Mossan1 skrev:
Jag kan bara instämma med föregående.
Ett helt nytt avgasrör och nya bromsar fram är ju troligen en bra bit under 10k om man så lämnar in på verkstad.
Vad får man för bil för 10k?
Same shit, som INNAN nuvarande bil kostats på 10k.
I många fall är det även ekonomiskt försvarbart att laga en 15kkr bil för 20kkr av samma anledning.
Men, så klart ska fallen bedömmas individuellt. Det är ju stolligt med jättedyrt kopplingsbyte om bilen är toklut övrigt och/eller är superrostig i karrossen tex. Man måste se helheten.
Seriösa verkstäder meddelar om det är värt det eller ej bedömt på vad man ser. Kanske inte en billigare "kalle-på-hörnet" eller liknande som bara vill ha in pengar....
Edit, bara för jag råkar ha tid:
Plåtbiten som är på bild tidigare i tråden är antingen en slitagevarnare avsedd för att skapa ljud vid slitna belägg, eller, en av glidplåtarna i okhållaren. När man byter belägg så pillar man loss glidplåtarna och filar bort rosten därunder. Rosten lyfter och det blir trängre. Då går beläggen för trögt och det blir anliggning. Klantskallar vill ofta fila i beläggen istället, vilket är fel.
Går bromskolven trögt är det ok-renonering eller byte. Putsa/slipa ren kolv och lopp och nya tätningar.
Smörja en bromskolv är mycket kortsiktigt. Även där har rost på kolv och/eller loppet gjort det för trångt. Det ska inte vara mekaniskt metall-metall kontakt mellan kolv och lopp = ingen smörja nödvändig. Smörja hjälper 1 vecka till 1månad eller så. Grundfelet är kvar.