3390
Sök

Köpråd: Toyota Verso 1.8 eller Nissan Qashqai +2 1.6

6 632 Inlägg
13 februari 2023
#21
Mont skrev:
Utgår från att du rekommenderar Ford S-Max som ett mer rejält 7-sitsigt  alternativ till toyotan och Nissan. Aldrig haft en Ford själv, är den skön att köra?

Hade lite räknat bort större dieseldrivna motorer för att komma ner en del i driftkostnad. Är inte diesel struligt med nya zoner och miljöregler?

Helst hade jag rekommenderat den nyare/senaste generationen med 1.5 EcoBoost dock är dessa lite utom budget. Chassiet är robust men akilleshälen som alla bilar med EUCD plattformen ( https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_P3/ … D_platform) är att de blir vingliga och lite spåriga när bakvagnsbussningarna för länkarmarna separerar
Livslängden på hjullagrerna fram är ca 25.000 mil, kabelavbrott i dörrar är inte ovanligt samt reglaget för sätesvärmen sitter nära mugghållaren vilket resulteras i att det spills på den, inte vattentät.

Edit: Är automat ett krav så sitter de Powershiftlådor i bilarna med 2.0an. Dessa måste servas var 6000 mil/3år samt så ska de hanteras som en manuell växellåda då de i grunden är en manuell växellåda som är magnetstyrd och har koppling (Torrlamell i äldre generationen)
2006-2008 fanns 2.0 med samma växellåda som 2.2an har; Aisin AWF21

2.0 Flexifuel finns annars, OK motor varken bu eller bä men inte känd för att vara snålast i klassen.  Finns dock ej med automat.
Körde min gamla Mondeo med 2.0 Duratorq mellan Norrköping-Linköping 0.55L milen, var närmre 22 tusen mil på mätaren då
S-Max/Galaxy är tyngre bilar så förbrukningen bör ligga jämnt mellan 2.0 och 2.2an

MrHyde skrev:
Mont skrev:
Är inte diesel struligt med nya zoner och miljöregler?

Dessa motorer ska vara samma som i nyare volvo, om jag inte minns fel. Typ 2012-2017.
Vet dock av erfarenhet att dessa motorer är ett rent helvete och lite till att byta glödstift på lol

2.2an har inte suttit i någon Volvo däremot Mitsubishi Outlander (utöver PSA bilarna)
Volvo använde 1.6 och 2.0an under tiden den var Euro4 klassad
Senast redigerat av xXSammy (13 februari 2023)

De/Dem

16 Inlägg
13 februari 2023
Trådstartare
#22
xXSammy skrev:
Mont skrev:
Utgår från att du rekommenderar Ford S-Max som ett mer rejält 7-sitsigt  alternativ till toyotan och Nissan. Aldrig haft en Ford själv, är den skön att köra?

Hade lite räknat bort större dieseldrivna motorer för att komma ner en del i driftkostnad. Är inte diesel struligt med nya zoner och miljöregler?

Helst hade jag rekommenderat den nyare/senaste generationen med 1.5 EcoBoost dock är dessa lite utom budget. Chassiet är robust men akilleshälen som alla bilar med EUCD plattformen ( https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_P3/ … D_platform) är att de blir vingliga och lite spåriga när bakvagnsbussningarna för länkarmarna separerar
Livslängden på hjullagrerna fram är ca 25.000 mil, kabelavbrott i dörrar är inte ovanligt samt reglaget för sätesvärmen sitter nära mugghållaren vilket resulteras i att det spills på den, inte vattentät.

Edit: Är automat ett krav så sitter de Powershiftlådor i bilarna med 2.0an. Dessa måste servas var 6000 mil/3år samt så ska de hanteras som en manuell växellåda då de i grunden är en manuell växellåda som är magnetstyrd och har koppling (Torrlamell i äldre generationen)
2006-2008 fanns 2.0 med samma växellåda som 2.2an har; Aisin AWF21

2.0 Flexifuel finns annars, OK motor varken bu eller bä men inte känd för att vara snålast i klassen.  Finns dock ej med automat.
Körde min gamla Mondeo med 2.0 Duratorq mellan Norrköping-Linköping 0.55L milen, var närmre 22 tusen mil på mätaren då
S-Max/Galaxy är tyngre bilar så förbrukningen bör ligga jämnt mellan 2.0 och 2.2an

MrHyde skrev:
Mont skrev:
Är inte diesel struligt med nya zoner och miljöregler?

