3613
Sök

S60 T5 Blåryker vid hård acceleration.

122 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#1
Som rubriken säger så ryker den lite blått när man trycker på gasen rejält. Var o kikade på den idag. Den går jättebra och inga spår av olja. Killen som säljer den kör knappt aldrig med den. Står mest. Och när han väl kör med den så ”gubbakör” han den rejält. Aldrig över 3,5 tusen varv. Kan det bara vara nu i början för den inte går något alls?
Körde inte mycket med bilen.
Ska även tillägga att service behövs (olja, filter mm..)
Har även bara gått 17.000 mil.

6 155 Inlägg
19 februari 2023
#2
Kan vara dags för en ny turbo.

122 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Kan vara dags för en ny turbo.

Okej, efter 17k mil?

Forummoderator
26 397 Inlägg
19 februari 2023
#4
MelvinTurbo skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Kan vara dags för en ny turbo.

Okej, efter 17k mil?

Har den dragkrok?
Kan ju ha dragit mycket husvagn/släpvagn i sin tid. Det sliter på mycket.

Att den dessutom ofta står nu och inte har servats ännu kan ju vara en indikation på att ägaren vet något han
inte berättar om..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

122 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#5
Mack skrev:
MelvinTurbo skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Kan vara dags för en ny turbo.

Okej, efter 17k mil?

Har den dragkrok?
Kan ju ha dragit mycket husvagn/släpvagn i sin tid. Det sliter på mycket.

Att den dessutom ofta står nu och inte har servats ännu kan ju vara en indikation på att ägaren vet något han
inte berättar om..

Ingen dragkrok…
Denna killen skulle aldrig lura någon…
Men ja förstår va du menar

122 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#6
Mack skrev:
MelvinTurbo skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Kan vara dags för en ny turbo.

Okej, efter 17k mil?

Har den dragkrok?
Kan ju ha dragit mycket husvagn/släpvagn i sin tid. Det sliter på mycket.

Att den dessutom ofta står nu och inte har servats ännu kan ju vara en indikation på att ägaren vet något han
inte berättar om..

Men, har en fråga. Kan den blå ryka lite pågrund av att de  inte körts mycket alls och när den väl har körts så är det riktigt lugnt.
Tänkte lite gammal olja som inte är ursotad.

Forummoderator
26 397 Inlägg
19 februari 2023
#7
MelvinTurbo skrev:
Mack skrev:
MelvinTurbo skrev:

Okej, efter 17k mil?

Har den dragkrok?
Kan ju ha dragit mycket husvagn/släpvagn i sin tid. Det sliter på mycket.

Att den dessutom ofta står nu och inte har servats ännu kan ju vara en indikation på att ägaren vet något han
inte berättar om..

Ingen dragkrok…
Denna killen skulle aldrig lura någon…
Men ja förstår va du menar

Så här har jag sagt själv om ett antal personer och ändå har jag fått bli besviken..

Men hur ser det ut med pappren då?
Finns det dokumenterat med service och så vidare? Är den omhändertagen så det märks?
Att servicebok och så vidare är fullstämplad säger i alla fall en del om hur den är skött.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

122 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#8
Mack skrev:
MelvinTurbo skrev:
Mack skrev:

Har den dragkrok?
Kan ju ha dragit mycket husvagn/släpvagn i sin tid. Det sliter på mycket.

Att den dessutom ofta står nu och inte har servats ännu kan ju vara en indikation på att ägaren vet något han
inte berättar om..

Ingen dragkrok…
Denna killen skulle aldrig lura någon…
Men ja förstår va du menar

Så här har jag sagt själv om ett antal personer och ändå har jag fått bli besviken..

Men hur ser det ut med pappren då?
Finns det dokumenterat med service och så vidare? Är den omhändertagen så det märks?
Att servicebok och så vidare är fullstämplad säger i alla fall en del om hur den är skött.

Ja den är fin servad o omhändertagen… 2 ägare. Han är ägt den i 17 år.

Forummoderator
26 397 Inlägg
19 februari 2023
#9
MelvinTurbo skrev:
Mack skrev:
MelvinTurbo skrev:

Ingen dragkrok…
Denna killen skulle aldrig lura någon…
Men ja förstår va du menar

Så här har jag sagt själv om ett antal personer och ändå har jag fått bli besviken..

