Broms ligger an

iTact
16 februari 2023 · 115 Inlägg

Hade bilen inne för bromsbyte fram och ena sidan ligger emot

Mätte upp skivan till 370grader, oket 300 och fälgen 130. Centrumkåpan hade t.om trillat loss.

Vad kan jag förvänta mig att firman byter ut i samband med detta? Vad kan ha tagit permanent skada?

Jesper328
16 februari 2023 · 2 400 Inlägg

Hyfsat varmt det där.

Skulle tippa på att verkstaden vill byta både skivor, belägg, och ok på den sidan.
Eventuellt även hjullager, det hade jag bytt.

Up the RA
iTact
16 februari 2023 · 115 Inlägg

Byttes bara ok. Kör dem en luring?

Low
16 februari 2023 · 3 321 Inlägg

iTact skrev:
Byttes bara ok. Kör dem en luring?

Hur kan det vara en luring? De kanske ansåg att allt så bra ut, och OK behövdes bara bytas. Tycker det låter rätt seriöst.

iTact
16 februari 2023 · 115 Inlägg

Low skrev:

iTact skrev:
Byttes bara ok. Kör dem en luring?

Hur kan det vara en luring? De kanske ansåg att allt så bra ut, och OK behövdes bara bytas. Tycker det låter rätt seriöst.

Tänkte mer för att det är ett vinstdrivande företag och att dem kanske inte var seriösa? Hur får du det till att det är seriöst? Kan du mycket om bromsar?

iTact
16 februari 2023 · 115 Inlägg

Kan även tilläggas att dem provkört bilen. Helt ok. Om det inte vore så att snittförbrukningen på hela tanken gått upp nån dl. Måste gått fort.... Känns rätt oseriöst. Därav min undran.

Mack Forum- och sitemoderator
16 februari 2023 · 26 176 Inlägg

Jag undrar fortfarande vad det över huvud taget är för bil det handlar om?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mossan1
16 februari 2023 · 2 894 Inlägg

Finns ju ingen anledning att byta det som inte är trasigt.
Hade nog snarare varit skeptisk om dom velat byta allt möjligt....

Dom tjänar ju inga extra pengar på att göra för lite liksom..... Tvärtom.

Senast redigerat av Mossan1 (16 februari 2023)

iTact
16 februari 2023 · 115 Inlägg

Mossan1 skrev:
Finns ju ingen anledning att byta det som inte är trasigt.
Hade nog snarare varit skeptisk om dom velat byta allt möjligt....

Dom tjänar ju inga extra pengar på att göra för lite liksom..... Tvärtom.

tänker mer att dem sparar in pengar på att inte byta klossarna t.ex. borde ju ligga på dem att stå för klossar då det blir ett backjobb. men om dem inte vill öppna en förpackning till och snåla så behåller dem de befintliga. är du med på min tanke?

är väl bara lite nojig av mig.. blir nog bra i slutändan. får hoppas grejerna håller och är specade för denna värme. centrumkåpan går iaf inte på igen, den bara trillar ur sad

bilen saab ng9-3

pacmyc
16 februari 2023 · 90 Inlägg

Är det centrumkåpan som ändrat form eller fälgen? Prova kåpan från ett annat hjul.. Ramlar den också ut skulle jg kanske vara lite nojjig att köra vidare med den fälgen.. Men jag är absolut ingen expert på området..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 februari 2023 · 13 777 Inlägg

skulle bara mäta upp skivan är den inom spec så är det en renovering av oket eller byte av oket och nya belägg på båda sidorna.    skivor byter man bara om dom är för slitna eller skeva. 
en verkstad som per automatik byter allt är ingen bra verkstad.. det tar liksom 2sec att mäta om skivan är tjock nog och sen upp med en idikator klocka och snurra ett varv är allt rakt så blir man bara lurad om dom säger att allt ska bytas smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Low
16 februari 2023 · 3 321 Inlägg

iTact skrev:

Low skrev:

iTact skrev:
Byttes bara ok. Kör dem en luring?

Hur kan det vara en luring? De kanske ansåg att allt så bra ut, och OK behövdes bara bytas. Tycker det låter rätt seriöst.

Tänkte mer för att det är ett vinstdrivande företag och att dem kanske inte var seriösa? Hur får du det till att det är seriöst? Kan du mycket om bromsar?