Dessa motorer ska vara samma som i nyare volvo, om jag inte minns fel. Typ 2012-2017.
Vet dock av erfarenhet att dessa motorer är ett rent helvete och lite till att byta glödstift på lol

2.2an har inte suttit i någon Volvo däremot Mitsubishi Outlander (utöver PSA bilarna)
Volvo använde 1.6 och 2.0an under tiden den var Euro4 klassad

Hur är står sig S-Max mot VW Touran eller Sharan?

16 Inlägg
15 februari 2023
Trådstartare
#23
Nissan Qashqai verkar inte ju inte vara det bättre valet enligt er som har koll. Jag var inte helt nöjd själv med Toyoya Verso när jag provkörde förra veckan. Den kändes trång och ganska plastig för mig som är van vid en xc70.

Vad säger ni om de här bilarna:
Citroen Grand Picasso - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106213080

Citroen C-crosser -  https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106322627

Volkswagen Sharan -https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_sharan_1_4_tsi_bluemotion_150hk_7_sits/105134208

Volkswagen Touran - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /104399126

Chrysler Grand Voyager - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106982826

Chevrolet Orlando - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106899055

Forummoderator
18 013 Inlägg
15 februari 2023
#24
Mont skrev:
Nissan Qashqai verkar inte ju inte vara det bättre valet enligt er som har koll. Jag var inte helt nöjd själv med Toyoya Verso när jag provkörde förra veckan. Den kändes trång och ganska plastig för mig som är van vid en xc70.

Vad säger ni om de här bilarna:
Citroen Grand Picasso - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106213080
Citroen C-crosser -  https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106322627
Volkswagen Sharan -https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_sharan_1_4_tsi_bluemotion_150hk_7_sits/105134208
Volkswagen Touran - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /104399126
Chrysler Grand Voyager - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106982826
Chevrolet Orlando - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106899055

En Citroen Grand Picasso är inget dumt val även om jag personligen hade föredragit den med deras 1.6 diesel. En kollega med 3 barn har en sådan sedan 2 år tillbaka och är nöjd. Franska bilar brukar röra upp lika lika mycket känslor som VW. Jag håller Franska bilar som bättre.

C-Crosser. Vad är det för låda i den? DCT?

VW: Vet ej, undviker dessa bilar även om de är billiga.

Voyager? Törstig? Oh ja! Åker som en kung? Oh ja. Kassa växellådor? Ja, på 90-talet...

Orlando? Vet ej. Är det en USA-bil eller en Koreansk bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 454 Inlägg
16 februari 2023
#25
Hybrid_ skrev:
Mont skrev:
Nissan Qashqai verkar inte ju inte vara det bättre valet enligt er som har koll. Jag var inte helt nöjd själv med Toyoya Verso när jag provkörde förra veckan. Den kändes trång och ganska plastig för mig som är van vid en xc70.

Vad säger ni om de här bilarna:
Citroen Grand Picasso - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106213080
Citroen C-crosser -  https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106322627
Volkswagen Sharan -https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_sharan_1_4_tsi_bluemotion_150hk_7_sits/105134208
Volkswagen Touran - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /104399126
Chrysler Grand Voyager - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106982826
Chevrolet Orlando - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106899055

En Citroen Grand Picasso är inget dumt val även om jag personligen hade föredragit den med deras 1.6 diesel. En kollega med 3 barn har en sådan sedan 2 år tillbaka och är nöjd. Franska bilar brukar röra upp lika lika mycket känslor som VW. Jag håller Franska bilar som bättre.

C-Crosser. Vad är det för låda i den? DCT?

VW: Vet ej, undviker dessa bilar även om de är billiga.

Voyager? Törstig? Oh ja! Åker som en kung? Oh ja. Kassa växellådor? Ja, på 90-talet...

Orlando? Vet ej. Är det en USA-bil eller en Koreansk bil?

Beträffande C4 GPE så hade en anhörig en sådan i några år.
Köptes ny.
Mycket problem.
Främst med "automatlådan" och luftfjädringen.
Inom garantitiden var uppdateringarna kostnadsfria - men sen blev det dyrt.
Har kört den flera gånger.
Fladdrig och mycket instabil i motorvägsfart - i alla fall med luftfjädring.

Tänk också på att glastaket varken ingår i glasförsäkringen eller vagnskadeförsäkringen.
En granne, vars glastak sprack, fick ta reparationen ur egen ficka = dyyyyrt!

