menar du att det är mer skit i bränslet för att det är e10 istället för 95okt som hade e5 när dom var godkända... låter märkligt.. att e10 är ett torrare bränsle än ren bensin märker man ju direkt om man stoppar ner handen i sånt bränsle.. friktionen ökar mångfalt bara att dra skiten mellan fingrarna.
här är biilarna som inte får köra med e10 men alla dessa är godkända för e5....
derför man hänvisar till 98okt.. sen kanske det där franska skitmärket har andra problem inte en aning... men det är lite självmål att köpa en Renault redan från början
Lista över bilar som inte är godkända för E10 bränslet:
Lupo FSI (105 hk/77 kW, ARR) modellår 2001-2004
Polo 1.4 FSI (85 hk/63 kW, AXU) modellår 2002-2006
Golf IV 1.6 FSI (110 hk/81 kW, BAD) modellår 2002-2004
Golf IV Variant 1.6 FSI (110 hk/81 kW, BAD) modellår 2002-2004
Bora 1.6 FSI (110 hk/81 kW, BAD) modellår 2002-2005
Golf V 1.4 FSI (90 hk/66 kW, BKG) modellår 2004-2005
Golf V 1.6 FSI (115 hk/85 kW, BAG) modellår 2004
Golf V 2.0 FSI (150 hk/110 kW, AXW) modellår 2004
Touran 1.6 FSI (115 hk/85 kW, BAG) modellår 2003-2004
Touran 2.0 FSI (150 hk/110 kW, AXW) modellår 2004
Motorkoden, som består av tre bokstäver t.ex. ARR, finns på en dekal i bilens servicehäfte eller på en dekal i bilens reservhjulsbalja. Den finns även instansad i motorblocket vid motornumret. Motorkoden finns också på en dekal på motorns främre del (kamrems kåpan), om dekalen skulle vara borta eller oläslig kan man se bilens motoreffekt i registreringsbeviset.