Appropå vevhusventen så brukar förvärmingsventilen som sitter precis framför turbon alltid vara igengeggad, den geggar igen lååångt innan block och övriga slangar gör det. Så det är alltid bra att börja i den änden, mindre jobb också
![smile](img/smilies/smile.png)
När jag fixade min vevhusvent på V70in så var slangarna och blockkanalerna i det närmaste kliniskt rena, men ventilen fick man minsan gräva massa gegg ur, köra med ståltråd, bada i lösningsmedel, och köra med ståltråd igen.
Jag kan tänka mig att det kan bli att blåryka om ventilen bara är "nästan täppt", så pass att luft passerar igenom och drar med sig massa skit.
Min blårök dock inte, men det är givetvis inte nyttigt när vevhusventen är täppt - oavsett vart blockeringen är.
För övrigt är det fullt möjligt att turbon är slut efter "bara" 17k mil. En väldigt generell livslängd på en turbo är runt 25k mil. Dom kan gå mycket längre, och dom kan gå mycket mindre... Beror helt på körsätt, service osv.
Min turbo i V70in har gått dryga 25k mil nu, relativt snällt körd i min ägo och aldrig trimmad, och den börjar visa tecken på att den inte kommer hålla i all evighet... turbon i 945an(även den otrimmad/oskruvad) har otroligt nog gått i 43k mil, men den turbon mår verkligen inte bra
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Den läcker visserligen inte, men det både hörs och känns att den är rejält less på livet
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
På andra sidan myntet har jag några bekanta som lyckats med att köra slut på sina turbos på mellan 5 och 10k mil...... Men dom är inte snälla mot sina bilar heller... Varken med körsätt eller service...