Mossan1 skrev:
Låter lite märkligt att den skulle missa av olja där faktiskt.
Vatten vore en annan sak.
Har du medvetet kört utan den tändspolen ansluten pga oljan har du faktiskt tagit fel beslut. Katalysatorn tar skada av misständningar, och ju fler desto sämre. Misständningar som känns i bilen är ändå i kraftig minoritet av alla tändningsslag mot att helt släcka cylinderns gnista så den missar 100%.
Då ska spridaren stängas av också i så fall.
Du bör ha haft blinkande motorlampa antar jag, vilket är skarpare varning än tänd.
Men olja ska inte var där hursom, så oavsett om oljan var skälet till missarna eller ej ska det fixas.
Om det inte är spilld olja som runnit ner....
Innan kåpan lyfts ska du förvissa dig om det är en ventilkåpa eller kamaxelkåpa. Dvs om kamaxlarnas övre lagerbana är i kåpan eller om det är skruvade lageröverfall.
Jag TROR Toyota har skruvade lageröverfall.
Då är det bara en kåpa och kan lossas "hursomhelst".
Det är det INTE om det är en kamaxelkåpa. Då blir kamaxlarna lösa utan kåpanoch kan komma ur läge och kamkedjespänningen bli heltok.
Kräver speciella verktyg för återmontage.