Om du reflekterar på Picasso så välj manuell växellåda, utan luftfjädring och glastak.
Och se till att du bor i närheten av en aukt. Citroenverkstad.

B t w så hade en annan anhörig en C4 Cactus med "automatlåda".
Den höll på att driva henne till vansinne med sina oupphörliga uppdateringar - som trots detta inte fungerade tillfredsställande.

16 Inlägg
16 februari 2023
Trådstartare
#26
torsen skrev:
Hybrid_ skrev:
Mont skrev:
Nissan Qashqai verkar inte ju inte vara det bättre valet enligt er som har koll. Jag var inte helt nöjd själv med Toyoya Verso när jag provkörde förra veckan. Den kändes trång och ganska plastig för mig som är van vid en xc70.

Vad säger ni om de här bilarna:
Citroen Grand Picasso - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106213080
Citroen C-crosser -  https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106322627
Volkswagen Sharan -https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_sharan_1_4_tsi_bluemotion_150hk_7_sits/105134208
Volkswagen Touran - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /104399126
Chrysler Grand Voyager - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106982826
Chevrolet Orlando - https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106899055

En Citroen Grand Picasso är inget dumt val även om jag personligen hade föredragit den med deras 1.6 diesel. En kollega med 3 barn har en sådan sedan 2 år tillbaka och är nöjd. Franska bilar brukar röra upp lika lika mycket känslor som VW. Jag håller Franska bilar som bättre.

C-Crosser. Vad är det för låda i den? DCT?

VW: Vet ej, undviker dessa bilar även om de är billiga.

Voyager? Törstig? Oh ja! Åker som en kung? Oh ja. Kassa växellådor? Ja, på 90-talet...

Orlando? Vet ej. Är det en USA-bil eller en Koreansk bil?

Beträffande C4 GPE så hade en anhörig en sådan i några år.
Köptes ny.
Mycket problem.
Främst med "automatlådan" och luftfjädringen.
Inom garantitiden var uppdateringarna kostnadsfria - men sen blev det dyrt.
Har kört den flera gånger.
Fladdrig och mycket instabil i motorvägsfart - i alla fall med luftfjädring.

Tänk också på att glastaket varken ingår i glasförsäkringen eller vagnskadeförsäkringen.
En granne, vars glastak sprack, fick ta reparationen ur egen ficka = dyyyyrt!

Om du reflekterar på Picasso så välj manuell växellåda, utan luftfjädring och glastak.
Och se till att du bor i närheten av en aukt. Citroenverkstad.

B t w så hade en annan anhörig en C4 Cactus med "automatlåda".
Den höll på att driva henne till vansinne med sina oupphörliga uppdateringar - som trots detta inte fungerade tillfredsställande.

När du lägger fram det såhär så vet jag inte om jag reflekterar över en Picasso alls. C-crosser verkar rätt trevlig men Citroen verkar inte stå särskilt högt i kurs här och om de har struliga växellådor så låter det ju inget vidare..

Jag kollar på begagnade xc90s också men tycker att de generellt har gått så långt, 25k+, att jag är rädd att hamna i samma sits som med min gamla xc70. Där har jag snart bytt allt, växellåda, startmotor styraxlar, kamrem. servosystem. You name it.

Verkar som att Toyotan är den enda bil folk här kan rekommendera mig under förutsättningarna..

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
16 februari 2023
#27
Mont skrev:
torsen skrev:
Hybrid_ skrev:

En Citroen Grand Picasso är inget dumt val även om jag personligen hade föredragit den med deras 1.6 diesel. En kollega med 3 barn har en sådan sedan 2 år tillbaka och är nöjd. Franska bilar brukar röra upp lika lika mycket känslor som VW. Jag håller Franska bilar som bättre.

C-Crosser. Vad är det för låda i den? DCT?

VW: Vet ej, undviker dessa bilar även om de är billiga.

Voyager? Törstig? Oh ja! Åker som en kung? Oh ja. Kassa växellådor? Ja, på 90-talet...

Orlando? Vet ej. Är det en USA-bil eller en Koreansk bil?

Beträffande C4 GPE så hade en anhörig en sådan i några år.
Köptes ny.
Mycket problem.
Främst med "automatlådan" och luftfjädringen.
Inom garantitiden var uppdateringarna kostnadsfria - men sen blev det dyrt.
Har kört den flera gånger.
Fladdrig och mycket instabil i motorvägsfart - i alla fall med luftfjädring.