Att de inte byte saker som inte behövdes låter extremt seriöst. Allt låter som en dålig bromsok. De skulle tjäna mer om de skulle bytt exakt allt, och notan därefter.

om jag kan mycket om bromsar? Bror på, jag har bytt bromsok och klossar och skivor  flera gånger.  Är jag ett proffs? Troligen inte.

Mossan1
17 februari 2023 · 2 894 Inlägg

iTact skrev:
[
tänker mer att dem sparar in pengar på att inte byta klossarna t.ex. borde ju ligga på dem att stå för klossar då det blir ett backjobb. men om dem inte vill öppna en förpackning till och snåla så behåller dem de befintliga. är du med på min tanke?

Nej, jag förstår verkligen inte din tanke alls, faktiskt.
Tänk dig hur ett företag faktiskt tjänar sina pengar.

OM, dom skulle ha monterat nya belägg, (eller vilken del som helst för övrigt)  hade du ju fått betala för den delen/arna.
OCH ev extra arbetstid för bytet i fråga.
DESSUTOM hade du fått betala mer för delen/arna än vad verkstaden köpt in dom för. Dom har ju viss vinst på materialet också, liksom.

(Dom hade ju aldrig debiterat dig för nya belägg och sen inte satt dit dom.
DET är inte bara oseriöst, utan kriminellt och i så fall en helt annan sak.)

Så om något så FÖRLORAR dom på alltså att ev byta färre delar än nödvändigt.
Tex backjobb, anseende osv.
Men att alltid byta en massa grejer "utifall" (utan goda skäl) förlorar dom än mer anseende på och dom blir dyra, osv...

Låter för mig som en seriös verkstad.

Lucif3r
18 februari 2023 · 2 236 Inlägg

Finns som sagt ingen anledning att byta felfria delar, förutsatt att dom är lätta att byta i efterhand.
Mitt ena framok tackade för sig ca ett halvår efter belägg+skivbyte, jag valde att bara byta oket och inte beläggen/skivorna. Fanns noll och ingen anledning till det smile

En verkstad som ska byta ut felfria delar är ingen verkstad jag skulle återkomma till iaf!

För att återgå till huvudfrågan... Vad du kan förvänta dig att dom byter för delar är det du ber dom byta, varken mer eller mindre. Ser dom att t ex beläggen är slut, eller snart är slut, så kan dom prata och *rekommendera* dig att även byta beläggen - men inte göra det utan din specifika tillåtelse.

Skador som kan ha blivit av anliggande broms är glaserade belägg och skev skiva. Båda behöver isf bytas OM det har blivit så(glaserade belägg går väl iofs ibland att bromsa bort men... man har rätt tvivelaktiga bromsar fram tills dess).
I absoluta värsta fall har även hjullagret kokat - men det är väldigt tveksamt då det kräver betydligt mer, långvarig, värme än så. Vi pratar då illröda skivor, inte "fisljumna" som 370 grader ändå får anses vara i stål-sammanhang. 370 grader är däremot mer än tillräckligt för att göra skivan skev.

En möjlig kandidat till att bromsen ligger på är att bromsslangen har tackat för sig och inte släpper tillbaka bromsvätskan som den ska. Olycklig slump som är snudd på omöjligt att upptäcka okulärt.

Brådhis * Voff voff *
18 februari 2023 · 10 304 Inlägg

370 grader en stund är i min mening absolut inget farligt för nå´nting där.

Rätt säker på att jag hade betydligt mer än så runtom på min förrförra V70 när man plågade den varv efter varv på Nürburgring... tongue

Så i mina ögon låter det som en seriös verkstad som inte bytte mer än det som behövde bytas. Är nog första gången jag hör talas om någon som är missnöjd med att verkstaden inte bytte en massa extra...?!

Senast redigerat av Brådhis (18 februari 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
iTact
25 februari 2023 · 115 Inlägg

Brådhis skrev:
370 grader en stund är i min mening absolut inget farligt för nå´nting där.

Rätt säker på att jag hade betydligt mer än så runtom på min förrförra V70 när man plågade den varv efter varv på Nürburgring... tongue

Så i mina ögon låter det som en seriös verkstad som inte bytte mer än det som behövde bytas. Är nog första gången jag hör talas om någon som är missnöjd med att verkstaden inte bytte en massa extra...?!

tanken är ju att jag inte ska stå för något som byts. tror ni fått det om bakfoten.. betalar jag för bromsbyte och dem inte får till det och bromsarna går varma så tänker ju inte jag stå för nya skivor eller klossar igen. jag har ju betalat en gång redan. det blir ju ett backjobb för verkstan. var jag otydlig med det?

