3217
Sök

Liten bil som A-traktor?

4 Inlägg
13 januari 2023
Trådstartare
#1
Dottern vill gärna ha en A-traktor, och den skall vara liten tycker hon. Hon vill helst ha en Fiat 500...

Det som jag inte blir klok på är kravet på släpvagnsvikt. Det står att det skall vara minst 1000kg, men gäller det bromsat eller obromsat? Vilken siffra skall man egentligen kika på när man kollar teknisk data hos transportstyrelsen på en bil?

Lite fundersam runt tjänstevikten också men om jag inte feltolkat det så är det ok om bilen har 60% eller mer av sin vikt över drivhjulen om den väger under 2000kg. Borde alltså gå bra med i princip alla framhjulsdrivna bilar.

* Voff voff *
10 654 Inlägg
13 januari 2023
#2
SalkinL skrev:
Dottern vill gärna ha en A-traktor, och den skall vara liten tycker hon. Hon vill helst ha en Fiat 500...

Det som jag inte blir klok på är kravet på släpvagnsvikt. Det står att det skall vara minst 1000kg, men gäller det bromsat eller obromsat? Vilken siffra skall man egentligen kika på när man kollar teknisk data hos transportstyrelsen på en bil?

Lite fundersam runt tjänstevikten också men om jag inte feltolkat det så är det ok om bilen har 60% eller mer av sin vikt över drivhjulen om den väger under 2000kg. Borde alltså gå bra med i princip alla framhjulsdrivna bilar.

1000 kg släpvagnsvikt är kravet. (Inte obromsad, utan släpvagnsvikt)

60% av tjänstevikten över drivaxeln gäller om bilen väger under 2000 kg. Långt ifrån alla framhjulsdrivna klarar detta, men många kommer ganska nära.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 Inlägg
13 januari 2023
Trådstartare
#3
I just detta fallet väger bilen 1174kg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245250/245250-cc373d174da28bbfc0009ba842976b5f.jpg

7 454 Inlägg
13 januari 2023
#4
Suzuki Jimny är en annan "liten" bil - med stora förtjänster!
4-hjulsdrift - vilket förenklar något - beträffande "viktningen".
Max dragvikt 1.300 kg.

* Voff voff *
10 654 Inlägg
13 januari 2023
#5

Jo, så då måste 60% av vikten ligga över drivaxeln.

Du har 1200 kg som max släpvagnsvikt så den biten är iaf okej.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 Inlägg
13 januari 2023
Trådstartare
#6
torsen skrev:
Suzuki Jimny är en annan "liten" bil - med stora förtjänster!
4-hjulsdrift - vilket förenklar något - beträffande "viktningen".
Max dragvikt 1.300 kg.

Vill gärna att hon har en någorlunda modern bil med vettig säkerhet. Lämpligen som jag slipper laga hela tiden wink
Med Jimny så bli det antingen rejält gammal eller ny och dyr. Annars är det ju en bra utgångspunkt.

7 454 Inlägg
13 januari 2023
#7
SalkinL skrev:
torsen skrev:
Suzuki Jimny är en annan "liten" bil - med stora förtjänster!
4-hjulsdrift - vilket förenklar något - beträffande "viktningen".
Max dragvikt 1.300 kg.

Vill gärna att hon har en någorlunda modern bil med vettig säkerhet. Lämpligen som jag slipper laga hela tiden wink
Med Jimny så bli det antingen rejält gammal eller ny och dyr. Annars är det ju en bra utgångspunkt.

Jaa, tyvärr - för köpare - har Suzuki Jimny ett ohemult högt andrahandsvärde.
För 3 år gamla Jimny 4, som nya kostade strax över 200.000:-, begärs i dag upp till 350.000:- av bilhandlare.
Jimny 3 årsmodell 2006 på runt 10.000 mil står i ungefär 60.000:- till toppnoteringen 95.000:- på Blocket.
Nästan ingen värdeminskning alls på över 15 år!
Sanslöst - trots att det är en bra bil.

Forummoderator
18 044 Inlägg
13 januari 2023
#8
Fiat 500 vill jag starkt avråda ifrån. Jobbar med bilar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

241 Inlägg
13 januari 2023
#9
Hybrid_ skrev:
Fiat 500 vill jag starkt avråda ifrån. Jobbar med bilar...

Håller med ! Har själv skruvat på Fiat.....