Men hur ser det ut med pappren då?
Finns det dokumenterat med service och så vidare? Är den omhändertagen så det märks?
Att servicebok och så vidare är fullstämplad säger i alla fall en del om hur den är skött.

Ja den är fin servad o omhändertagen… 2 ägare. Han är ägt den i 17 år.

Få ägare är ju ett stort plus förstås.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

122 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#10
Mack skrev:
MelvinTurbo skrev:
Mack skrev:

Så här har jag sagt själv om ett antal personer och ändå har jag fått bli besviken..

Men hur ser det ut med pappren då?
Finns det dokumenterat med service och så vidare? Är den omhändertagen så det märks?
Att servicebok och så vidare är fullstämplad säger i alla fall en del om hur den är skött.

Ja den är fin servad o omhändertagen… 2 ägare. Han är ägt den i 17 år.

Få ägare är ju ett stort plus förstås.

Japp…
Vet att blå rök inte syftar på något bra.
Bilen finns inte ute som annons heller. Utan det är en känning som känner han osv..
Kan de va så att de  brukats så lite så gammal olja samlats o kleggat sig? Tänker att när man kör lite så kanske det blir bättre? Tänker att om anledningen till att den blåryker kan vara att den brukats för lite helt enkelt.
Har hört något om vevhusventilationen som kan bli full av skit…

576 Inlägg
20 februari 2023
#11
köp bilen, det verkar som du vill bli lurat,
annars köper du en som INTE blårökar

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
20 februari 2023
#12
vevhusventen kanske är tät det är ju inte ovanligt och då kan dom förbränna lite olja.. ju högre varv ju mer tryck i vevhuset...

sen samlas det alltid olja i intercooler och rör och det kan oxå följa med bättre vid högre varv och förbrännas..    alla turbobilar brukar vara väldigt kladdiga i intercooler och turborör
Senast redigerat av Growe (20 februari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...

2 456 Inlägg
20 februari 2023
#13
Growe skrev:
sen samlas det alltid olja i intercooler och rör och det kan oxå följa med bättre vid högre varv och förbrännas..    alla turbobilar brukar vara väldigt kladdiga i intercooler och turborör

Yep. På en normalsliten turbobil brukar det puffa lite blått ett par gånger i månaden. Mer ofta om man gasar mycket så klart smile

Om man aldrig "gasar ur" turbon så kan det ta en bra jäkla tid innan all uppsamlad olja förbränts, när man väl börjar gasa.


Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
20 februari 2023
#14
Lucif3r skrev:
Growe skrev:
sen samlas det alltid olja i intercooler och rör och det kan oxå följa med bättre vid högre varv och förbrännas..    alla turbobilar brukar vara väldigt kladdiga i intercooler och turborör

Yep. På en normalsliten turbobil brukar det puffa lite blått ett par gånger i månaden. Mer ofta om man gasar mycket så klart smile

Om man aldrig "gasar ur" turbon så kan det ta en bra jäkla tid innan all uppsamlad olja förbränts, när man väl börjar gasa.

har faktist aldrig upplevt det men jag har aldrig kört lungt heller.. enda gång jag sett rök var när jag spräckte ringlandet på min t5...  den gillade inte laddtrycket tydligen.. kör samma chip i massor av t5 men i den gick det inte 200mil ens =/ men det var riktigt riktigt vit rök..   men har dödat 3st 850 motorer alla ringladet på 3ans cyl dom andra var sugisar dock

Kör fort så hinner inget hända...

3 366 Inlägg
20 februari 2023
#15
Antar att säljaren är en äldre bekant/släkt.

Låga mil i all ära men S60 har inte sålts på ganska många år så bilen är gammal.

Vevhusventilationen är en viktig servicepunkt på Volvoturbos som ofta missas av hemservare.

Turbos lämnar ofta lite olja i intercoolern så att det ska komma med lite om man buskör en bil som annars körs försiktigt är väl inte uteslutet.
Men ska isf sluta nästan genast.

