Lotta_Collin skrev:
Går det att hitta en mindre, bensinsnål bil runt 30 000:-, som är billig att äga?
Som man frågar får man svar.
Därför så.många motfrågor för att slippa skriva utläggningar som nedan:
Generellt:
För 30kkr är det chansning.
Det är då försummbar värdeminskning, låg räntekostnad eller inget lån.
Men det är då också gammal = Kan gå sönder när som helst.
Antal körda mil är så gott som irrelevant för dom pengarna. Aktuella exemplarets skick och vad som är gjort i form av servie och reparationer är viktigast om det så skiljer 10.000mil mellan två liknande ex.
Var inte rädd om den gått över 30k mil
Den är GAMMAL om den så gått 10k, men är då så mycket dyrare utan att vara motsvarande bättre för extrakostnaden. Så funkar det, faktiskt.
En liten motorsvagare bil har i regel billigare försäkring, skatt, billigare däckdimensioner och drar generellt mindre bränsle.
Undvik turbo, GTI, eller annat sportigare om ekonomin och tillförlitlighet högst prioriterad.
En mindre japansk bil har goda chanser att vara problemfri, samt, en typ Polo, och Golf från VW. Eller en mindre Skoda av samma storlek.
Franska bilar är lite ojämna i tillförlitlighet.
Vissa bara går och går och andra bara spökar. Mindre Renault och Peugot har lite sämre rykte än förtjänat, tycker jag.
Tänk på att en uppsättning sommar/vinterhjul är åtskilliga tusen kr att köpa i efterhand om det inte medföljer. Det är nybörjarmisstag att inte tänka på.
Lika med motorvärmare och drag om det är aktuellt.
Bränslevärmare är bekvämt, men kostar en del och är ofta sönder på äldre fordon. Går att köra ändå, givetvis.
Samma med AC.
Diesel eller bensin är också chansning.
Just nu är diesel dyrast. Men om ett/två år = vem vet?
Räkna med att ha bil är DYRT.
Ha med i budget för service och reparation. Och Ev parkeringskostnader.