Jesper328 skrev:
Hade du haft en läcka så att du förlorade 0.4-0.5bar så hade du definitivt hört det.
Om du har rätt laddtryck med vakuumslangen lossad från membrandosan så innebär ju detta att fjädertrycket ligger på 1 bar, eller vad du nu får för laddtryck.
I en membrandosa så har du ju ett membran och en fjäder.
Laddtrycksregleringen/magnetventilen sätter ett positivt tryck i membrandosan för att få rörelse på wastegaten, och reglerar således laddtrycket.
Du här väl redan provat en ny magnetventil, så då återstår ju;
Kablage till MV
Tryckgivare
Mjukvarufel
Limp home?
Membrandosa
Har du provat att raggartrimma på wastegaten?
Dvs skruva ihop axeln för att höja laddet.
Fortsätter den att ladda 0.6 så är det isåfall uppenbart att motorstyrdonet vill hålla det trycket.
Har ej testat kabeln till magnetventilen men vet att den åtminstone reglerar trycket för om jag kör med vakumslang ikopplade i magnetventil men elkabeln utdragen så laddar han med grundladdtryck ca 0.2 bar vid fullgas.
Har provat att skruva upp laddtrycket både upp och ner på wastegaten men när jag drar åt den så laddar den bättre på 1an 2an 3an (klistrad på 0.9 bar) men fortfarande kasst på 4an och 5an, samt att det ibland ger överslag dvs att bilen sänker laddtrycket såfort det går över 1 bar( säkerhetsfunktion) känns lite som att den inte orkar få upp laddtryck på högre växlar, sen ska ju inte bilen ladda så högt på 1an o tvåan för att spara på bilen.
Kan vara mjukvarufel men tror bilen var trimmad sedan innan för den ladda exakt samma 0.65 bar innan jag steg etta den så tror jag är okej där.
Har ingen motorlampa eller liknande så tror inte den är i limpmode, har även nollat ecu genom att koppla ur batteri i någon timme utan resultat.
Har nywastegate och har haft isär dumpventilen, membranet var helt där oxå.
Men tack Ska kolla om det går 12v till MV
Tryckgivaren är det den som sitter på intercoolern? Elr är det mapsensorn?
Har svårt att höra läckan om den då möjligtvis sitter vid gasspjället för motorn låter högt vid gaspådrag samt sportluftfilter, när jag gasar så hör jag ett sugande pip eller liknande men antog att det var för sportluftfiltret, men gasspjället är det sista det kan vara då den delen inte är trycktestad, kostar 80 kr med ny packning så tänkte testa det oxå.
Tack för tipsen!