Tänk också på att glastaket varken ingår i glasförsäkringen eller vagnskadeförsäkringen.
En granne, vars glastak sprack, fick ta reparationen ur egen ficka = dyyyyrt!

Om du reflekterar på Picasso så välj manuell växellåda, utan luftfjädring och glastak.
Och se till att du bor i närheten av en aukt. Citroenverkstad.

B t w så hade en annan anhörig en C4 Cactus med "automatlåda".
Den höll på att driva henne till vansinne med sina oupphörliga uppdateringar - som trots detta inte fungerade tillfredsställande.

När du lägger fram det såhär så vet jag inte om jag reflekterar över en Picasso alls. C-crosser verkar rätt trevlig men Citroen verkar inte stå särskilt högt i kurs här och om de har struliga växellådor så låter det ju inget vidare..

Jag kollar på begagnade xc90s också men tycker att de generellt har gått så långt, 25k+, att jag är rädd att hamna i samma sits som med min gamla xc70. Där har jag snart bytt allt, växellåda, startmotor styraxlar, kamrem. servosystem. You name it.

Verkar som att Toyotan är den enda bil folk här kan rekommendera mig under förutsättningarna..

det är för allt bilfolk vet att toyota gör bra bilar.. kanske intenödvändigtvis dom mest blingbling bilar men vill man ha något med driftsäkerhet så är det tyvärr toyota som gäller.   dom är gråa som en gammal gubbe men det betyder allt där till en grej som fungerar hela tiden. 

det är oxå en av anledningarna att jag inte väljer en toyota är just den är väldigt stel och gubbig  men är man ute efter drifsäkerhet och problemfritt ägande så finns det liksom inget bättre.      smile

men jag har som sagt inte kört den modellen av toyota men men har kört nissan och bara tanken att köra runt i en sån får mig att få ganska kraftig ångest..  och jag är inte känslig smile  jag älskar min lilla Seat Arosa.   en bil jag vet många skulle ha ångest av att kliva in i smile
för mig  är det 100% körglädje fast helt utan någon som helst effekt under huven men man vet att man tar sig fram för så lite pengar som möjligt och att det är 100% körglädje varje gång du kommer på tok för fort genom en rondell.  man behöver njurbälte och allt sånt där men det är halva tjusningen

Kör fort så hinner inget hända...

167 Inlägg
16 februari 2023
#28
S-max alka dagar i veckan.

Jag är inne på min andra Ford S-max. Haft en 07a 2.5T som var helt underbar förutom förbrukning. Nu har jag en en 2014 2.0 diesel på 163 hk med powershift som jag är grymt nöjd med vad gäller förbrukningen. Snittar blandat 0,65-0,7. Inte så värstt pigg men den är stark och känns inte trött.

Grym komfort och utrymmen plus att den faktiskt inte känns som en buss att köra.

Är ju syskonbarn till Volvo s70/s80 och delar massor av komponenter men med annan design. Du kommer inte känna igen  Dif designmössigt men du kommer nog uppleva xc70 och s-max ganska lika.

Nu pratar jag förra versionen S-max. Den nyare generationen har jag inte lika bra koll på men personligen så föredrar jag gamla då den känns mindre buss och lite roligare köra.

16 Inlägg
16 februari 2023
Trådstartare
#29
Ingooo skrev:
S-max alka dagar i veckan.

Jag är inne på min andra Ford S-max. Haft en 07a 2.5T som var helt underbar förutom förbrukning. Nu har jag en en 2014 2.0 diesel på 163 hk med powershift som jag är grymt nöjd med vad gäller förbrukningen. Snittar blandat 0,65-0,7. Inte så värstt pigg men den är stark och känns inte trött.

Grym komfort och utrymmen plus att den faktiskt inte känns som en buss att köra.

Är ju syskonbarn till Volvo s70/s80 och delar massor av komponenter men med annan design. Du kommer inte känna igen  Dif designmössigt men du kommer nog uppleva xc70 och s-max ganska lika.

Nu pratar jag förra versionen S-max. Den nyare generationen har jag inte lika bra koll på men personligen så föredrar jag gamla då den känns mindre buss och lite roligare köra.

Får kolla ett extra varv där. Men då är det diesel som gäller. Har lite tänkt bort det pga av miljözoner, förbud och annat..