4 Inlägg
13 januari 2023
Trådstartare
#10
Hybrid_ skrev:
Fiat 500 vill jag starkt avråda ifrån. Jobbar med bilar...

Jag har nog uttryckt att jag inte anser att Fiat 500 är ett alternativ. Eftersom jag betalar så bestämmer jag.
Givet budget, krav på någorlunda modernt och inte massa mil så lutar det åt franskt. Verkar ju som dom faktiskt kan bygga bilar numera. Om det går att hitta en vettig Kia Ceed eller en japansk bil så är det ännu bättre.

Forummoderator
18 044 Inlägg
13 januari 2023
#11
SalkinL skrev:
Hybrid_ skrev:
Fiat 500 vill jag starkt avråda ifrån. Jobbar med bilar...

Jag har nog uttryckt att jag inte anser att Fiat 500 är ett alternativ. Eftersom jag betalar så bestämmer jag.
Givet budget, krav på någorlunda modernt och inte massa mil så lutar det åt franskt. Verkar ju som dom faktiskt kan bygga bilar numera. Om det går att hitta en vettig Kia Ceed eller en japansk bil så är det ännu bättre.

Råkar vara KIA-tekniker... De är stabila. KIA Venga är ju ett litet högbygge som funnits med ett tag. Vi har en på jobbet från -10 tror jag. Våg finns så kan ju kolla axeltryck på denna om så önskas. Vår diesel lever ett mycket hårt liv. Har levt sitt liv inom en hamn i max 30-40 km/h i 13 år nu. Kallstart utan glödning i -15 grader och sedan plattan i mattan är fullt normalt på vintern.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 Inlägg
14 mars 2023
#12
suzuki swift ska jag bygga på den får dra 1000kg samt att viktfördelningen är bra


3 253 Inlägg
14 mars 2023
#13
Jag förstår inte hur man vågar bygga om så dyra bilar till något som kan vara så gott som oanvändbart ett politikerbeslut senare. Det ligger ju i tiden med ändring av förarutbildning mm, och därmed blir ju kortet betyyydligt dyrare och troligen knappt värt det eller ens möjligt för breda massan.

Regga tillbaka till bil är ju i praktiken nästan omöjligt med dagens regler.
Vet inte om det ens ÄR möjligt i praktiken.

Var och en gör dock som dom vill.
Senast redigerat av Mossan1 (14 mars 2023)

7 454 Inlägg
14 mars 2023
#14
SalkinL skrev:
torsen skrev:
Suzuki Jimny är en annan "liten" bil - med stora förtjänster!
4-hjulsdrift - vilket förenklar något - beträffande "viktningen".
Max dragvikt 1.300 kg.

Vill gärna att hon har en någorlunda modern bil med vettig säkerhet. Lämpligen som jag slipper laga hela tiden wink
Med Jimny så bli det antingen rejält gammal eller ny och dyr. Annars är det ju en bra utgångspunkt.

Säkerhet indelas i passiv och aktiv säkerhet.
Passiv är att skydd NÄR det händer.
Aktiv är att förhindra att det händer.
Som exempel på Jimny:s aktiva säkerhet så klarar den det s k älgtestet med 72 km/t.
Volvos nya lilla elbil, ännu inte i Sverige, klarar 67 km/t enl AoM.
Betydelsefullt om man behöver väja för utspringande barn eller vilda djur.

Suzuki är en av världens mest driftsäkra bilar.
I Indien, världens kanske största bilmarknad, belägger Suzuki de 3 första platserna i registreringsstatistiken enl AoM.
Man blir inte störst om man inte är bäst/driftsäkrast i ett land med mindre god kondition på vägnätet.

Suzukis akilleshäl är att den svenska importören inte ger bilarna ett fullgott rostskydd innan leverans till återförsäljare.
Ansvarsfulla återförsäljare låter rostskydda bilarna före leverans till kund.
Har ägt 4 Suzuki, alla köpta begagnade.
2 av dem, bl a nuvarande, rostskyddade före leverans = ingen som helst rost efter 17 år. Bra ställe att kolla är under klädseln över bakre hjulhusen.
De andra 2 inte rostskyddsbehandlade = bedrövlig rost både synligt och osynligt. Tyvärr!
Till syvene och sist beror det mesta på hur ägaren sköter bilen.

B t w kunde jag inte övertala mitt barnbarn - han SKULLE ha en 740 - SOM ALLA ANDRA!

