
torsen skrev:
Dsh skrev:
Ja inte lätt - nån som har tips på annan a-traktor?

Alla strypningar verkar ha sina problem?

Manuellt växlad Suzuki jimny.
4-hjulsdriven = behöver inte "viktas" in.
2-dörrar = inget problem med bakdörrar som måste spärras.
Japansk kvalitet.
Mycket bra andrahandsvärde = kolla Blocket.

Tack ska leta efter den.


Sök