Senast redigerat av iTact (25 februari 2023)

Lucif3r
26 februari 2023 · 2 236 Inlägg

Så du har alltså betalat för nya ok, nya skivor, nya belägg, ny monteringssats, nya glidpinnar och nya slangar redan? För annars kan du ju inte begära att dom  ska stå för kostnaden för nya delar...

Brådhis * Voff voff *
26 februari 2023 · 10 304 Inlägg

iTact skrev:

Brådhis skrev:
370 grader en stund är i min mening absolut inget farligt för nå´nting där.

Rätt säker på att jag hade betydligt mer än så runtom på min förrförra V70 när man plågade den varv efter varv på Nürburgring... tongue

Så i mina ögon låter det som en seriös verkstad som inte bytte mer än det som behövde bytas. Är nog första gången jag hör talas om någon som är missnöjd med att verkstaden inte bytte en massa extra...?!

tanken är ju att jag inte ska stå för något som byts. tror ni fått det om bakfoten.. betalar jag för bromsbyte och dem inte får till det och bromsarna går varma så tänker ju inte jag stå för nya skivor eller klossar igen. jag har ju betalat en gång redan. det blir ju ett backjobb för verkstan. var jag otydlig med det?

Mycket...

Men det du menar är alltså att du tycker att verkstaden borde bytt ut skivor och belägg (igen) för att bromsarna gick varma (lite varma iaf) efter att du haft bilen inne för byte av skivor och belägg och att dom därför nu lurat dig?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Oreggad Ruter Knekt
26 februari 2023 · 675 Inlägg

Trodde du pratade vinkel-grader. Fastnade på hur en 370 gradig bromsskiva ser ut..

Har nog suttit med högre temp, lysande bromskiva wink men bytte bara belägg och fastsättning av dessa (då de lossat ur oket och nypt fast), funkat några hundra mil efter det. Får se om den går jämt. Skulle bytt hela apparaten om man inte vet felkällan är kan jag tycka i mitt fall. Är det inte skitjävlavarmt så alufälgen smälter så är det väl inget att hispa om, sedvanlig bromsservice skulle räcka.

Senast redigerat av Duvetdet (26 februari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
iTact
26 februari 2023 · 115 Inlägg

Brådhis skrev:

iTact skrev:

Brådhis skrev:
370 grader en stund är i min mening absolut inget farligt för nå´nting där.

Rätt säker på att jag hade betydligt mer än så runtom på min förrförra V70 när man plågade den varv efter varv på Nürburgring... tongue

Så i mina ögon låter det som en seriös verkstad som inte bytte mer än det som behövde bytas. Är nog första gången jag hör talas om någon som är missnöjd med att verkstaden inte bytte en massa extra...?!

tanken är ju att jag inte ska stå för något som byts. tror ni fått det om bakfoten.. betalar jag för bromsbyte och dem inte får till det och bromsarna går varma så tänker ju inte jag stå för nya skivor eller klossar igen. jag har ju betalat en gång redan. det blir ju ett backjobb för verkstan. var jag otydlig med det?

Mycket...

Men det du menar är alltså att du tycker att verkstaden borde bytt ut skivor och belägg (igen) för att bromsarna gick varma (lite varma iaf) efter att du haft bilen inne för byte av skivor och belägg och att dom därför nu lurat dig?

Det är ju det jag undrar. Om det är normalt eller onormalt varmt. Tog något annat skada av den värmen eller är det peanuts? Var jag oklar med min undran. Jag jobbar inte med bromsar så därför frågar jag. Jag tycker inte att dem borde byta ut det, jag bara undra om det är nått dem borde gjort? Men är dessa grader normalt och inget tar långvarig skada så är det ju fine. Jag klagar inte. Jag bara tyckte det var anmärkningsvärt att fälgen blev så varm att centrumkåpan blev så varm att den förlorade sin form. (den bak passade fram, fälgen verkar rund) jag har väl aldrig tyckt att verkstaden vart oseriös om nu inget tar skada av dessa temperaturer (vi bortser från centrumkåpan)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang