SalkinL skrev:
torsen skrev:
Suzuki Jimny är en annan "liten" bil - med stora förtjänster!
4-hjulsdrift - vilket förenklar något - beträffande "viktningen".
Max dragvikt 1.300 kg.
Vill gärna att hon har en någorlunda modern bil med
vettig säkerhet. Lämpligen som jag
slipper laga hela tiden Med Jimny så bli det antingen rejält gammal eller ny och dyr. Annars är det ju en bra utgångspunkt.
Säkerhet indelas i passiv och aktiv säkerhet.
Passiv är att skydd NÄR det händer.
Aktiv är att förhindra att det händer.
Som exempel på Jimny:s aktiva säkerhet så klarar den det s k älgtestet med 72 km/t.
Volvos nya lilla elbil, ännu inte i Sverige, klarar 67 km/t enl AoM.
Betydelsefullt om man behöver väja för utspringande barn eller vilda djur.
Suzuki är en av världens mest driftsäkra bilar.
I Indien, världens kanske största bilmarknad, belägger Suzuki de 3 första platserna i registreringsstatistiken enl AoM.
Man blir inte störst om man inte är bäst/driftsäkrast i ett land med mindre god kondition på vägnätet.
Suzukis akilleshäl är att den svenska importören inte ger bilarna ett fullgott rostskydd innan leverans till återförsäljare.
Ansvarsfulla återförsäljare låter rostskydda bilarna före leverans till kund.
Har ägt 4 Suzuki, alla köpta begagnade.
2 av dem, bl a nuvarande, rostskyddade före leverans = ingen som helst rost efter 17 år. Bra ställe att kolla är under klädseln över bakre hjulhusen.
De andra 2 inte rostskyddsbehandlade = bedrövlig rost både synligt och osynligt. Tyvärr!
Till syvene och sist beror det mesta på hur ägaren sköter bilen.
B t w kunde jag inte övertala mitt barnbarn - han SKULLE ha en 740 - SOM ALLA ANDRA!