4355
Sök

Köra på ett totalt nednött bromsbelägg som skrapar?

115 Inlägg
6 mars 2023
Trådstartare
#1
Inte långsiktigt förstås men tills nya delar kommer om en vecka.

Är det farligt, förutom nedsatt bromsverkan, är min fråga. Jag vill inte att skivan låser sig mitt på landsvägen.

Skivan är missnöjd den med. Började låta illa idag, men hade behövt bilen för 15 mil mer körning (sakta förstås). På andra sidan skivan är belägget bra, kanske 7mm kvar.

Köper förstås nya belägg och skivor .

Jag har ingen aning om hur jag ska tänka, så jag frågar er!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-49e2b707b3ef13741f57b5026e127ae0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-d48fdc1a683761be8197ca640f6288ca.jpg

226 Inlägg
6 mars 2023
#2
Är väl bara att köra men skivan kommer att bli skrot.
Har du ca 7mm kvar på andra belägget har du också kraftigt kärvande bromsar vilket måste fixas när du byter belägg och skivor.

115 Inlägg
6 mars 2023
Trådstartare
#3
Svenska_bil skrev:
Är väl bara att köra men skivan kommer att bli skrot.
Har du ca 7mm kvar på andra belägget har du också kraftigt kärvande bromsar vilket måste fixas när du byter belägg och skivor.

Varför har man kärvande bromsar? Måste oken bytas?

5 131 Inlägg
6 mars 2023
#4
När var ung så körde jag några dagar med skrapande bromsar på en bil. Snacka om förvåning när jag en dag höll på att köra in i den lokala pizzerian när pedalen gick i golvet.
Bromsbelägget smet ut mellan okhållaren och skivan vilket i sin tur resulterade i att kolven hoppade ur oket.

Kör minimalt om ens något med bilen då bromsar är viktiga och bra att ha både för din egen skull och för andras..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

226 Inlägg
6 mars 2023
#5
Är det inte själva beläggen som fastnat i hållaren så är det oket/oken som kärvar och då kolvarna.
Gör att smörja upp om man vill men annars får man byta ut dom.

4 503 Inlägg
6 mars 2023
#6
Jag har åxxå "tappat" en bromskloss,Golf-88

2 849 Inlägg
7 mars 2023
#7
Svenska_bil skrev:
Är det inte själva beläggen som fastnat i hållaren så är det oket/oken som kärvar och då kolvarna.
Gör att smörja upp om man vill men annars får man byta ut dom.

Visst går det att smörja upp oket om man vill det... Men det är konstgjord andning. Byter alltid bromsok om det börjat kärva, då slipper man smörja upp igen efter 2-3 månader.

* Voff voff *
10 744 Inlägg
7 mars 2023
#8
Som nämnts här innan i tråden, blir belägget för tunt åker det ut och då försvinner bromsverkan för en stund. Inte bra alls...

Hur långt du kan köra med det innan det sker är omöjligt att svara på. Uppenbart ligger ju bromsen på, så det kan gå fort.

Och av rent underhållsmässiga skäl kan nämnas att du kommer få mängder av flygrost på sidan av bilen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 492 Inlägg
7 mars 2023
#9
Ett följdproblem av att du kört en längre tid med totalt utslitet bromsbelägg är att kolven i bromsoket befunnit sig längst ut i loppet.
När du med våld pressar tillbaka kolven i bromsoket, för att göra plats för bromsbelägget, finns dels risk att kolven fastnar i "det oanvända loppet" eller att kolvpackningen tar skada av den bildade "vändkanten" i loppet.

Byt bromsok eller sära och putsa loppet.

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
7 mars 2023
#10
torsen skrev:
Ett följdproblem av att du kört en längre tid med totalt utslitet bromsbelägg är att kolven i bromsoket befunnit sig längst ut i loppet.
När du med våld pressar tillbaka kolven i bromsoket, för att göra plats för bromsbelägget, finns dels risk att kolven fastnar i "det oanvända loppet" eller att kolvpackningen tar skada av den bildade "vändkanten" i loppet.

Byt bromsok eller sära och putsa loppet.

Och detta inträffade mig för sisådär två timmar sedan.
Bilen har stått i tre år med belägg som var helt slut.
Kolven gick hur fint som helst, men plötsligt så kändes det som att den gick över en kant, och två sekunder senare så började det sippra ur bromsvätska. smile

Nåväl, ett nytt ok kostade bara 300kr mer än en repsats.

Up the RA


Sök