Det bästa du som förälder kan göra att dels (givetvis) kontrollera traktorn vid köp, och dels göra sporadiska kontroller av traktorn efter köp. Om sonen listar ut hur man enkelt trixar bort spärren kan det vara svårt att hålla fingrarna i styr

Dom flesta av oss här har nog varit unga och dumma och pillat på mopeder och liknande

Bygger du "egen" traktor så blir det ju lite enklare att hålla koll, då du vet exakt vad som är gjort och framförallt vem du ska kontakta om den slutar fungera

Den fördel med ECU-spärr, som jag ser det, på en lite modernare bil är att det finns så många parametrar att begränsa... T ex gas, varvtal, hastighet givetvis, automatlådan om du väljer en automat, tändning... Ja, allt istortsett

Om ena spärren kopplas bort(hastighet t ex, genom att rycka säkringen för ABS) så finns fortfarande resten av spärrarna kvar.
Nackdelen är ju dock att allt som programmeras, kan programmeras om... Vet man hur och får tag på rätt utrustning(inte speciellt svårt...) så är det gjort på 30sek typ...