En högst ovetenskaplig reflektion är att gamla bilar med H-reg har en tendens till att gå väldigt fort medan ECU-spärrade mer ofta håller korrekt hastighet. Något som TS bör kolla vid köp är att den inte glömmer spärren om man rycker ABS-säkringen (Detta ska förvisso bes kolla men) samt att den inte går att stega upp i fart med farthållaren.
En liten sak att ta med sig är också:
- En kompis köpte en ECU-spärrad V70 till sin son förra året. Killen var nöjd med bilen i flera dagar innan polisen stoppade honom och meddelade att fordonet har körförbud. Tidigare ägare hade åkt in i en kontroll och fått flera brister på bilen och en besiktning på sig. Han valde då att sälja den men inte upplysa min kompis om saken... En sådan sak syns bara om man tar en upplysning från Transportstyrelsen vilket polaren inte gjorde då den uppenbarligen var besiktigad i ett år till.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!