VolvoTurbo'arna är annars riktigt bra, så är den slut är det otur eller stenhårt körd. Alt taskigt servad.
Dom lider ofta av dåliga ägare dock som hellre köper fälgar än service...

2 456 Inlägg
21 februari 2023
#16
Growe skrev:
har faktist aldrig upplevt det men jag har aldrig kört lungt heller.. enda gång jag sett rök var när jag spräckte ringlandet på min t5...  den gillade inte laddtrycket tydligen.. kör samma chip i massor av t5 men i den gick det inte 200mil ens =/ men det var riktigt riktigt vit rök..   men har dödat 3st 850 motorer alla ringladet på 3ans cyl dom andra var sugisar dock

Hehe nä kör man aldrig lugnt så hinner det såklart aldrig samlas tillräckligt med olja för att synas big_smile
Det finns ju även dränage på ICn(på orginal ICn iaf) som är tänkt att "läcka ut" den uppsamlad oljan(och kondens), men den är i 99 av 100 fall igengeggad sen länge smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
21 februari 2023
#17
Lucif3r skrev:
Growe skrev:
har faktist aldrig upplevt det men jag har aldrig kört lungt heller.. enda gång jag sett rök var när jag spräckte ringlandet på min t5...  den gillade inte laddtrycket tydligen.. kör samma chip i massor av t5 men i den gick det inte 200mil ens =/ men det var riktigt riktigt vit rök..   men har dödat 3st 850 motorer alla ringladet på 3ans cyl dom andra var sugisar dock

Hehe nä kör man aldrig lugnt så hinner det såklart aldrig samlas tillräckligt med olja för att synas big_smile
Det finns ju även dränage på ICn(på orginal ICn iaf) som är tänkt att "läcka ut" den uppsamlad oljan(och kondens), men den är i 99 av 100 fall igengeggad sen länge smile

känns lite som att man lika gärna kan cykla om man ska ta sig fram lungt och försiktigt ;-)

jo att det ska rinna ut är ju tanken men teori och praktik går sällan hand i hand.. smile

jag tror personligen mest på vevhus venten..  det är ingen som gör en förebyggande service på den och gör rent i blocket och allt..  det brukar vara duktigt igenkorkat efter alla år...    synd att   s60 har samma kassa uppbyggnad som v70n.. gillar utsendet motorn och lådan men framvagnen är ju tvärkass och allmänt dåliga bilar tyvärr...  ägt min första och sista v70n annars gillar jag hur motorerna går  så en s60 hade jag satsat på även om den blårök om man hade en bättre grundplatta smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 456 Inlägg
21 februari 2023
#18
Appropå vevhusventen så brukar förvärmingsventilen som sitter precis framför turbon alltid vara igengeggad, den geggar igen lååångt innan block och övriga slangar gör det. Så det är alltid bra att börja i den änden, mindre jobb också smile
När jag fixade min vevhusvent på V70in så var slangarna och blockkanalerna i det närmaste kliniskt rena, men ventilen fick man minsan gräva massa gegg ur, köra med ståltråd, bada i lösningsmedel, och köra med ståltråd igen.

Jag kan tänka mig att det kan bli att blåryka om ventilen bara är "nästan täppt", så pass att luft passerar igenom och drar med sig massa skit.
Min blårök dock inte, men det är givetvis inte nyttigt när vevhusventen är täppt - oavsett vart blockeringen är.


För övrigt är det fullt möjligt att turbon är slut efter "bara" 17k mil. En väldigt generell livslängd på en turbo är runt 25k mil. Dom kan gå mycket längre, och dom kan gå mycket mindre... Beror helt på körsätt, service osv.
Min turbo i V70in har gått dryga 25k mil nu, relativt snällt körd i min ägo och aldrig trimmad, och den börjar visa tecken på att den inte kommer hålla i all evighet... turbon i 945an(även den otrimmad/oskruvad) har otroligt nog gått i 43k mil, men den turbon mår verkligen inte bra tongue Den läcker visserligen inte, men det både hörs och känns att den är rejält less på livet big_smile
På andra sidan myntet har jag några bekanta som lyckats med att köra slut på sina turbos på mellan 5 och 10k mil...... Men dom är inte snälla mot sina bilar heller... Varken med körsätt eller service...



Sök