xXSammy skrev:
Mont skrev:
Utgår från att du rekommenderar Ford S-Max som ett mer rejält 7-sitsigt alternativ till toyotan och Nissan. Aldrig haft en Ford själv, är den skön att köra?
Hade lite räknat bort större dieseldrivna motorer för att komma ner en del i driftkostnad. Är inte diesel struligt med nya zoner och miljöregler?
Helst hade jag rekommenderat den nyare/senaste generationen med 1.5 EcoBoost dock är dessa lite utom budget. Chassiet är robust men akilleshälen som alla bilar med EUCD plattformen (
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_P3/ … D_platform) är att de blir vingliga och lite spåriga när bakvagnsbussningarna för länkarmarna separerar
Livslängden på hjullagrerna fram är ca 25.000 mil, kabelavbrott i dörrar är inte ovanligt samt reglaget för sätesvärmen sitter nära mugghållaren vilket resulteras i att det spills på den, inte vattentät.
Edit: Är automat ett krav så sitter de Powershiftlådor i bilarna med 2.0an. Dessa
måste servas var 6000 mil/3år samt så ska de hanteras som en manuell växellåda då de i grunden är en manuell växellåda som är magnetstyrd och har koppling (Torrlamell i äldre generationen)
2006-2008 fanns 2.0 med samma växellåda som 2.2an har; Aisin AWF21
2.0 Flexifuel finns annars, OK motor varken bu eller bä men inte känd för att vara snålast i klassen. Finns dock ej med automat.
Körde min gamla Mondeo med 2.0 Duratorq mellan Norrköping-Linköping 0.55L milen, var närmre 22 tusen mil på mätaren då
S-Max/Galaxy är tyngre bilar så förbrukningen bör ligga jämnt mellan 2.0 och 2.2an
MrHyde skrev:
Mont skrev:
Är inte diesel struligt med nya zoner och miljöregler?
Dessa motorer ska vara samma som i nyare volvo, om jag inte minns fel. Typ 2012-2017.
Vet dock av erfarenhet att dessa motorer är ett rent helvete och lite till att byta glödstift på
2.2an har inte suttit i någon Volvo däremot Mitsubishi Outlander (utöver PSA bilarna)
Volvo använde 1.6 och 2.0an under tiden den var Euro4 klassad