16 Inlägg
16 februari 2023
Trådstartare
#30
Ingooo skrev:
S-max alka dagar i veckan.

Jag är inne på min andra Ford S-max. Haft en 07a 2.5T som var helt underbar förutom förbrukning. Nu har jag en en 2014 2.0 diesel på 163 hk med powershift som jag är grymt nöjd med vad gäller förbrukningen. Snittar blandat 0,65-0,7. Inte så värstt pigg men den är stark och känns inte trött.

Grym komfort och utrymmen plus att den faktiskt inte känns som en buss att köra.

Är ju syskonbarn till Volvo s70/s80 och delar massor av komponenter men med annan design. Du kommer inte känna igen  Dif designmössigt men du kommer nog uppleva xc70 och s-max ganska lika.

Nu pratar jag förra versionen S-max. Den nyare generationen har jag inte lika bra koll på men personligen så föredrar jag gamla då den känns mindre buss och lite roligare köra.

Den här hade varit något att titta på då?

https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/ford/ldn592/

Kanske även denna:

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106281741

16 Inlägg
17 februari 2023
Trådstartare
#31
Mont skrev:
Ingooo skrev:
S-max alka dagar i veckan.

Jag är inne på min andra Ford S-max. Haft en 07a 2.5T som var helt underbar förutom förbrukning. Nu har jag en en 2014 2.0 diesel på 163 hk med powershift som jag är grymt nöjd med vad gäller förbrukningen. Snittar blandat 0,65-0,7. Inte så värstt pigg men den är stark och känns inte trött.

Grym komfort och utrymmen plus att den faktiskt inte känns som en buss att köra.

Är ju syskonbarn till Volvo s70/s80 och delar massor av komponenter men med annan design. Du kommer inte känna igen  Dif designmössigt men du kommer nog uppleva xc70 och s-max ganska lika.

Nu pratar jag förra versionen S-max. Den nyare generationen har jag inte lika bra koll på men personligen så föredrar jag gamla då den känns mindre buss och lite roligare köra.

Den här hade varit något att titta på då?

https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/ford/ldn592/

Kanske även denna:

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106281741

Ska jag ändå titta på en diesel så är jag lite nyfiken på att jämföra Ford s-max med en Mitsubishi Outlander 2.2 4WD 156hk.

Tycker den här ser rätt bra ut. Några tankar kring Mitsubishi?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106858509

167 Inlägg
17 februari 2023
#32
Outlandern har jag ingen erfarenhet av. Men jag är ganska säker på att den är ett eller två snäpp mindre än S-max. Mina barn som är 3 grabbar till antalet gnäller allt som oftast om de inte åker i vår s-max. Det är en grym familjefraktare med bra utrymmen, bra utsikt/rutor, bra komfort. Det är inte riktigt Volvokänsla i allt men maskinelt är det samma "skit" i stort sett. 

Skulle inte kolla på en 1.6a med 113 hkr, det tror jag är för är trött.

Personligen hade jag spanat in en 2.0 140 hkr eller 2.2 med manuell låda. Men automat kan ju va gött. MEN.

Har själv en automat med powershift som jag fick byta växellåda på. Kostade mig inte mer än självrisk/maskinskada på 3 tkr men dom är som någon innan sa jättekänsliga på att oljebyte sköts varje 6000 mil eller 3e år.

Forummoderator
18 013 Inlägg
17 februari 2023
#33
Ska jag ändå titta på en diesel så är jag lite nyfiken på att jämföra Ford s-max med en Mitsubishi Outlander 2.2 4WD 156hk.

Tycker den här ser rätt bra ut. Några tankar kring Mitsubishi?

Samma låda som i Qashqai. Den kanske fungerar bättre i Mitsubishi? Chansa? big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 152 Inlägg
17 februari 2023
#34
Varför behöver du en bränslesnål bil för att åka till landet med?

Har du den inte som pendlingsbil så är inte förbrukningen superviktig.

Hur många mil/år räknar du med att köra?

Om det inte är speciellt många mil så hade jag tittat på något större, bekvämare och säkrare.
Från går du snikbas modellerna så får du ju ofta 4wd och massa mer trevligt lulllull.


16 Inlägg
25 februari 2023
Trådstartare
#35
Idag tänkte jag titta på en Opel Zafira från 2006. Är det någon som har en erfarenhet av de bilarna?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106731649


Sök