Ljudet från videon är väl helt OK för ett friskt batteri, men en bilmotor ska ju starta direkt (på någon sekund) när du vrider om tändningsnyckeln. Gör den inte det är det något som är fel.
Ta min 34 år gamla Audi 100 t.ex. Den startar direkt när jag vrider om tändningsnyckeln för då är "kallstartsventilen" inkopplad (en liten kolv som pytsar in mer soppa i förbränningsrummen när motorn är kall) .När jag däremot har motorvärmaren inkopplad (vilket jag alltid har hemma innan jag åker iväg) så kan jag få hålla på och nöta i fem sekunder innan motorn tänder, vilket beror på att då är inte kallstartventilen inkopplad på grund att motorn är "varm", finns en sensor som kollar värmen i motorn och som kopplar in kallstartsventilen när motorns temp sjunkigt under en viss temperartaur. Kallstartventilen får ström från solenoiden på startmotorn så är kontaktytorna inne i solenoiden dåliga (vilket de var på min bil för några år sedan så funkar inte kallstartsventilen) och det tar längre tid (ca 5 sekunder) att starta motorn.
I modernare bilar finns ingen kallstartsventil utan kallstarten sköts via sensorer som "känner av" motorns temperatur.
Bara för att ditt batteri har 13,1V betyder inte det att batteriet är "bra"! Spänningen säger nämligen inte allt.
Jag hade också ett batteri för några år sedan , ett Biltemabatteri ca 22 år gammalt som visserligen visade 13V när jag hade laddat det över natt men som inte hade särskilt mycket "kraft" kvar när man skulle starta bilen, det gick visserligen att starta men startmotorn gick inte runt så snabbt, ungefär som ljudet i slutet av din video.
Man måste belasta ett batteri samtidigt som man mäter spänningen för att kolla om det verkligen är bra. Att belasta betyder att man måste koppla på något som drar ström mellan + och - på batteriet, t.ex genom att starta bilmotorn, då ska spänningen på batteriet inte sjunka för mycket. 9 volt är nog lite lite.
Senast redigerat av jaka54 (30 januari 2023)