* Voff voff *
10 654 Inlägg
14 mars 2023
#15
torsen skrev:
.Som exempel på Jimny:s aktiva säkerhet så klarar den det s k älgtestet med 72 km/t.
Volvos nya lilla elbil, ännu inte i Sverige, klarar 67 km/t enl AoM.
Betydelsefullt om man behöver väja för utspringande barn eller vilda djur.

Jag vet inte riktigt om jag håller med där... smile

För den som vill se hur det faktiskt går när man kör en Jimny i älgtestet och själv avgöra om den "klarar" 72 km/h kan man titta här:

https://youtu.be/roIicG5RwNk

Och för den som är intresserad av krocksäkerheten så kan man se EuroNcaps test här:

https://www.youtube.com/watch?v=NPE3TBFOJuY

Intressant är speciellt texten om att airbagen inte klarar av att hålla emot så föraren slår i ratten samt att skyddet över lag är mindre bra (milt uttryckt).

Det är definitivt ingen bil jag hade valt för nära och kära.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 454 Inlägg
14 mars 2023
#16
Brådhis skrev:
torsen skrev:
.Som exempel på Jimny:s aktiva säkerhet så klarar den det s k älgtestet med 72 km/t.
Volvos nya lilla elbil, ännu inte i Sverige, klarar 67 km/t enl AoM.
Betydelsefullt om man behöver väja för utspringande barn eller vilda djur.

Jag vet inte riktigt om jag håller med där... smile

För den som vill se hur det faktiskt går när man kör en Jimny i älgtestet och själv avgöra om den "klarar" 72 km/h kan man titta här:

https://youtu.be/roIicG5RwNk

Och för den som är intresserad av krocksäkerheten så kan man se EuroNcaps test här:

https://www.youtube.com/watch?v=NPE3TBFOJuY

Intressant är speciellt texten om att airbagen inte klarar av att hålla emot så föraren slår i ratten samt att skyddet över lag är mindre bra (milt uttryckt).

Det är definitivt ingen bil jag hade valt för nära och kära.

Jag refererar till Teknikens Världs "älgtest"!
Naturligtvis är större bilar säkrare = "störst går först" vid möte lastbil t ex, tyvärr.

* Voff voff *
10 654 Inlägg
14 mars 2023
#17
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
.Som exempel på Jimny:s aktiva säkerhet så klarar den det s k älgtestet med 72 km/t.
Volvos nya lilla elbil, ännu inte i Sverige, klarar 67 km/t enl AoM.
Betydelsefullt om man behöver väja för utspringande barn eller vilda djur.

Jag vet inte riktigt om jag håller med där... smile

För den som vill se hur det faktiskt går när man kör en Jimny i älgtestet och själv avgöra om den "klarar" 72 km/h kan man titta här:

https://youtu.be/roIicG5RwNk

Och för den som är intresserad av krocksäkerheten så kan man se EuroNcaps test här:

https://www.youtube.com/watch?v=NPE3TBFOJuY

Intressant är speciellt texten om att airbagen inte klarar av att hålla emot så föraren slår i ratten samt att skyddet över lag är mindre bra (milt uttryckt).

Det är definitivt ingen bil jag hade valt för nära och kära.

Jag refererar till Teknikens Världs "älgtest"!
Naturligtvis är större bilar säkrare = "störst går först" vid möte lastbil t ex, tyvärr.

Jag hittar inte den i listan, men den kanske testats efter 2021 (listan verkar slutat uppdateras då?)?

https://teknikensvarld.expressen.se/algtest/

Vad det gäller krocktestet så finns mer info här:

https://www.euroncap.com/en/results/suzuki/jimny/33370 (klicka på Adult Occupant)

Och EuroNcap testar alltid mot "samma storlek" så lastbil har ingenting med detta att göra. Mer om det finns att läsa här:

https://www.euroncap.com/sv/fordonssaek … -barriaer/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 454 Inlägg
15 mars 2023
#18
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Brådhis skrev:
Jag vet inte riktigt om jag håller med där... smile

För den som vill se hur det faktiskt går när man kör en Jimny i älgtestet och själv avgöra om den "klarar" 72 km/h kan man titta här:

https://youtu.be/roIicG5RwNk

Och för den som är intresserad av krocksäkerheten så kan man se EuroNcaps test här:

https://www.youtube.com/watch?v=NPE3TBFOJuY

Intressant är speciellt texten om att airbagen inte klarar av att hålla emot så föraren slår i ratten samt att skyddet över lag är mindre bra (milt uttryckt).

Det är definitivt ingen bil jag hade valt för nära och kära.

Jag refererar till Teknikens Världs "älgtest"!
Naturligtvis är större bilar säkrare = "störst går först" vid möte lastbil t ex, tyvärr.

Jag hittar inte den i listan, men den kanske testats efter 2021 (listan verkar slutat uppdateras då?)?

https://teknikensvarld.expressen.se/algtest/

Vad det gäller krocktestet så finns mer info här:

https://www.euroncap.com/en/results/suzuki/jimny/33370 (klicka på Adult Occupant)

Och EuroNcap testar alltid mot "samma storlek" så lastbil har ingenting med detta att göra. Mer om det finns att läsa här:

https://www.euroncap.com/sv/fordonssaek … -barriaer/

Teknikens Värld utgåva 23/2021 Suzuki Jimny klarar 72 km/t.
Teknikens Värld utgåva 23/2019 Jeep Wrangler klarar 62 km/t.

SVT minns ej datum Volvo V70 klarar inte dåvarande gränsen 70 km/t utan rullar runt över taket i "älgtestet". Har själv filmen på VHS - tyvärr ej längre någon VHS-spelare. Men det gör ju inte så mycket eftersom Volvo har aktiva skydd. Vidimeras av bl a Folksam att Volvo är en säkrare bil när det händer.
Folksam kan ju inte redovisa de olyckor som förhindrats av t ex Citroens och Suzukis passiva säkerhet. "I stället för en olycka"!
Går man ENBART på den passiva säkerheten är Suzuki Jimny MYCKET SÄKRARE än Volvo V70 - enligt TV:s och SVT:s "älgtest"!
Skrämmande, eller hur - med tanke på hur många Volvo V70 som rullar på våra vägar.

* Voff voff *
10 654 Inlägg
15 mars 2023
#19
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:

Jag refererar till Teknikens Världs "älgtest"!
Naturligtvis är större bilar säkrare = "störst går först" vid möte lastbil t ex, tyvärr.

Jag hittar inte den i listan, men den kanske testats efter 2021 (listan verkar slutat uppdateras då?)?

https://teknikensvarld.expressen.se/algtest/

Vad det gäller krocktestet så finns mer info här:

https://www.euroncap.com/en/results/suzuki/jimny/33370 (klicka på Adult Occupant)

Och EuroNcap testar alltid mot "samma storlek" så lastbil har ingenting med detta att göra. Mer om det finns att läsa här:

https://www.euroncap.com/sv/fordonssaek … -barriaer/

Teknikens Värld utgåva 23/2021 Suzuki Jimny klarar 72 km/t.
Teknikens Värld utgåva 23/2019 Jeep Wrangler klarar 62 km/t.

SVT minns ej datum Volvo V70 klarar inte dåvarande gränsen 70 km/t utan rullar runt över taket i "älgtestet". Har själv filmen på VHS - tyvärr ej längre någon VHS-spelare. Men det gör ju inte så mycket eftersom Volvo har aktiva skydd. Vidimeras av bl a Folksam att Volvo är en säkrare bil när det händer.
Folksam kan ju inte redovisa de olyckor som förhindrats av t ex Citroens och Suzukis passiva säkerhet. "I stället för en olycka"!
Går man ENBART på den passiva säkerheten är Suzuki Jimny MYCKET SÄKRARE än Volvo V70 - enligt TV:s och SVT:s "älgtest"!
Skrämmande, eller hur - med tanke på hur många Volvo V70 som rullar på våra vägar.

Mig veterligen är den enda rullade Volvon i älgtest 855:an med fullastad takbox och tom bil, men har du någon källa på det du påstår så länka gärna.

På vilket sätt är Jimnyn "mycket säkrare" än en V70 (vilken modell avses? 97-00, 00-08 eller 08-16?) som du påstår? För nuvarande Jimny finns ingen motsvarighet i årsmodell då den kom 2018 och V70 upphörde att tillverkas 2016. Och jämföra mot förra generationens Jimny ska vi nog inte göra, för den la dom på taket i 67 km/h...

Länk till detta: https://www.vibilagare.se/nyheter/suzuk … talt-15711

Men tar vi modellen som fanns 08-16 så är den avsevärt säkrare än nuvarande Jimny, trots att den började tillverkas 10 år innan Jimnyn. Och har aldrig rullats i någon älgtest...

Länk: https://www.euroncap.com/en/results/volvo/v70/11073

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök